ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: اعتراض به تبعیض جنسیتی

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۱۷ اسفند صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۱۷ اسفند صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

در هفته جاری به مناسبت روز جهانی زن تجمعات و مراسمی در شهرهای مختلف ایران به مناسبت فرارسیدن روز جهانی زن برنامه‌ریزی شده بود که برخی انجام شدند و برخی دیگر اجازه برگزاری نیافتند.

تجمعات و برنامه‌های سخنرانی توسط فعالان اجتماعی برابری طلب از جمله در رشت و زنجان برگزار شد.

تجمع اعتراضی که برای ۱۷ اسفند در اعتراض به تبعیض جنسیتی مقابل وزارت کار سازماندهی شده بود با اعمال خشونت نیروی انتظامی و نیروهای لباس‌شخصی و  دستگیری ۸۴ تن شامل ۵۹ زن و ۲۵ مرد به پایان رسید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بسیاری از تحمع کنندگان پیش از آن که به محل تجمع برسند با ضرب و شتم، خشونت و دستگیری مواجه شدند. آنان که امکان تجمعی کوتاه یافتند، سرود «ای زن‌، ای حضور زندگی» را ‌خواندند و شعار می‌دادند:

    اسامی تعدادی از بازداشت شدگان چنین اعلام شده است:

    بنفشه جمالی، زهره اسدپور، مهرداد فلاحی، پرستو الهیاری، آزاده بهکیش، آذر گیلانی، پیمان چهرازی، علی سالم، بهار اصلانی، اينا قطبي يعقوبي،  مولود حاجي زاده، صفرا كريم الدين و سودابه رخش.

    روزنامه شرق خبر داد دو تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های علی‌ سالم و سودابه‌ روزنامه‌نگاران این روزنامه هستند.

    پنج تن از بازداشت شدگان

    خانواده‌های بازداشت شدگان مقابل بازداشتگاه خیابان وزرا تجمع کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی خارج شدن دو آمبولانس از بازداشتگاه که گفته می‌شود دو تن از بازداشت‌شدگان را به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند، بر نگرانی خانواده‌ها افزوده است. خانواده‌ها ظاهرا بنا دارند شب را نیز مقابل بازداشتگاه سپری کنند.

    فراخوان تجمع مقابل وزارت کار با خواست رفع تبعیض از زنان در روزهای گذشته منتشر شده بود.

    اتحادیه آزاد کارگران ایران، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، و انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه  با صدور بیانیه‌هایی حمله به اجتماع‌کنندگان روز جهانی زن مقابل وزارت کار و دستگیری معترضان به تبعیض جنسیتی را محکوم کرده‌اند.

    زنان کارگر چگونه کار می‌کنند؟

    یک زن کارگر در تماس با دفتر مشاوره حقوقی «منادیان عدالت» شرایط کار خود و همکارانش را تشریح کرده است. فرشاد اسماعیلی پژوهشگر حقوق،کار و تامین اجتماعی در این باره در تویتر نوشته است:

    «زن کارگری زنگ زد گفت ۴ تا زن در یک دفتر صنعتی هستیم و از ۸ تا ۴/۵ کار میکنيم برای ماهی ۵۰۰ تومان. بیشتر نمیدهد. ۳ ماه اول هم بدون دستمزد و آزمایشی بودیم. الان هر وقت بازرس کار و تامین می‌آید کارفرما ما را در انباری کوچکی پنهان می‌کند و آهنگ بلند می‌گذارد تا صدایمان از انبار شنیده نشود.»

    علیه تبعیض جنسیتی، علیه برچسب‌زدن

    یک انیمیشن از یغما گلرویی در اعتراض به به کارگیری واژه‌ها و ضرب‌المثل‌هایی که بار جنسیتی دارند.

    [video width="480" height="480" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/17-اسفند-یغما-گلرویی-علیه-برچسب-زدن-به-زنان.mp4"][/video]

    دو فیلم از زنانی که ۸ مارس را برای برداشتن حجاب از سر برگزیده‌اند در خطوط متروی تهران منتشر شده است.

    زنی در خط متروی ظفر به قلهک تهران برای زنان حاضر در واگن از روز جهانی زن، اهمیت مبارزه با تبعیض جنسیتی، و دختران خیابان انقلاب صحبت می‌کند و حجاب از سر بر می‌دارد. گروهی از زنان در پایان سخنان او برایش کف می‌زنند.

