ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تخلیه ناگهانی شماری از شورشیان از غوطه شرقی

۱۳ پیکارجوی هیئت تحریر شام که در اسارت جیش العدل بودند به همراه خانواده‌هایشان با اتوبوس از طریق یک گذرگاه امن به استان ادلب انتقال یافتند.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده که ده‌ها پیکارجو به همراه خانواده‌هایشان از غوطه شرقی تخلیه و به استان ادلب منتقل شدند.

در بمباران غوطه شرقی از هواپیما، هلی‌کوپتر و توپخانه استفاده شده است

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که در آخرین ساعات روز جمعه ۹ مارچ/۱۸ اسفند در حرکتی غافلگیرکننده شماری از اعضای اپوزیسیون مسلح سوریه از مناطق تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی تخلیه شدند.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، این تخلیه در زمانی صورت می‎گیرد که ارتش سوریه عملیات خویش در مناطق مرکزی حومه محاصره شده دمشق را شدت بخشیده است.

جیش الاسلام، یکی از گروه‌های اصلی شورشیان در غوطه شرقی، اعلام کرد با تخلیه شماری از پیکارجویان "هیئت تحریر شام" که در اسارت این گروه بودند، موافقت کرده است. "هیئت تحریر شام" سازمانی است وابسته به "جبهه‌ النصره" که خود سابقاً شاخه‌ای از "القاعده" به شمار می‌آمد.

بنابر گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، ۱۳ پیکارجو به همراه خانواده‌هایشان از طریق گذرگاه "الوافدین" با اتوبوس به استان ادلب انتقال یافته‌اند.

طبق گزارشات واصله، علاوه بر اعضای جامعه مدنی، سازمان ملل متحد و چندین نهاد بین‌المللی دیگر نیز در این توافق دست داشتند.

توافق تخلیه پس از آن حاصل شد که "جیش العدل" یک ماه پیش، در نامه‌ای به سازمان ملل متحد متعهد شد تخلیه اعضای سابق القاعده را تحصیل کند.

از وسط به دو نیم

طبق گزارش تلویزیون دولتی سوریه، ارتش این کشور در شُرُف تقسیم این ناحیه به دو نیم است.

ارتش سوریه اخیراً در پی پیشروی‌های خود توانسته دو شهر کوچکی را که جنوب و شمال منطقه غوطه شرقی را به یکدیگر متصل می‌کنند، تسخیر کند.

طبق گزارش سازمان ملل حدود ۴۰۰ هزار تن در منطقه غوطه شرقی به دام افتاده‌اند

"جیش‌ السلام" و "فیرق الرحمان"، یکی دیگر از گروه‌های بزرگ شورشی در غوطه شرقی گفته‌اند که در روزهای اخیر طی چند ضد حمله برخی مواضع قبلی خود را باز پس گرفته‌اند.

یک گروه ناظر بر جنگ سوریه اعلام کرد این تهاجم سه‌هفته‌ای خونین به آخرین پایگاه بزرگ شورشیان در نزدیکی دمشق، به اشغال نیمی از این ناحیه و کشته‌شدن ۹۶۰ ساکنان این منطقه انجامیده است.

روز شنبه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است خبر داد که در بمباران غوطه شرقی از هواپیما، هلی‌کوپتر و توپخانه استفاده شده است.

به ادعای بشار اسد و متحدان روسی او، این نبرد برای پایان دادن به حملات شورشیان به دمشق و حاکمیت آنان بر غیر نظامیان در غوطه شرقی ضروری است.

این تهاجم نیز همان الگوی قبلی حمله به پایگاه‌های شورشیان را دنبال می‌کند: حملات وسیع هوایی به همراه محاصره سفت و سخت زمینی برای واداشتن شورشیان به قبول توافق تخلیه.

این توافق متضمن عقب‎نشینی شورشیان از مناطق تحت کنترلشان است، آن هم در ازای دسترسی به گذرگاهی امن به سوی شمال شرقی سوریه برای شورشیان، خانواده‌هایشان و غیرنظامیانی که نمی‌خواهد بار دیگر تحت حکومت اسد زندگی کنند.

با این حال هر دو گروه "جیش‌ السلام" و "فیرق الرحمان" اعلام کرده‌اند، سرگرم مذاکره برای چنین توافق‌هایی نیستند.

طبق گزارش سازمان ملل حدود ۴۰۰ هزار تن در منطقه غوطه شرقی به دام افتاده‌اند.

نمایندگی‌های سازمان ملل گزارش داده‌اند که بخش عمده کمک‌های پزشکی به این منطقه از سوی مقامات دولت سوریه مصادره شده است و کمک‌های غذایی نیز به شدت ناکافی است.

دولت سوریه مدعی است چندین مسیر امن را برای عبور غیر نظامیان باز کرده است، با این حال به نظر نمی رسد کسی از این مسیرها عبور کرده باشد. هرچند دمشق و مسکو شورشیان را متهم کرده‌اند که مانع فرار غیرنظامیان شده‌اند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.