ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌بس روزانه در غوطه شرقی آغاز شد

سازمان ملل خواهان برقراری آتش‌بس به مدت ۳۰ روز است. اما روسیه فقط با برقراری آتش‌بس به مدت چند ساعت برای امدادرسانی و تخلسه غیرنظامیان موافقت کرده.

به دستور رئیس جمهور روسیه آتش‌بس انسانی در غوطه شرقی از ساعت ۸ صبح سه‌شنبه ۸ اسفند/ ۲۷ فوریه رسماً آغاز می‌شود. وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که آتش‌بس تا ساعت ۱۳ ادامه دارد. در این چند ساعت، غیر نظامیان می‌توانند مناطق تحت محاصره را ترک کنند.

غوطه شرقی: جهنم روی زمین (عکس: آرشیو)

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار برقراری ۳۰ روز آتش‌بس در سراسر سوریه به ویژه در غوطه شرقی شده است. قطعنامه سازمان ملل بر ضرورت حفاظت از جان امدادگران تأکید کرده و از حکومت اسد خواسته است از بمباران مراکز درمانی، مدارس و سایر اماکن غیر نظامی خودداری کند و همچنین با استقرار نیروهای نظامی خود در مناطق پرجمعیت جان غیرنظامیان را به خطر نیندازد. روسیه اما فقط با آتش‌بس روزانه به مدت چند ساعت برای امداد‌رسانی به غیرنظامیان غوطه شرقی موافقت کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به رسانه‌های روسیه گفته است که در مناطق «التنف» و «الرکبان» نزدیک مرز اردن گذرگاه‌های ویژه انسانی برای عبور بدون مانع ساکنان محلی ایجاد می‌شود.

بریتانیا اقدامات روسیه برای امدادرسانی به محاصره‌شدگان را ناکافی خوانده است. وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای از روسیه خواسته است به تعهداتش در برابر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه گفته است:

«حکومت سوریه و حامیان روس و ایرانی او به حملات خود به غوطه شرقی که از مناطق پرجمعیت سوریه است ادامه می‌دهند. دولت آمریکا خواهان پایان این حملات و امدادرسانی به مجروحان و غیر نظامیان است.»

غوطه شرقی در شرق دمشق واقع شده و حدوداً ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. این منطقه در دست شورشیان است و از سال ۲۰۱۳ در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار دارد. دمشق و متحدانش هشت روز است که به این منطقه حمله می‌کنند. تاکنون بیش از ۵۲۰ غیرنظامی در بمباران‌های غوطه شرقی جان خود را از دست داده‌اند، از جمله ۱۲۷ کودک و ۷۵ زن. ۲۵۴۱ غیرنظامی نیز مجروح شده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز گذشته گفته بود: «غوطه شرقی نمی‌تواند در انتظار بماند. وقت آن رسیده که به این جهنم روی زمین پایان دهیم.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.