ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش: عمیقاً مأیوسم از کشتار غیرنظامیان در غوطه شرقی

دبیرکل سازمان ملل از اعضای شورای امنیت خواست به رنج ساکنان غوطه شرقی در سوریه پایان دهند. آمریکا تهدید کرد به تنهایی اقدام می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل از اعضای شورای امنیت خواست به رنج ساکنان غوطه شرقی در سوریه پایان دهند. ایالات متحده آمریکا تهدید کرد که چنانچه شورای امنیت نتواند این وظیفه را به انجام برساند، خود وارد عمل می‌شود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل

ارتش سوریه برای سومین هفته متوالی غوطه شرقی را بمباران کرد و عملیاتی را هم برای پس گرفتن حومه دمشق از شورشیان مسلح مخالف اسد که از سال ۲۰۱۳ کنترل این مناطق را در دست دارند آغاز کردند. تاکنون تلاش‌های شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس و امدادرسانی به ساکنان غوطه شرقی به جایی نرسیده است. در سه هفته گذشته بیش از ۱۰۲۲ غیرنظامی در غوطه شرقی جان خود را از دست داده‌اند.

نیروی ببر و فرمانده آن، الحسن «قاسم سلیمانی» سوری‌ها سهیل الحسن، فرماندهی «نیروی ببر» ارتش سوریه را به عهده دارد. او از علوی‌ها و از طرفداران بشار اسد و در همان حال از رقبای اوست. غرب می‌گوید سهیل الحسن یک جنایتکار جنگی‌ست. رسانه‌های سوری اما از او یک قهرمان ملی ساخته‌اند. می‌توان گفت او «قاسم سلیمانی» سوری‌هاست. شورشیان مسلح هم از او به دلیل به‌کارگیری روش‌های وحشیانه در جنگ نفرت دارند. سهیل الحسن فرماندهی عملیات غوطه شرقی را به عهده گرفته است. غوطه شرقی در نزدیکی حمیمیم و بندر لاذقیه قرار دارد. پایگاه هوایی و دریایی روسیه در این دو شهر است. وزیر دفاع روسیه به الحسن مدال داده است. برخی از علوی‌های سوریه از او به عنوان جانشین احتمالی اسد یاد کرده‌اند. الحسن که در سال‌های دهه ۱۹۹۰ در نیروی هوایی ارتش سوریه کارش را آغاز کرد، بعد از آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ به سرعت مدارج ترقی را طی کرد. او فرماندهی نیروی ببر در حلب را هم به عهده داشت. تاکتیک او در جنگ «زمین سوخته» است. بمباران‌های وسیع بدون در نظر داشتن جان غیر نظامیان و سپس پیشروی برای جنگ تن به تن و خانه به خانه. محمد مصطفی علوش، یکی از رهبران شورشیان مسلح که در مذاکرات آستانه هم شرکت داشت، چهارشنبه ۲۸ فوریه از جامعه جهانی خواسته از ساکنان غوطه شرقی در برابر حملات نیروی ببر به فرماندهی سهیل الحسن حمایت کنند. منبع: اشپیگل

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در سخنانی که دوشنبه ۱۲ مارس در نشست فوق‌العاده شورای امنیت ایراد کرد با اشاره به تحولات سه هفته گذشته در حومه دمشق گفت:

«من عمیقاً مأیوس شده‌ام از کسانی که اجازه می‌دهند کشتار [غیرنظامیان در غوطه شرقی] ادامه پیدا کند. ما می‌بایست برای خود فقط یک وظیفه قائل باشیم: به رنج مردم سوریه پایان دهیم و راه حلی سیاسی برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها بیابیم.»

۲۴ فوریه شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه ۲۴۰۱ را برای پایان دادن به محاصره غوطه شرقی به تصویب رساند. از آن زمان تاکنون درگیری‌ها در حومه دمشق نه تنها کاهش نیافته، بلکه با شدت بیشتری ادامه دارد.

قطع‌نامه ۲۴۰۱  خواهان برقراری آتش‌بس فوری، تخلیه ساکنان غیر نظامی غوطه شرقی و ارسال کمک‌های انسانی به این منطقه است. دبیرکل سازمان ملل یادآوری کرد که در حومه دمشق بیش از ۴۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند و به کمک‌های انسانی بیش از هر وقت دیگری نیاز دارند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هشدار داد که چنانچه سازمان ملل اقدام نکند، آمریکا همانطور که سال گذشته در پاسخ به حملات شیمیایی به خان شیخون با موشک به یکی از پایگاهای هوایی سوریه حمله کرد، اقدام لازم را انجام می‌دهد:

«این اقدامی نیست که ما ترجیح دهیم دوباره انجام دهیم ولی اقدامی‌ست که قبلاً انجام داده‌ایم و آماده‌ایم دوباره هم این کار را بکنیم.»

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در پاسخ گفت دولت اسد «محق است هرگونه تهدیدی برای شهروندان سوریه را خنثی کند.»

نبنزیا از غوطه شرقی به عنوان «مهد تروریسم» یاد کرد.

بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه، اعلام کرده که تا تخلیه کامل غوطه شرقی از شورشیان مسلح عملیات ارتش این کشور در این منطقه ادامه می‌یابد. در این فاصله ارتش سوریه موفق شده غوطه شرقی را به سه منطقه جداگانه تفکیک کند: دوما، حرستا در غرب و باقی غوطه شرقی در جنوب. ارتش سوریه کنترل حومه دوما، یکی از مهم‌ترین شهرهای غوطه شرقی را به دست گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • همین زمینه

    در همین سایت زمانه گفته شد درکامنت ها ، حمله ترکیه، موجب سقوط بیشتر نواحی ارتش ازد خواهد شد. کفته شد کردها قربانی ایدئولوژی پان کردی هستند هسته شان را سر قضیه پان کردیسم و این پرچم های تحریک کننده اوجلانی خواهند داد ، و دیدید پیش بینی درست در امد.