ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض دانشجویان در همایش «امید اجتماعی» به فضای امنیتی دانشکده علامه

نخستین روز همایشی که «امید اجتماعی» را در یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های ایران به بحث بگذارد، به صحن اعتراضات دانشجویی تبدیل شد.

در نخستین روز برگزاری همایشی با عنوان «امید اجتماعی در ایران» دانشجویان دانشکده علامه طباطبایی در اعتراض به ریاست دانشگاه و امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها تجمعی برگزار کردند.

اعتراض دانشجویان علامه به فضای امنیتی در دانشگاه‌ها در همایش امید اجتماعی

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در روز دانشجو اعلام کرده بود که دانشجو و دانشگاه بدون لکنت زبان سخن می‌گوید. او وعده داده بود که فضای دانشگاه‌ها امنیتی نباشد. با این‌حال دانشجویان همچنان به فضای امنیتی دانشگاه‌ها معترض‌اند.

دانشجویان دانشکده علامه طباطبایی، در نخستین روز همایش «امید اجتماعی در ایران» در اعتراض به امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها تجمع کردند. آن‌ها پلاکاردهایی با مضمون انتقاد از شیوه مدیریت حسین سلیمی، رئیس دانشکده علامه طباطبایی به دست گرفته بودند. بر روی این پلاکاردها شعارهایی مانند «مدیر امنیتی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» ،«دانشگاهی که حل می شود در زندانی...»، «دانشجو کیلویی چند آقای سلیمی؟»، «دوستانمان را آزاد کنید» ، «دانشگاه پادگان تدبیر امید چاخان» و «تدبیر این وزارت علم است یا تجارت؟» نوشته شده بود.

یکی از دانشجویان معترض به رادیو زمانه گفته است:

«افرادی ناشناس که ربطی هم به دانشگاه علامه نداشتند پلاکاردها را از دانشجویان گرفتند و ضبط کردند. ورود به دانشکده علوم اجتماعی بدون کارت دانشجویی ممنوع است. با این حال این افراد بدون مانع وارد دانشگاه شده بودند. به طور معمول در این دانشکده فضای امنیتی حکم‌فرماست. رئیس حراست دانشگاه پس از خروج دانشجویان از سالن، یکی از دانشجویان را به طور شفاهی فراخوانده و او را تهدید کرد. رئیس دانشگاه اما در سخنانی گفته بود با رویی گشاده با انتقادات دانشجویان برخورد می‌کنیم.»

  وعده گشایش هنگام سخنرانی‌ها، در حرف از یکسو، تداوم رویکردهای امنیتی در عمل از سوی دیگر فقط به دانشگاه علامه محدود نمی‌شود. در فروردین سال جاری، ۷۲ انجمن اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای از احضار ۵۰ فعال دانشجویی به مراجع قضایی و تعلیق هفت انجمن اسلامی خبر داده و از «فشار و ایجاد محدودیت» بر سر راه فعالیت‌های دانشجویی توسط نهادهای داخل و خارج دانشگاه انتقاد کرده بودند.

درسال‌های گذشته نیز ۹۲ تشکل دانشجویی، ۸۱۳ فعال نشریات دانشجویی و هشت هزار فعال دانشجویی، در نامه‌های جداگانه‌ای به وجود «جو ارعاب و تهدید» و فضای «امنیتی» در دانشگاه‌ها، به لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و «دخالت‌های غیرقانونی و فراقانونی» در برگزاری آنها اعتراض کرده‌ بودند.

یکی از شرکت‌کنندگان در تجمع اعتراضی دانشکده علامه به زمانه گفته است:

«در دوران صدرالدین شریعتی [رئیس پیشین دانشکده علامه] این دانشگاه به ویژه دانشکده علوم اجتماعی نقطه‌ کانونی اقداماتی از قبیل اخراج اساتید و زندانی کردن داشجویان معترض و منتقد و دگراندیش بود که در کنار تلاش دولت وقت برای تغییر برنامه درسی رشته‌های علوم انسانی به انقلاب فرهنگی دوم موسوم شد. با وجود شعارها و وعده های سلیمی و و وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و حسن روحانی اوضاع دانشگاه به لحاظ آزادی بیان و وضعیت کیفیت آموزشی نه تنها بهبود نیافته که بدتر نیز شده است.»

در اعتراضات سراسری دی ۹۶ شد تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه صرفاً به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز دانشجویی و انتقاد از نظام آموزشی و پولی در دانشگاه‌ها و فشار توامان امنیتی-اقتصادی به دانشجویان و خانواده‌ها، بازداشت شده و برخی تنها با قید وثیقه و تا تشکیل دادگاه آزاد شده‌اند.

در اعتراضات دی ۹۶ اکثر دانشجویان بازداشتی در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، شریف، علم و صنعت و پلی‌تکنیک تهران تحصیل می‌کردند. در شهرستان‌ها نیز دانشجویانی از دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، تبریز و … بازداشت شده‌ بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.