ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: اعتراض به حبس معلمان

تجمعات اعتراضی و اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد اهواز ادامه دارد. دو کارگر بیهوش شدند و کار یکی از آن‌ها به بیمارستان کشید.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۲۳ اسفند صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

رضا شهابی پس از آزادی، با همسر و فرزندانش

رضا شهابی آزاد شد

رضا شهابی فعال کارگری غروب سه شنبه ۲۲ اسفند از زندان اوین آزاد شد.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر که حکم به آزادی رضا شهابی داده همزمان او را به پرداخت ۷ میلیون تومان جریمه محکوم کرده است.

دستگیری مجدد رضا شهابی و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد در مرداد سال جاری و دریغ داشتن حداقل امکانات درمانی از او که به شدت بیمار بود، موج گسترده‌ای از اعتراضات گروه‌های مختلف اجتماعی در ایران و نهادهای مدافع حقوق بشر و اتحادیه‌های کارگری در سطح جهان را درپی داشت.

فریاد کارگران فولاد در اهواز: حسین حسین شعارشون، دزدی‌ها افتخارشون

کارگران گروه ملی فولاد اهواز چهار‌شنبه ۲۳ اسفند همانند روزهای قبل مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده و سپس در خیابان‌های شهر راهپیمایی و تظاهرات کردند. هفته گذشته یکی از کارگران این کارخانه که بیمار بود و در اثر تنگدستی نتوانست از خدمات درمانی خصوصی استفاده کند، جان باخت. امروز دو تن از کارگران بیهوش شدند و کار حداقل یکی از آن‌ها به بیمارستان کشید.

کارگران فولاد اهواز امروز شعار می‌دادند:

    [video width="500" height="320" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/23-اسفند-فولاد-اهواز.mp4"][/video]

    حدود چهار هفته است که نزدیک به  ۴ هزار کارگر فولاد اهواز در اعتراض به مطالبات معوقه‌شان در اعتصاب به سر می‌برند.

    مدیران کارخانه و مسئولان استان که در روزهای اول اعتصاب تلاش داشتند از طریق وعده و وعید کارگران را به توقف اعتصاب متقاعد کنند حالا تعارف را کنار گذاشته و  به صراحت از خود سلب مسئولیت کرده‌اند.

    عبدالرضا موسوی مدیر کارخانه پاسخگوی کارگران نیست و فرماندار اهواز هم دو روز پیش در جلسه‌ای با نمایندگان کارگران اعلام کرده که از فرمانداری کاری ساخته نیست.

    اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی از ادامه اعتصاب کارگران در چهارشنبه ۲۳ اسفند نوشته است پس از آن که سه‌شنبه ۲۲ اسفند گروهی از کارگران مقابل بانک ملی تجمع اعتراضی برپا کردند، نمایندگان کارگران برای برگزاری جلسه به بانک دعوت شدند.

    در جلسه‌ای با شرکت مدیریت بانک ملی و نمایندگان کارگران، مدیران بانک ملی وعده دادند حساب‌های بانکی گروه ملی فولاد اهواز را که به دلیل بدهی به بانک مسدود است آزاد کنند و به مدیریت کارخانه تا پایان فرودین سال ۹۷ مهلت دهند تا مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند.

    اعمال فشار بر کارگران گروه ملی فولاد اهواز که چهارمین هفته اعتصاب خود را می‌گذرانند افزایش یافته است. حضور نیروهای یگان ویژه در خیابان‌های اهواز که در هفته‌های اخیر هر روز شاهد راهپیمایی و تظاهرات گسترده کارگران بوده‌اند مشهودتر از گذشته است.

    چهارشنبه ۲۳ اسفند  -  دو کارگر فولاد اهواز که به حال اغما رفتند

    امروز چهارشنبه ۲۳ اسفند مدیریت کارخانه نیز رستوران را تعطیل و ناهار کارگرن را قطع کرد.

    اکنون روشن است که در روزهای آینده خبری از پرداخت مطالبات معوقه کارگران نیست.

    در این میان فشار روانی بر کارگرانی که یک اعتصاب طولانی را پشت سر گذاشته‌اند و در آستانه تعطیلات نوروز  دستانشان خالی است، افزایش یافته است.

    امروز دو تن از کارگران مقابل چشمان همکارانشان به حالت اغماء بر روی زمین افتادند. یکی از آن‌ها جهت مداوا به بیمارستان راضی اهواز منتقل شد.

    ۲۳ اسفند - تحصن با خواست ازادی محمد حبیبی

    گروهی از فعالان صنفی و معلمان چهارشنبه ۲۳ اسفند مقابل یک هنرستان پسرانه که محمد حبیبی در آنجا درس می داد تحصن کردند. آن‌ها خواستار آزادی محمد حبیبی و سایر معلمان دربند شدند.