    [video width="360" height="640" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/17-اسفند-دختر-خیابان-انقلاب-در-مترو.mp4"][/video]

    در فیلم دیگری سه زن که حجاب از سر برداشته‌اند در یک واگن شلوغ متروی حقانی به همان شیوه از روز جهانی زن و اهمیت مبارزه با تبعیض جنسیتی می‌گویند و سرود برابری می‌خوانند:

    جهان دیگری

    بسازیم از برابری

    به همدلی و خواهری

    جهان شادو بهتری

    در پایان، گروهی از زنان کف می‌زنند. دورربین چهره‌های شاد چند زن را نشان می‌دهد و زن میانسالی که در نزدیکی دختران خیابان انقلاب ایستاده به آن‌ها سفارش می‌کند مواظب خودشان باشند.

    [video width="640" height="350" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/17-اسفند-دختران-خیابان-انقلاب-سرودخوانان-در-مترو.mp4"][/video]

    شهر اصفهان پنجشنبه ۱۷ اسفند بار دیگر شاهد تظاهرات و تجمع کشاورزان وزنه بود که به خشکانیدن زاینده‌رود و از میان رفتن حق‌آبه کشاورزان اصفهان معترضند. آن‌ها امروز از جمله شعار می‌دادند:

      اشاره کشاورزان در شعار دوم به فروش حق‌آبه آنان توسط دولت به صنایعی مانند فولاد اصفهان است.

      کشاورزان ورزنه در سال‌های اخیر بارها به بارگزاری بیش از ظرفیت بر روی رودخانه زاینده رود و کشیدن شاه لوله به مناطق دیگر از  جمله یزد، قم و کاشان و انتقال آب و فروش آن  به صنایعی مانند فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان اعتراض کرده‌اند.

      [video width="320" height="180" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/17-اسفند-کشاورزان-ورزنه-روحانی-دروغگو.mp4"][/video]

      چهارشنبه ۱۶ اسفند کشاورزان پس از تجمع در حاشیه پل خواجو  دست به راهپیمایی بطرف شرکت آب منطقه‌ای اصفهان زدند. تجمع آنان مقابل اداره آب اصفهان پس از دستگیری یکی از کشاورزان معترض به نام به رسول صابری به خشونت کشیده شد.

      در فیلمی که منتشر شده  دیده می شود که کشاورزان خشمگین با حمله به درب سازمان آب اصفهان تلاش کردند آنرا از جا دربیاورند.

      ۱۷ اسفند - دهمین روز اعتصاب کارگران لیموجی در پتروشیمی گچساران

      گروهی از کارگران مجتمع پتروشیمی گچساران پنجشنبه ۱۷ اسفند دهمین روز اعتصاب و تجمع خود را پشت سرگذاشتند. به نوشته «آفتاب جنوب» حدود ۸۰ کارگر پیمانی که از طریق شرکت لیموجی در پتروشیمی گچساران کار می‌کنند کارگران ۴ ماه است دستمزد نگرفته‌اند و به نان شب محتاجند.

      به گفته یکی از کارگران، کارفرما تا کنون واکنشی به اعتراض کارگران نشان نداده است.

      مسئول حراست پتروشیمی کارخانه ادعا کرده است حقوق کارگران تا پایان دی پرداخت شده اما کارگران گفته‌اند برخی از آنان هنوز حقوق ابان را هم دریافت نکرده‌اند.

      بیش از هزار کارگر بواسطه ۸ شرکت پیمانکاری در پتروشیمی گچساران کار می‌کنند.

      کارگران گفته‌اند تعویق مزدها و ساعات ۱۲ ساعته کار منحصر به کارگران لیموجی نیست و کارگران تحت مسئولیت بسیاری از پیمانکاران پتتروشیمی گچساران وضعیت مشابهی دارند.

      تجمع سپرده گذاران موسسه نهان‌نشان در کرج 

      سپرده گذاران موسسه مالی نهان‌نشان توسعه البرز وابسته به وزارت کشاورزی، پنجشنبه ۱۷ اسفند در ادامه اعتراضات خود برای چندمین بار مقابل سازمان جهاد کشاورزی کرج تجمع کردند.

