ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد تهران از کوتاهی بریتانیا در برخورد با مهاجمان به سفارت ایران

محمدباقر نوبخت بریتانیا را به عدم رعایت قوانین بین‌المللی متهم کرد و گفت ایران «واکنش قاطع» نشان خواهد داد. پلیس بریتانیا چهارتن از متهمان را دستگیر کرده است.

مقام‌های ایرانی بریتانیا را به سهل‌انگاری و کوتاهی در برخورد با مهاجمان معترض به سفارت ایران در لندن متهم کردند. پلیس بریتانیا از دستگیری چهارتن از مهاجمان خبر داده است.

تصاویر پخش‌شده از تلویزیون فدک،‌ وابسته به برخی گروه‌های شیعه

محمدباقر نوبخت،‌ سخنگوی دولت ایران شنبه ۱۹ اسفند در واکنش به تسخیر سفارت ایران در لندن از سوی هواداران یک روحانی شیعه پلیس بریتانیا را به «عدم قواعد بین‌المللی» متهم کرد و گفت:

«پلیس انگلیس پس از چند ساعت با چند نفری که به صورت غیرقانونی وارد سفارت شدند برخورد کرده است که قطعا این امر نشان می دهد پلیس انگلیس قواعد بین المللی را رعایت نکرده است.»

او لندن را به «واکنش قاطع» از سوی ایران تهدید کرد.

حمید بدیعی‌نژاد،‌ سفیر ایران در لندن جمعه در پیامی توئیتری خبر داد که چهار هوادار صادق حسینی شیرازی،‌ یک مرجع تقلید شیعه پرچم ایران را از سفارتخانه جمهوری اسلامی در لندن پایبن کشیده‌اند. مهاجمان به سلاح سرد مجهز بودند.

صادق حسینی شیرازی یکی از مراجع تقلید منتقد حکومت ایران است و در قم زندگی می‌کند. اهل بیت او ۱۸ شبکه ماهواره‌ای و سه شبکه رادیویی دارند و آموزه‌های تشیع را تبلیغ می‌کنند.

پسر این مرجع شیعه چندی پیش در ایران به اتهام «توهین به رهبری» دستگیر شده بود.

یک سخنگوی پلیس لندن جمعه از دستگیری چهارتن در این ماجرا خبر داد و گفت که اتهام آنها تخریب اموال و حضور غیرقانونی در مکان‌های دیپلماتیک است.

در این حادثه به کسی آسیب وارد نشده است.

تلویزیون دولتی ایران جمعه از اعتراض عباس عراقچی،‌ معاون وزارت خارجه ایران به سفیر بریتانیا در این کشور خبر داد. او گفته بود که «بریتانیا مسئول امنیت دیپلمات‌های ایرانی است».

ادامه انتقادها در ایران

انتقاد مقام‌های ایرانی شنبه نیز ادامه یافت. علاوه بر نوبخت،‌ علی اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای نیز شنبه بریتانیا را به «کوتاهی»‌ در برخورد با مهاجمان متهم کرد:

«این‌ها در جلوگیری از هجوم چند نفر از اراذل و اوباشی که تعیین شده بیگانگان هستند کوتاهی کردند. هیچ بعید نیست که این‌ها در ارتباط با برخی از جریان‌ها در انگلیس باشند؛ لذا دولت و پلیس انگلیس اگر می‌خواست می‌توانست جلوی هجوم چند نفر اوباش را برای حمله به سفارت ایران را بگیرد و باید در این زمینه پاسخگو باشد.»

بدیعی‌نژاد،‌ سفیر ایران در بریتانیا نیز شنبه با ارسال توئیت جدیدی نوشت:

«گروه مسئول حمله به سفارت ایران، نماینده یک گروه تندروی شیعه است. آنها تفسیری فرقه‌گرایانه از شیعه دارند و بر اهانت به رهبران ارشد اهل سنت اصرار دارند.»

او در توئیت دیگری نیز ادعا کرد که «نماينده جريان شيرازي در بحرين، گروه ياسرالحبيب رئيس شبكه فدك كه رهبري حمله به سفارت ج.ا.ايران در لندن را بر عهده داشت منحرف خوانده و اين اقدام را شديداً محكوم كرده است.»

— Hamid Baeidinejad (@baeidinejad) March 10, 2018


در سال ۱۹۸۰ نیز گروهی از مردان مسلح با نام «گروه الشهید» به سفارت ایران در لندن هجوم بردند و پس از گروگان‌گیری، خواستار آزادی زندانیان سیاسی عرب در خوزستان شدند. این گروگانگیری پنج روز ادامه داشت تا اینکه کوماندوهای بریتانیایی به سفارت حمله کردند. در آن حادثه دو گروگان کشته شدند و تنها یکی از مهاجمان از حمله نیروهای بریتانیایی جان سالم به در برد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    دستگیری فرزند یکی از مراجع تقلید در قم موجب اعتراض در کربلا مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلای عراق شده است. حسین شیرازی چند هفته قبل در یکی از جلسات درس خود ، ولایت فقیه را بردگی و نظام جمهوری اسلامی را غیرپاسخگو خوانده، حدود قدرت ولایت فقیه را با «حدود ولایت خداوند» تشبیه کرده بود. وی همچنین گفت: "میلیون‌ها نفر کشته و زخمی می‌شوند و بعد آن را تحت عناوینی مانند دفاع مقدس معرفی می‌کنند. امت نابود و تباه شد؛ پنجاه سال عقب‌گرد در اقتصاد و معیشت؛ چند میلیون معلول و جانباز، دستاورد آنها در دفاع مقدس بود!". "جرات داری این مفاهیم را زیر سؤال ببر، پدرت را در می‌آورند و اجدادت را به تباهی می‌کشانند. اصلاً مجالی برای سؤال وجود ندارد که چطور این مقدس است؟ کشور نیست و نابود شد، کجایش مقدس است؟".