    معترضان که به نوشته تشکل‌های صنفی معلمان از اعضای کانون صنفی معلمان تهران، کانون صنفی معلمان البرز ، تشکل پیش کسوتان فرهنگی ایران، اتحاد بازنشستگان، کانون صنفی معلمان شهر قدس و معلمانی از کرمان،  شیراز و تاکستان جزوشان بودند بنرهایی در دست داشتند که بر یکی از آن‌ها نوشته بود:

      [video width="500" height="320" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/23-اسفند-تحصن-با-خواست-ازادی-معلمان-زندانی.mp4"][/video]

      محمد حبیبی ۱۲ روز پیش در برابر چشمان همکاران و دانش‌آموزانش توسط ماموران امنیتی به شیوه‌ای  توهین‌آمیز و خشونت بار دستگیر شد و باگذشت ۱۲ روز هنوز علت دستگیری او اعلام نشده و خانواده‌اش از محل نگهداری این فعال صنفی بی‌اطلاع اند.

       ۵ تن از بازداشت شدگان ۸ مارس تهران هنوز زندانی‌اند

      ۵ تن از مردانی که در اجتماع روز زن مقابل وزارت کار دستگیر و به زندان فشافویه منتقل شدند هنوز در جبس به سر می‌برند.

      آخرین گروه زنان زندانی دوشنبه ۲۱ اسفند از زندان قرچک ورامین آزاد شدند.

      ۱۰ تن از بازداشت‌شدگان خیزش دی ماه در اراک احضار شدند

      گروهی از بازداشت‌شدگان خیزش دی ۹۶ در اراک توسط شعبه یک دادگستری این شهر احضار شدند. آن‌ها در جریان اعتراضات دی ماه توسط اداره اطلاعات شهر بازجویی شده بودند.

      کانون حقوق بشری «نه به زندان، نه به اعدام» گزارش داده که احضارشدگان از اهالی شازند و آستانه هستند که پرونده‌شان به اراک منتقل شده است و سه‌شنبه ۲۲ اسفند در دادگستری حاضر شده‌اند.

      اعتصاب کارکنان بیمارستان خلیج‌فارس بوشهر

      گروهی از کارکنان بیمارستان خلیج‌فارس بوشهر چهارشنبه ۲۳ اسفند با خواست پرداخت مطالبات معوقه خود در محوطه بیمارستان تجمع کردند.

      ۲۳ اسفند- متالوژی پودر ایران

      شهر قزوین چهارشنبه ۲۳ اسفند شاهد دو تجمع کارگری بود. کارگران متالوژی پودر که ۶ ماه دستمزد و عیدی و حق سنوات نگرفته‌اند مقابل استانداری قزوین تجمع کردند. کارگران کنتورسازی ایران نیز که ۹ ماه مطالبات آنان مربوط به سال ۹۵ و ۹۶ پرداخت نشده است در محوطه کارخانه در شهر صنعتی البرز تجمع کردند.

      کارخانه متالوژی پودر تولیدکننده چرخ دنده خودرو و پودر آهن است و در شهرک صنعتی البرز قرار دارد. ۱۴ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و برخلاف بسیاری از کارخانه‌ها تولید در آن به طور عادی در جریان است اما کارگران آن شش ماه است دستمزد نگرفته‌اند و عیدی و حق سنواتشان نیز پرداخت نشده است.

      یکی از کارگران گفته است در سه ماه اخیر کل دریافتی هر کارگر یک میلیون تومان بوده و حق بیمه کارگران نیز واریز نشده است.

      این کارگران که امروز مقابل استانداری قزوین تجمع کرده بودند از ۵ تا ۱۸ سال سابقه کار دارند. آن‌ها گفته‌اند در سه سال اخیر به طور مداوم با تأخیر در پرداخت مطالبات روبرو بوده‌اند و تمام راه‌های قانونی از نامه‌نگاری به اداره کار منطقه و استان و  مراجعه به استانداری را پیموده‌اند اما نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

      حدود ۲۲۰ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران پیش از این بارها در اعتراض به تعویق مطالبات خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند. آن‌ها چند بار تجمعات مشترکی با کارگران کارخانه لامپ کم مصرف ایرانیان برگزار کرده‌اند که تحت مسئولیت کارفرمای مشابهی است و حدود ۶۰ کارگر آن کارخانه نیز ماه‌ها مطالبات معوقه داردند.

      کارگران کارخانه لامپ کم مصرف ایرانیان نیز هنوز مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند.

      ایرنا: یک کارگر اخراجی، شهردار نودِژ منوجان و اتومبیل او را آتش زد

      اتومبیل شهردار نودِژ منوجان چهارشنبه ۲۳ اسفند آتش گرفت و شهردار که دچار سوختگی شدید شده بود به بیمارستان منتقل شد.

      خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) علت آتش‌ گرفتن اتومبیل شهردار نودِژ منوجان واقع در جنوب استان کرمان را پاشیدن بنزین توسط یک کارگر اخراجی شهرداری اعلام کرده است.