      ‍ سپرده گذاران موسسه آرمان وحدت پنج‌‌شنبه ۱۷ اسفند در اهواز در دفتر این موسسه واقع در کیانپارس اهواز تجمع اعتراضی برپا کردند. آن‌ها شعار می‌‌دادند:

        [video width="848" height="464" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/17-اسفند-سپرده-گذاران-اهواز-دولت-به-این-بی-غیرتی-هرگز-ندیده-ملتی.mp4"][/video]

        اعتصاب کارگران شرکت شایگان مھر مریوان

        کارگران شرکت شایگان مھر آپادانا واقع در مریوان پنجشنبه ۱۷ اسفند در اعتراض به تعویق ۶ ماه حوقو دست از کار کشیدند. فیلمی از اعتصاب و تجمع ده‌ها تن از کارگران این شرکت منتشر شده است.

        ۱۷ اسفند - تجمع مردم در کازرون

        گروه کثیری از مردم کازرون پنجشنبه ۱۷ اسفند در اعتراض به طرحی که قرار است بر مبنای آن بخش‌های چنارشاهیجان و کوهمره، بیشاپور، دشت برم و امامزاده سید حسین (ع) از این شهرستان جدا شوند و شهرستانی جدید را تشکیل دهند در میدان شهدای این شهر  مقابل فرمانداری تجمع کردند.

        تظاهرات امروز همزمان بود با معارفه سرپرست جدید فرمانداری کازرون. خبرگزاری فارس نوشته است که انتصاب فرماندار غیربومی نیز یکی از موارد اعتراض اجتماع کنندگان امروز کازرون بوده است.

        طرح جداسازی چند بخش از کازرون که معترضان انرا «طرح تجزیه» نام نهاده‌اند در هیات دولت منتظر تصویب نهایی است. معترضان طرح را غیرکارشناسانه خوانده و افزوده‌اند نظرات شهروندان در تنظیم طرح نادیده گرفته شده است.

        معترضان در پایان تجمع امروز خود که طبق گزارش  با آرامش به پایان رسید از نیروی انتظامی تشکر کرده و اعلام کردند به تلاش خود برای جلوگیری از نهایی شدن «طرح غیرکارشناسی» ادامه خواهند داد.

        ۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی: ما به  دستمزد پایین‌تر از خط فقر برای کارگران نه میگوییم!

        بیانیه‌ای با امضای ۵۰ انجمن صنفی کارگران ساختمانی نقاط مختلف ایران درباره حداقل دستمزد سال ۹۷ منتشر شده است.

        انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی نوشته‌اند سفره‌شان خالی است و از فقر و تبعیض خسته‌اند. دستمزدشان در رده پائین‌ترین‌ها رد سطح جهان است اما هزینه زندگی در سطح کشورهای پیشرفته. کارگران ساختمانی درباره میزان حداقل دستمزد سال ۹۷ نتیجه گرفته‌اند:

        «به زبان ساده بگوییم اگر سری به آمار و جداول بزنیم میزان خط فقر برای یک خانوار چهار نفر نزدیک به چهار میلیون تومان است پس ما خواهان دستمزد بالاتر از خط فقر هستیم

        به امید شنیدن صدای ما.»

        کمپین اعتراض به بازداشت محمد حبیبی فعال صنفی معلمان

        خانواده محمد حبیبی که با استفاده از گاز فلفل و اعمال خشونت مقابل چشمان شاگردان و همکارانش در هنرستان باداشت شد، ۶ روز پس از دستگیری او هنوز از وضعیت این عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران بی‌خبرند.

        جمعی از معلمان و حامیان او با انتشار بیانیه‌ای خواستار حمایت از محمد حبیبی و تلاش برای ازادی او شده‌اند.

        بیانیه خواهان موضع‌گیری صریح وزارت آموزش و پرورش درباره دستگیری محمد حبیبی و برخورد قانونی با ضابطین قضایی شده‌اند که محمد حبیبی را مقابل چشمان دانش‌آموزانش دستگیر کرده‌اند.

        کارگران نیشکر هفت‌تپه: کارفرما اراده‌ای برای حل مشکل ندارد

        کارگران نیشکر هفت‌تپه روز پنجم اعتصاب خود را پشت سر گذاشتند. آن‌ها با این نتیجه رسیده‌اند که کارفرما اراده‌ای برای حل مشکلات ندارد. به گفته برخی کارگران، آن‌ها فردا به مصلای شوش می‌روند تا خواست‌هایشان را بیرون از شرکت و در سطح شهر به گوش همگان برسانند.

