ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر هیئتی از حزب راست‌گرای افراطی آلمان به دمشق و دیدار با مفتی اعظم

نخستین سفر خارجی هیئت پارلمانی حزب «آلترناتیو برای آلمان» به دمشق در رسانه‌های سوریه بدون اشاره به گرایش سیاسی این هیئت بازتاب گسترده‌ای داشت.

یک هیئت پارلمانی از سوی حزب راست‌گرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» به سوریه سفر کرد و در اولین روز سفر خود به دیدار احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم این کشور رفت. رسانه‌های سوریه بدون اشاره به نام و گرایش این حزب سفر نمایندگان آن را به‌شکل گسترده‌ای بازتاب دادند.

دیدار هیئت پارلمانی حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه در دمشق

این نخستین سفر خارجی هیئت پارلمانی حزب «آلترناتیو برای آلمان» است. در این دیدار کریستیان بلکس، نماینده این حزب در پای تصویر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با شیخ حسون دست داد و لبخند زد.

احمد بدرالدین حسون در اکتبر سال ۲۰۱۱ اروپا و آمریکا را به حمله انتحاری تهدید کرده بود. او به طرفداران خود گفته بود: «اگر اولین بمب به سوریه و لبنان اصابت کند همه پسران و دختران لبنان و سوریه به‌پا خواهند خاست تا در اروپا و سرزمین‌های فلسطینی شهید شوند. به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌گویم: اگر شما سوریه یا لبنان را بمباران کنید، ما بمب‌گذاران انتحاری داریم که در کشورهای شما از قبل آماده‌اند.»

این سخنان شیخ حسون تنها چند ماه پس از آغاز اعتراضات علیه بشار اسد بیان شد. در آن زمان مخالفان رژیم سوریه از کشورهای غربی خواسته بودند تا علیه رژیم اسد مداخله نظامی کنند.

احمد بدرالدین حسون در سال ۲۰۰۵ مفتی اعظم سوریه شد. او در مسائل دینی مواضع لیبرالی دارد، قتل‌های ناموسی را محکوم می‌کند و خواهان گفت‌وگو بین مذاهب است. در سال ۲۰۰۸ شیخ حسون به پارلمان اروپا رفت و در آن‌جا در سخنانی اصطلاح «جنگ مقدس» را محکوم کرد و گفت: «مقدس تنها صلح است.»

— Dr. Christian Blex (@ChristianBlex) 5. März 2018

شیخ حسون از مدافعان سرسخت بشار اسد و از چهره‌های مهم رژیم سوریه است و در آذرماه سال جاری با مقامات دینی و حکومتی ایران در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. از زمان آغاز قیام علیه اسد، او وظیفه مشروعیت بخشیدن به جنگ علیه شورشیان را به عهده دارد.

در سال ۲۰۱۳ شیخ حسون فتوایی صادر کرد که بر اساس آن «همه مادران و پدران» در سوریه موظف می‌شدند که فرزندان خود را به ارتش اعزام کنند. او این اقدام را در راستای «نبرد با توطئه‌ دشمنان خارجی، خائنان عرب، صهیونیسم و کشورهای غربی» دانسته بود.

حسون همچنین نقش برجسته‌ای در کشتار برنامه‌ریزی شده مخالفان توسط رژیم سوریه دارد. او به‌عنوان مفتی اعظم باید در پای هر حکم اعدامی امضا بزند.

به‌گفته سازمان عفو بین‌الملل تنها بین ماه سپتامبر ۲۰۱۱ و دسامبر ۲۰۱۵ در زندان نظامی صيدنايا ۱۳ هزار سوری اعدام شدند. بدین ترتیب دست‌کم ۱۳ هزار بار طرفِ گفت‌وگوی حزب راست افراطی آلمان حکم مرگ امضا کرده است.

رسانه‌های سوریه به‌شکل گسترده‌ای سفر هیئت پارلمانی حزب «آلترناتیو برای آلمان» را پوشش دادند. تلویزیون دولتی تصاویری از دیدار سیاستمداران این حزب دست راستی با شیخ حسون و حموده صباغ، سخنگوی پارلمان سوریه را نشان داد. روزنامه تشرین این دیدار را در صفحه نخست خود بازتاب داد. با این حال رسانه‌های سوریه نه نامی از حزب «آلترناتیو برای آلمان» بردند و نه به گرایش این حزب اشاره‌ای کردند. آن‌ها تنها به‌شکل عمومی از «نمایندگان پارلمان آلمان» گفتند و نوشتند.

حزب «آلترناتیو برای آلمان» که بر سیاست‌های ضد خارجی خود استوار است در انتخابات ۲۰۱۷ پارلمان آلمان (بوندستاگ) ۱۳ درصد آرا را به‌دست آورد  و برای نخستین بار در تاریخ جمهوری فدرال آلمان، به‌عنوان یک حزب راست‌ افراطی به بوندستاگ راه یافت. این حزب از ۷۰۹ کرسی پارلمان آلمان ۹۴ کرسی را کسب کرد و به سومین حزب پرقدرت پس از احزاب متحده (دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی) و سوسیال دمکرات تبدیل شد.

این اولین دیدار یک هیئت آلمانی یا اروپایی از سوریه، از آغاز جنگ در این کشور نیست. از سال ۲۰۱۵ اودو فویگت، نماینده پارلمان اروپا از حزب ناسیونال دموکرات آلمان (NPD)، که آن هم یک حزب راست افراطی است، بارها به دمشق سفر کرده و با نمایندگان رژیم اسد دیدار و گفت‌وگو کرده است.

همچنین نمایندگانی از حزب نئونازی «طلوع طلایی» یونان و حزب نئوفاشیست «نیروی جدید» ایتالیا در سال‌های گذشته به سوریه سفر کرده‌اند.

به‌گفته خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، هیئت نمایندگی حزب «آلترناتیو برای آلمان» شامگاه دوشنبه در راه پیامی به مفتی اعظم سوریه فرستاد: «جنگ علیه ترور رو به پایان است». در همان روز در حدود پنج کیلومتری هتل محل اقامت هیئت نمایندگی حزب «آلترناتیو برای آلمان»، حملات هوایی ارتش سوریه و روسیه در غوطه شرقی ۸۶ نفر را به کشتن داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.