ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"خطر در کمين آرامگاه پادشاهان هخامنشی"

<p>شکاف ايجاد شده در پای کوه &quot;حسين&quot; که آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی در ایران است، اين آرامگاه را که به نقش رستم مشهور است با خطر روبرو کرده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>محمدرضا قدری، زمين&zwnj;شناس روز سه&zwnj;شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ به خبرگزاری ميراث گفت: &quot;اين شکاف&zwnj;ها يک گسيختگی است که قبلاً وجود نداشته و بايد جدی گرفته شود.&quot;</p> <p>به گفته وی &quot;اين شکاف به افزايش فرو رفتن آب&zwnj;های جاری و تداوم انحلال سنگ&zwnj;های زيرين منجر می&zwnj;شود که در صورت انحلال بيشتر سنگ&zwnj;های زيرين، سطح زمين در اين بخش دچار نشست و فروريزی می&zwnj;شود.&quot;</p> <p>اين زمين&zwnj;شناس افزود: &quot;نشست زمين در هر اندازه و هر مقايس مکانی و زمانی که روی دهد، برای آثار باستانی نقش&zwnj;رستم زيانبار است.&quot;</p> <blockquote> <p>محمدرضا قدری، زمین&zwnj;شناس: اين شکاف به افزايش فرو رفتن آب&zwnj;های جاری و تداوم انحلال سنگ&zwnj;های زيرين منجر می&zwnj;شود که در صورت انحلال بيشتر سنگ&zwnj;های زيرين، سطح زمين در اين بخش دچار نشست و فروريزی می&zwnj;شود</p> </blockquote> <p>نقش رستم نام مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس است که يادمان&zwnj;هايی از ايلاميان، هخامنشيان و ساسانيان را در خود جای داده&zwnj;است.</p> <p>آرامگاه&zwnj;های داريوش بزرگ، خشايارشا، اردشير اول و اردشير دوم چهار پادشاه هخامنشی، تاجگذاری اردشير بابکان و چند نقش ديگر ساسانی، بنايی موسوم به کعبه زرتشت و نقش&zwnj;برجسته ويران&zwnj;شده&zwnj;ای از دوران ايلاميان در نقش رستم قرار دارد.</p> <p>قدری همچنين درباره ترک بزرگی که روی مقبره خشايارشاه به وجود آمده، گفت: &quot;يک شکستگی نيز به صورت عمودی در ديواره کوه روی مقبره خشايارشاه وجود دارد که ساختار و شرايط پيدايش آن با اين گسيختگی متفاوت است.&quot;</p> <p>به گفته مدافعان ميراث فرهنگی، بسياری از معادن اطراف کوه نقش&zwnj;رستم مجوزهايی برای استخراج گرفته&zwnj;اند که انفجارهای ايجاد شده در اين معادن می&zwnj;تواند باعث گسترش ترک&zwnj;های آثار نقش&zwnj;رستم شود.</p> <p>سامان خسروانی از فعالان ميراث فرهنگی گفته است انفجارهای ايجاد شده در اين معادن، &quot;ترک&zwnj;های نقش رستم را عميق&zwnj;تر کرده است.&quot;</p> <p>خسروانی می&zwnj;گويد: &quot;اگر در دوره&zwnj;های پيشين اقدامات حفاظتی برای نجات بخشی اين مجموعه عظيم و کم نظير انجام می&zwnj;شد، اکنون شايد شاهد اين اتفاق نبوديم.&quot;</p> <p>گذاشتن حفاظ و سرپوش يکی از روش&zwnj;هايی بوده که از سوی برخی از کارشناسان ميراث برای حفاظت از اين بنای تاريخی پيشنهاد شده اما به مرحله اجرا در نيامده است.</p> <p>&nbsp;</p>

شکاف ايجاد شده در پای کوه "حسين" که آرامگاه چهار پادشاه هخامنشی در ایران است، اين آرامگاه را که به نقش رستم مشهور است با خطر روبرو کرده است.

محمدرضا قدری، زمين‌شناس روز سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ به خبرگزاری ميراث گفت: "اين شکاف‌ها يک گسيختگی است که قبلاً وجود نداشته و بايد جدی گرفته شود."

به گفته وی "اين شکاف به افزايش فرو رفتن آب‌های جاری و تداوم انحلال سنگ‌های زيرين منجر می‌شود که در صورت انحلال بيشتر سنگ‌های زيرين، سطح زمين در اين بخش دچار نشست و فروريزی می‌شود."

اين زمين‌شناس افزود: "نشست زمين در هر اندازه و هر مقايس مکانی و زمانی که روی دهد، برای آثار باستانی نقش‌رستم زيانبار است."

محمدرضا قدری، زمین‌شناس: اين شکاف به افزايش فرو رفتن آب‌های جاری و تداوم انحلال سنگ‌های زيرين منجر می‌شود که در صورت انحلال بيشتر سنگ‌های زيرين، سطح زمين در اين بخش دچار نشست و فروريزی می‌شود

نقش رستم نام مجموعه باستانی در شهرستان مرودشت استان فارس است که يادمان‌هايی از ايلاميان، هخامنشيان و ساسانيان را در خود جای داده‌است.

آرامگاه‌های داريوش بزرگ، خشايارشا، اردشير اول و اردشير دوم چهار پادشاه هخامنشی، تاجگذاری اردشير بابکان و چند نقش ديگر ساسانی، بنايی موسوم به کعبه زرتشت و نقش‌برجسته ويران‌شده‌ای از دوران ايلاميان در نقش رستم قرار دارد.

قدری همچنين درباره ترک بزرگی که روی مقبره خشايارشاه به وجود آمده، گفت: "يک شکستگی نيز به صورت عمودی در ديواره کوه روی مقبره خشايارشاه وجود دارد که ساختار و شرايط پيدايش آن با اين گسيختگی متفاوت است."

به گفته مدافعان ميراث فرهنگی، بسياری از معادن اطراف کوه نقش‌رستم مجوزهايی برای استخراج گرفته‌اند که انفجارهای ايجاد شده در اين معادن می‌تواند باعث گسترش ترک‌های آثار نقش‌رستم شود.

سامان خسروانی از فعالان ميراث فرهنگی گفته است انفجارهای ايجاد شده در اين معادن، "ترک‌های نقش رستم را عميق‌تر کرده است."

خسروانی می‌گويد: "اگر در دوره‌های پيشين اقدامات حفاظتی برای نجات بخشی اين مجموعه عظيم و کم نظير انجام می‌شد، اکنون شايد شاهد اين اتفاق نبوديم."

گذاشتن حفاظ و سرپوش يکی از روش‌هايی بوده که از سوی برخی از کارشناسان ميراث برای حفاظت از اين بنای تاريخی پيشنهاد شده اما به مرحله اجرا در نيامده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    شاید دلیل دیگر پیدایش این شکاف ها جمع شدن اب در پشت سدی است که یکی دوسال پیش ابگیری شده و رفته رفته اب به سوی زمین های بالادست نفوذ کرده و باعث گسیختگی شده باشد.

  • باستان شناس

    به نظر بنده در این خبر بزرگنمایی شده چون ترک در سطح خاک است و هیچ ارتباطی به نقش ها ندارد. البته این به معنای مخالفت با حفاظت از این آثار مهم نیست. اما بنظر من خطر انفجارهای معادن و خود آدمهای دو پا بیشتر از چند ترک ساده در سطح خاک است که در طول هزار و اندی سال از ساخت نقوش بارها اتفاق افتاده است