ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۸ مارس در تهران: زنان را کتک زدند و تعدادی از معترضان را بازداشت کردند

به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی امکان شکل‌گیری تجمع ۸ مارس در تهران به وجود نیامده و لباس‌شخصی‌ها به حاضران حمله کرده‌اند.

گزارش‌های رسیده از ایران از بازداشت تعدادی از افراد حاضر در تجمع برنامه‌ریزی شده به مناسبت روز جهانی زنان در مقابل وزارت کار در تهران خبر می‌دهند. حاضران در این تجمع گفته‌اند که به دلیل حضور گسترده نیروهای امنیتی امکان شکل‌گیری تجمع به وجود نیامده و لباس‌شخصی‌ها به برخی از افراد حاضر در این تجمع حمله کرده‌اند.

پنجشنبه ۱۷ اسفند (۸ مارس) تجمع زنان ایرانی مقابل وزارت کار در تهران: برای رفع تبعیض از پای نمی‌نشینیم

بنا بر گزارش‌هایی که برخی از حاضران در این تجمع در توییتر منتشر کرده‌‌اند، فضا بسیار امنيتي بوده و به افراد حتي اجازه چند لحظه ايستادن داده نشده است. ون‌های مخصوص انتقال زندانی و ون گشت ارشاد، موتورهاي پر سرو صدا و لباس شخصی‌ها در محل برگزاری تجمع حضور داشته‌اند. لباس شخصی‌ها از حاضران در این تجمع فیلمبرداری کرده‌اند.

بازداشت شدگان شامل بنفشه جمالی، زهره اسدپور، مهرداد فلاحی، پرستو الهیاری، آزاده بهکیش، آذر گیلانی، پیمان چهرازی، علی سالم، بهار اصلانی، سودابه رخش، آینا قطبی یعقوبی، مولود حاجی زاده و صفرا کریم الدین هستند.

با این حال شرکت‌کنندگان در این تجمع کاغذهایی با شعارهای «برای رفع تبعیض از پا نمی‌نشینیم»، «نه به تبعیض جنسیتی»، «دستمزد برابر و عادلانه برای زنان»، «آزادی، برابری، عدالت جنسیتی» در دست داشته‌اند.

در روزهای گذشته، شماری از سایت‌های حقوق بشری در ایران، برای تجمع زنان این کشور مقابل وزارت کار در روز «هشتم مارس» که مصادف با روز جهانی زنان است، فراخوان داده بودند.

در این فراخوان‌ها از زنان و مردان ایران خواسته شده بود علیه نابرابری و برای دستیابی به شرایطی انسانی‌تر در روز جهانی زنان در مقابل وزارت کار در تهران تجمع کنند. همچنین از تمامی کارگران، معلمان، پرستاران، مربیان پیش‌دبستانی، بازنشستگان، دانشجویان، زنان خانه‌دار و از همه‌ فعالان جنبش‌های اجتماعی دعوت شده بود تا در این تجمع شرکت کنند.

با وجود سرکوب تجمع زنان به مناسبت ۸ مارس، متن بیانیه پایانی این تجمع منتشر شده است. این بیانیه از جمله خواهان رفع تبعیض جنسیتی در حوزه کار و اشتغال، پرداخت دستمزد برابر با مردان به همه زنان،  افزایش حداقل دستمزد زنان کارگر بر اساس سبد معیشت خانواده، حذف سهمیه‌های جنسیتی پذیرش دانشجو، پایان دادن به تفکیک جنسیتی در فضاهای آموزشی، پایان دادن به سیاست اجباری افزایش جمعیت، تصویب حقوق برابر در قوانین، تغییر سن مسئولیت کیفری و سن ازدواج دختران و پسران به ۱۸ سال، تصویب قوانین حمایتی در زمینه منع خشونت خانوادگی، آزار خیابانی و آزار جنسی، به رسمیت شناختن حق انتخاب پوشش و جلوگیری از هر نوع برخورد خشونت‌آمیز با معترضان به حجاب اجباری و مجرم شناختن آن‌ها شده است.

آخرین تجمع خیابانی در این روز در سال ۱۳۸۵ شسمی برگزار شد که آن تجمع هم با سرکوب و بازداشت فعالان حقوق زنان همراه بود.

فیلم کوتاهی از این تجمع منتشر شده است:



این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.