ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: اعتراض به دستگیری کارگران فولاد اهواز

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۱۱ اسفند صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۱۱ اسفند صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

سه تن از کارگران بازداشتی فولاد اهواز

اعتراض به دستگیری ۹ کارگر فولاد اهواز

درپی اعتصاب چند روزه کارگران گروه ملی فولاد اهواز ماموران امنیتی شامگاه پنجشنبه ۱۰ اسفند تعدادی از کارگران را در خانه‌هایشان بازداشت کردند. اتحادیه آزاد کارگران اسامی بازداشت‌شدگان را چنین اعلام کرده است:

فرهاد اکبریان ، مرتضی اکبریان، میثم علی قنواتی، امین مؤمن‌پور، حسین نیسی، باقر دلفی، تقی حسن‌زاده، هادی عفراوی، مهدی عادل‌زاده.

امروز صدها تن از کارگران فولاد اهواز به روال جمعه هفته گذشته به محل نماز جمعه رفتند تا اعتراض خود را بیان کنند. اما نیروی انتظامی مانع ورود آنان به مصلا شد و تلاش کرد کارگران را متفرق کند. کارگران حاضر به ترک محل نشدند و یگان موتوری نیروی انتظامی به محل مصلای اهواز فراخوانده شد.

کارگران مقابل مصلا از جمله شعار می‌دادند:

    ۹ کارگر بازداشتی صبح امروز با حکم بازداشت موقت به زندان مرکزی اهواز واقع در جاده شیبان انتقال یافته‌اند. خبری هم مبنی بر دستگیری یکی از مهندسین شرکت به نام عبدالله کایدی منتشر شده است.

    اعتصاب کارگران فولاد اهواز در اعتراض به تعویق سه ماه مزد و سایر مطالبات یکشنبه اول اسفند آغاز شد. پس از آن که هیات مدیره کارخانه پرداخت مطالبات کارگران را به سال آینده موکول کرد، کارگران در روزهای بعد چند تجمع مقابل استانداری برگزار و در اهواز راهپیمایی کردند.

    سرانجام چهارشنبه ۹ اسفند کارفرمای کارخانه حقوق آذرماه کارگران را پرداخت شد. اما کارگران همانگونه که از قبل اعلام کرده بودند به اعتصاب برای دریافت کامل معوقات مزدی خود ادامه دادند.

    در این میان خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی(ایرنا) روز جمعه در خبر کوتاهی با مسکوت گذاشتن دستگیر شبانه ۹ تن از کارگران نوشت: «جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران با حضور دسته جمعی در نماز جمعه اهواز خواستار حل مشکلات شرکت و نیز پرداخت مطالباتشان شدند.»

    ایرنا بدون اشاره به ۱۰ روز اعتصاب مداوم و راهپیمایی‌های متعدد کارگران در اهواز، «بلاتکلیفی و زیان انباشته» شرکت را عامل نپرداختن مزد کارگران اعلام کرد.

    آخرین خبر این که جمعی از کارگران مقابل دادگستری مرکزی اهواز تجمع کرده‌اند و خواستار آزادی کارگران زندانی شده‌اند.

    به گفته مسئولان دادگستری، کارگران زندانی شنبه ۱۲ اسفند به دادگاه انقلاب اعزام می‌شوند. کارگران قصد دارند فردا مقابل دادگاه جمع شوند و تاکید کرده‌اند تا دریافت مطالباتشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

    با آن که مدت کوتاهی از دستگیری کارگران می‌گذرد اما موجی از اعتراض به دستگیری کارگران گرسنه که به جرم اعتصاب برای دریافت مزد مجازات شده‌اند به راه افتاده است.

    اتحادیه آزاد کارگران ایران در محکومیت بازداشت کارگران فولاد اهواز نوشته است:

    «بازداشت ۹ کارگر گروه ملی صنعتی اهواز و تلاش کارفرما و حکومتگران برای واداشتن ما کارگران بکار  با شکم گرسنه از طریق ضرب و زور و با داغ و درفش، یادآور دوران ننگین برده‌داری در تاریخ بشر است.»

    اتحادیه آزاد کارگران ایران نسبت به سرکوب اعتراضات کارگری در سطح کشور هشدار داده، بازداشت کارگران گروه ملی فولاد اهواز را قویاً محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط آنان شده است.

    اتحادیه آزاد کارگران اعلام کرده که بازداشت این کارگران ممکن است اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز را شدت ببخشد و در این صورت مسئولیت پیامدهای آن با مسئولان استانی و دولت روحانی است.

    «انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه» در محکومیت رفتار کارفرما و حکومت با کارگران و بازداشت ۹ کارگر اعتصابی نوشته است:

    «تمامی دستگاه‌های قضائی، امنیتی و حکومتی نزدیک به چهل سال است که در دفاع از کارفرمایان قلدر بر سر کارگران می‌ریزند و به شدیدترین شیوه‌های قرون وسطائی سرکوب می‌کنند. اطمینان از به همراه داشتن حمایت‌های دستگاه‌های حکومتی، کارفرمایان را تا حد اقدام به ضرب و شتم و تشکیل گروه‌ها و باندهای قمه‌کش جهت لت و پار کردن و حتی کشتن فعالان کارگران معترض گستاخ کرده است.»

    انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه خواستار آزادی فوری کارگران بازداشتی فولاد اهواز شده و سایر کارگران را به حمایت از آنان فراخوانده است.

    فراخوانی نیز به توفان توییتری در حمایت از کارگران بازداشتی فولاد اهواز منتشر شده است.

    در این فراخوان با عنوان: «سرکوب کارگران بی‌جواب نمی‌ماند»، از همگان خواسته شده ساعت جمعه ۹ شب به وقت ایران با استفاده از هشتگ #فولاد_اهواز به دستگیری کارگران اعتراض کنند.

    جمعه ۱۱ اسفند دستفروشان بازار شادمان در منطقه ۲ شهرداری تهران در اعتراض به بسته شدن بازارها تجمع کردند. شهرداری قصد دارد غرفه‌هایی را به بهای سه میلیون تومان به دستفروشان اجاره دهد.

      روز جهانی زن در بلندای سکوی دختران انقلاب

    در بیانیه‌ «ندای زنان ایران» به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زن تاکید شده است که پدیده «دختران خیابان انقلاب» روز جهانی زن در ۸ مارس سال جاری را از تمامی سال‌‌های پس از انقلاب ۵۷ متفاوت می‌کند.

    در این بیانیه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی زن خواست‌های زیر مطرح شده‌اند:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • بیژن

        آقا که نگران نفوذ دشمن در بین کارگران است دستور بفرماییند از منابع ستاد اجرایی یا ازپولهایی که برای لبنانیها پارک جنگلی و شهربازی میسازند حقوق این کارگران را پرداخت کنند تا کارگران به دامن دشمن نیفتند و شب عید به زندگی شان سر و سامان بدهند. بچه های شیعیان جنوب لبنان لباس نو میخواهند اما بچه های این کارگران باید گونی بپوشند. تعجب نمیکنید که مسئله ای به این سادگی را آقا نمیفهمد؟