        بنا بر گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، در پی وقایع روز چهارشنبه جاسب همدانی یکی از کارگران کشاورزی احضار شد. ۱۰ تن از بازنشستگان سال ۹۵ نیز با شکایت کارفرما به پاسگاه هفت‌تپه احضار شده‌اند.

        اتحادیه ازاد کارگران دربراه وقایع چهارشنبه این کارخانه نوشته است رئیس اداره کار شوش در پی برگزاری جلسه‌ای از کارگران خواسته است بمدت دو ماه دست از اعتراض بردارند تا کارفرما بتواند به مطالبات آن‌ها پاسخ دهد.

        امروز اسماعیل بخشی یکی از نمایندگان کارگران در جمع کارگران سخنرانی کرد. چکیده‌ای از سخنان او:

        «اعتصاب ما به حق است. یکی از مطالبات ما ریالی است که باید پرداخت بشه. یکی دیگه هم قراردادهایمان است. ما از این دو تا نمیگذریم. ولی در کارفرما اراده‌ای برای حل مساله نمی‌بینیم.

        اگر توان اداره کارخانه را ندارند. بدهند دست ما اداره‌اش می‌کنیم  و هر چه درآمد با هم میخوریم. این حرف آخر است: اگر کارفرما دلش می‌سوزد اقایان کارفرما بیایند در حضور یک مقام دولتی مشکل ما را حل کنید.»

        بخشی از کارگران خواست آرامش خود را حفظ کنند تا کارفرما نتواند آن‌ها را به خرابکاری متهم کند.

        به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بخشی در پی سخنرانی امروز خود به همراه کرامت پام و رحیم بسحاق دو نفر از دیگر از نماینده‌های کارگران و اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، احضار و بازجویی شده‌اند.

        همبستگی با کارگران هفت‌تپه

        سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد تهران با صدور بیانیه‌ای احضار کارگران نیشکر هفت‌تپه را محکوم کرده است. این سندیکا نوشته است به جای آن که کارفرمایان متخلفی که دستمزد کارگران را نمی‌پردازند دادگاهی و محکوم شوند، کارگرانی که ماه‌ها دستمزد نگرفته‌اند مورد پیگرد و رفتار خشونت‌آمیز نیروهای انتظامی - امنیتی - قضایی قرار می‌گیرند.

        یکی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز نیز ضمن اعلام همبستگی با کارگران نیشکر هفت‌تپه نوشته است مشکل بزرگ مبارزات این کارگران محدود ماندن آن در شهرستان است و ضروری است آن‌ها نیز همانند گروه ملی فولاد اهواز اعتراض خود را به مرکز استان برسانند.

        ۱۷ اسفند - حمله به دستفروشان کرج

        روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶ ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی در راستای سیاست شهرداری مبنی بر جمع آوری دستفروشان، با دستفروشان در حصارک کرج درگیر شدند.

        پیام یک کارگر قرارداد سفید اخراجی: چه عید سیاهی...

        یک کارگر که با قرارداد سفید کار می‌کرده و اکنون اخراج شده است در پیامی به اتحادیه آزاد کارگران نوشته است:

        «من کارگر یکی از شرکت‌های خصوصی در شهر همدان هستم. کارفرما به دلیل تعدیل نیرو من و یکی از همکارها رو چند روز پیش اخراج کرد و اظهار کرد که به اداره کار مراجعه کنید، با وجود عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و عدم پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی. در ضمن من با قرارداد سفید مجبور به کار شدم وسفته ازمون گرفتن. من در اینجا تنها هستم .  نه تشکلی و نه صنفی. آنچه که به جایی نمیرسد  فریاد من و همسر و فرزندم است.  چه عید سیاهی...»

        ۱۶ اسفند - راهپیمایی کارگران کاشی یزد

        کارگران کارخانه کاشی سازی یزد چهارشنبه  ۱۶ اسفند در اعتراض به تعویق مطالبات خود اعتصاب و راهپیمایی کردند.

        ۱۶ اسفند - اعتصاب در آلومینوم سازی اراک

        تجمع اعتراضی کارگران و کارکنان شرکت آلمینیوم اراک

        کارگران کارخانه آلومینیوم سازی اراک چهارشنبه ۱۶ اسفند تجمع اعتراضی برپا کردند. دلیل تجمع و اعتراض کارگران «واگذاری سهام بلوکی به مقامات دولتی» عنوان شده است.

        در همین زمینه

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.