      کارگران فضای سبز و خدمات شهری شهرداری محمدشهر کرج چهار‌شنبه۲۳ اسفند دست از کار کشیدند و در اعتراض به ۴ ماه مزد معوقه و نپرداختن مزایا و عیدی تجمع کردند.

      گروهی از راه‌داران استان آذربایجان شرقی چهار‌شنبه ۲۳ اسفند مجددا در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان مقابل استانداری در تبریز تجمع کردند.

       چهارشنبه ۲۳ اسفند۹۶ کارگران کارخانه کاشی حافظ مقابل استانداری فارس در شیراز به دلیل عدم دریافت حقوق در سال جاری تجمع کردند. این کارگران ۱۲ ماه است دستمزد نگرفته‌اند و از چند روز پیش در اعتصاب به سر می‌برند.

      مردم مانع گشایش یک طرح شهرداری یاسوج شدند

      گروهی از اهالی مناطق شرف‌آباد دولت‌آباد و بنسنجان مانع برگزاری مراسم کلنگ زنی یک پروژه ساخت معبر توسط مقامات شهرداری یاسوج شدند.

      اهالی این مناطق در مراسم کلنگ زنی پروژه با اعتراض خود مانع سخنرانی مسئولان شدند. آن‌ها گفته‌اند شهرداری برای اجرای این پروژه زمین‌های آن‌ها را با زور تصرف کرده است.

      تجمع اعتراضی بازنشستگان دانشگاه پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد

      بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد که فروردین سال ۹۵ بازنشتسه شده‌اند اما پاداش پایان خدمتشان هنوز پرداخت نشده، سه‌شنبه ۲۲ اسفند مقابل استانداری ایلام تجمع کردند.

      بازنشستگان در تجمع خود گفته‌اند آن‌ها ۲۰۰ نفرند که ۳۰ تا ۳۵ سال سابقه کار دارند و از ابتدای سال ۹۵ تا کنون میان استانداری و دانشگاه علوم پزشکی پاسکاری می شوند.

      نهاد رسیدگی به تعویق دستمزد کارگران، از ۲۱ ماه پیش تعطیل است

      به گفته عباسعلی پوربافرانی نماینده مجلس، «شورای عالی رفاه» که وظیفه‌اش رسیدگی به اموری مانند مطالبات معوقه کارگران و عیدی و پاداش آن‌هاست، ۲۱ ماه است جلسه تشکیل نداده است.

      پورباقرانی که خود عضو ناظر شورای عالی رفاه است سه‌شنبه ۲۲ اسفند در یک تذکر شفاهی خطاب به هیات رئیسه مجلس با اشاره به عدم پرداخت مزدهای معوقه کارگران گفت:

      «از هیات رییسه درخواست می کنیم سازوکار نظارتی که در ماده ۲۴  تعریف شده را اتخاذ کنند، به عنوان عضو ناظر شورای عالی رفاه باید در خصوص حقوق و عیدی کارگران که مساله‌ای معیشتی و رفاهی است توضیح دهیم. به مدت ۲۱ ماه است شورای عالی رفاه که وظیفه آن پیگیری این مسائل است تاکنون در کشور تشکیل نشده است.»

      کارگران پارس پامچال ۷ ماه دستمزد نگرفته‌اند

      حدود ۶۰ کارگر کارخانه «پارس پامچال» ۷ ماه دستمزد معوقه دارند. کارفرما هزینه بیمه درمانی کارگران را نیز نپرداخته و دفتر بیمه درمانی کارگران فاقد اعتبار شده است.

      خبرگزاری کار ایران(ایلنا) به نقل از کارگران معترض این کارخانه نوشته است آن‌ها بارها به مقامات مسئول مراجعه کرده اما پاسخی نگرفته‌اند. کارگران گفته‌اند کارفرمای این کارخانه چند ماه قبل دو میلیارد تومان از دولت اعتبار گرفته است اما دستمزد کارگران را نپرداخته است.

      کارخانه «پارس پامچال» تولیدکننده رنگ‌های صنعتی در شهر صنعتی البرز واقع شده و تحت لیسانس شرکت هلندی  ترانس اوشن فعالیت می‌کند.

      رانندگان شرکت واحد به تجمع اعتراضی مقابل شورای شهر تهران ادامه دادند

      رانندگان شرکت واحد عضو تعاونی مسکن سپیدار ۲ و ۳ چهارشنبه ۲۳ اسفند نیز به تجمع اعتراضی خود مقابل شورای شهر تهران ادامه دادند.

      اعضای پروژه مسکونی سپیدار ۲ و ۳ هنوز خانه‌هایی که قسط آن را پرداخته‌اند و قرار بود سال ۹۱ در اختیارشان قرار بگیرد را تحویل نگرفته‌اند.

      تعدادی از رانندگان به نمایندگی از ۲۷۰ عضو این پروژه مسکن ۲۸ روز است مقابل شورای شهر و شهرداری تهران تجمع می‌کنند اما پاسخی از مسئولان دریافت نکرده‌اند.

      بیشتر بخوانید:

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.