ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم جلب سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران صادر شد

حکم جلب سعید مرتضوی، دادستان اسبق تهران و رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی به دلیل معاونت در قتل بازداشت‌شدگان کشته‌شده کهریزک صادر شده است.

حکم جلب سعید مرتضوی، دادستان اسبق تهران و رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی صادر شده است. او به دلیل معاونت در قتل بازداشت‌شدگان کشته‌شده کهریزک به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. یکی از روزنامه‌نگارانی که پیشتر به حکم مرتضوی زندانی شده بود، گفته که دادستان تهران خود هرگز تصور زندانی‌شدن در جمهوری اسلامی را نمی‌کرد.

سعید مرتضوی، مظهر عدل نظام
حکم جلب مرتضوی صادر شده است

میرمجید طاهری، وکیل مدافع خانواده محسن روح‌الامینی، یکی از بازداشت‌شدگان کشته در کهریزک شنبه ۱۲ اسفند به خبرگزاری «تسنیم» گفت که «در مراجعه به شعبه اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت، اعلام شد که حکم جلب [مرتضوی] صادر شده و موضوع در دست اقدام و پیگیری است.»

به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه برای سعید مرتضوی سه پرونده قضائی تشکیل شده است. نخستین پرونده درباره قتل‌های بازداشتگاه کهریزک پس از اعتراضات مردمی به انتخابات ۱۳۸۸ بود که دادستان پیشین تهران به اتهام معاونت در قتل در این پرونده به دو سال زندان محکوم شده و این حکم به او ابلاغ شده است.

گروهی از جوانانی که روز ۱۹ تیر ۸۸ در گردهمایی‌های خیابانی ۱۸ تیر دستگیر شدند، به دستور مستقیم مرتضوی به کهریزک برده شدند. امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و رامین قهرمانی در سوله‌های بدون آب و امکانات کهریزک جان باختند.

دومین پرونده به حکم دیوان عدالت اداری درباره صلاحیت مرتضوی برای ریاست سازمان تأمین اجتماعی مربوط است. مرتضوی در این پرونده در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد.

سومین پرونده که به اتهام‌های مالی او بازمی‌گردد، با برگزاری دومین جلسه دادگاه تجدیدنظر شنبه ۱۲ اسفند ختم دادرسی شد.

    شمس‌الواعظین: مرتضوی گفت آرزوی زندانی‌شدن مرا به گور خواهی برد

    ماشاء الله شمس‌الواعظین، سردبیر پیشین روزنامه‌های توقیف‌شده جامعه، توس، نشاط و عصر آزادگان که تا کنون چندین‌بار بازداشت و بازجویی شده است، خاطره‌ای از برخورد با مرتضوی را نقل کرده است.

    ماشاءالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه‌های توقیف‌شده‌ای مانند «جامعه»، «توس» و «نشاط» و «عصر آزادگان»

    شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با روزنامه «همدلی» به موارد تخلف دادستان پیشین تهران در روند قانونی رسیدگی به پرونده او اشاره کرده است. او در بخشی از این خاطرات با اشاره به صدور حکم دو سال زندان برای مرتضوی می‌گوید:

    من در دادگاه خودم که مرتضوی رئیس آن بود ( اواخر آبان ۷۸ ) به خودش گفتم: «روزی در همین جمهوری اسلامی فرا می‌رسد که به اتهام ارتکاب جنایات علیه بشریت به زندان خواهی رفت و مرتضوی پوزخندی به من زد و گفت: «چنین آرزویی را به‌گور خواهی برد.» این جدال لفظی دوطرفه در حضور خبرنگاران در دادگاه علنی‌ام صورت گرفت و از سوی صدا و سیما نیز ضبط شد.

    هرچند این روزنامه‌نگار پرسابقه اشاره می‌کند که مرتضوی «به دستور بالادستی‌هایش» او را به زندان انداخت.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.