ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عامل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج: بی‌توجهی خلبان به محدودیت پرواز

در گزارش سازمان هواپیمایی، کهنگی ناوگان هوایی ایران در اثر تحریم‌های اقتصادی مطرح شده، اما بر بیماری خلبان و غفلت او تأکید شده است.

گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج  منتشر شد. سازمان هواپیمایی کشوری در این گزارش هرچند به تأثیر تحریم‌های اقتصادی بر ناوگان هواپیمایی ایران اشاره کرده، اما اعلام کرده که مقصر اصلی بی‌توجهی شرکت آسمان به محدودیت پرواز خلبان بوده است. خلبان این هواپیما که بیش از ۶۰ سال سن داشت در سال ۸۸ یک عمل جراحی قلب انجام داده بود.

تصاویر هوایی محل احتمالی سقوط هواپیما در ارتفاعات دنا

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان که روز ۲۹ بهمن از تهران عازم شهر یاسوج بود ساعاتی پس از پرواز در کوه دنا سقوط کرد و همه ۶۵ سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما که از نوع ای‌تی‌آر ۷۲ مدل ۲۰۰ بود که ۲۴ سال از عمر آن می‌گذشت تنها حدود ۲۰ کیلومتر با فرودگاه مقصد فاصله داشت. پس از این سانحه هوایی، کهنگی ناوگان هوایی ایران یک بار دیگر خبرساز شد و سازمان هواپیمایی کشوری هم اعلام کرد که که پرواز هواپیمای‌ ای‌تی‌آر مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است. شنبه گذشته جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده شرکت آسمان به دست آمد و اکنون، دو روز بعد سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه‌ای از دلایل سقوط هواپیما را منتشر کرده است:

« خلبان مرحوم سال ۸۸ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از ۹ماه منع پروازی داشته و بعد از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی‌های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ ۲۴ خرداد ۸۹ با محدودیت‌های زیر مجلس به پرواز شده است: ۱- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد ۲) همراه یک خلبان یا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند ۳) در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید.»

بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت آسمان به این محدودیت‌ها توجه نکرده است.

پیش از انتشار گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، علی ربیعی، وزیر کار احتمال خطای انسانی را رد کرده و گفته بود:

«خلبان این پرواز از استادان خلبان قدیمی و آموزش‌دهنده خلبانان جوان بوده و از این رو نمی‌توان به راحتی از خطای انسانی در این حادثه تلخ سخن گفت.»

در گزارش سازمان هواپیمایی کشوری به کهنگی هواپیمای ساقط شده ای‌تی‌آر ۷۲ نیز اشاره شده است. در بخشی از این گزارش آمده:

« در بخش آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.»

بر اساس گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، برح یاسوج به خلبان اجازه داده بود که ارتفاع هواپیما را تا سطح ۱۷ هزار پایی کاهش دهد. اما با وجود آنکه ابرها انبوه بودند، خلبان ارتفاع را تا سطح ۱۵ هزار پا کاهش می‌دهد. خلبان تا ثانیه‌ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده‌ و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی کرده با مانور شدید گردش به چپ مانع از برخورد هواپیما با کوه بشود که تلاش او بی‌نتیجه بوده است.

محمد دامادی، نماینده ساری و عضو کمیسیون عمران مجلس چهارشنبه ۲ اسفند گفته بود سوءمدیریت در شرکت هواپیمایی آسمان یکی از دلایل اصلی سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.