ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کردهای سوریه: پیروزی نزدیک ترکیه در عفرین دروغ است

اردوغان اظهار امیدواری کرد که تا شامگاه چهارشنبه عفرین به دست نیروهای ترکیه بیفتد. او از خروج غیرنظامیان این منطقه خبر داد. کردها ادعاهای رئیس جمهور ترکیه را تکذیب کردند.

رجب طیب اردوغان در سخنان تازه‌ای از سقوط نزدیک عفرین به دست نیروهای ارتش ترکیه و متحدانش تا شامگاه چهارشنبه خبر داد و گفت غیرنظامیان از منطقه خارج شده‌اند. کردها اما می‌گویند هر دو موردی که اردوغان گفته جعلی است.

حملات هوایی به عفرین ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه ۱۴ مارس / ۲۳ اسفند در دیدار با مقام‌های محلی در آنکارا گفت: «امیدوارم تا شامگاه امروز عفرین را به طور کامل تحت کنترل خود درآوریم.»

او این سخنان را یک روز پس از آن‌که اعلام شد عفرین در محاصره ارتش ترکیه و متحدانش قرار دارد بیان کرد.

عفرین اصلی‌ترین هدف عملیات «شاخه زیتون» ترکیه است که آنکارا با اجازه مسکو از ۲۰ ژانویه / ۳۰ دی آن را در شمال سوریه علیه «یگان‌های مدافع خلق»، نیروی نظامی کردهای سوریه، آغاز کرده است. نیروهای ارتش آزاد سوریه، از مخالفان رژیم اسد نیز در این عملیات در کنار ارتش ترکیه قرار دارند.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که سال‌ها با آن در جنگ است، یکی می‌داند و آن‌ها را «تروریست» می‌خواند.

رئیس جمهور ترکیه افزود غیرنظامیان عفرین با خودرو از طریق گذرگاه ایجاد شده از منطقه خارج شده‌اند.

اردوغان همچنین گفت ترکیه پس از پایان عملیات عفرین هیچ چشمداشتی به این منطقه ندارد.

در روزهای گذشته اردوغان و دیگر مقام‌های ترکیه بارها از محاصره عفرین و پیروزی نزدیک ارتش این کشور در نبرد با کردهای سوریه سخن گفته‌اند.

شبه‌نظامیان کردِ «یگان‌های مدافع خلق» سخنان روز چهارشنبه اردوغان را غیرواقعی خواندند. نوری محمود، سخنگوی «یگان‌های مدافع خلق» در این‌باره گفت: «شامگاه امروز عفرین را تصرف می‌کنند؟ اردوغان به مردم دروغ می‌گوید. من نمی‌دانم چنین اتفاقی چگونه رخ خواهد داد؟»

نوری محمود همچنین گفت، این‌که آنکارا گفته است غیرنظامیان از عفرین تخلیه شده‌اند نیز دروغ است.

از سوی دیگر، پس از حملات هوایی ارتش ترکیه که منجر به کشته شدن پنج نفر از سربازان ارتش سوریه شد، نیروهای طرفدار دولت سوریه چهارشنبه مواضع ترکیه در شمال سوریه را بمباران کردند.

یکی از فرماندهان ارتش سوریه به رویترز گفت شبه‌نظامیان شیعه با توپخانه مواضع ترکیه در شهر مارع، واقع در شمال حلب را بمباران کردند.

ترکیه به یک پست بازرسی در جاده عفرین حمله کرده بودند. نیروهای طرفدار دولت سوریه در کنار «یگان‌های مدافع خلق» در عفرین علیه ترکیه می‌جنگند.

دفتر امور انسانی سازمان ملل متحد (OCHA) روز چهارشنبه اعلام کرد که نبردها در عفرین هزاران نفر را مجبور کرده که خانه و کاشانه خود را ترک کنند و به سمتی بروند که قلمرو دولت سوریه محسوب می‌شود.

دفتر امور انسانی سازمان ملل همچنین گفته است که پس از آن‌که نیروهای ترکیه سد اصلی و ایستگاه آب منطقه را به تصرف خود در آوردند، جریان آب در عفرین قطع شده است.

به‌گفته سازمان ملل در حال حاضر «کارگران محلی نمی‌توانند به کنترل سد دسترسی پیدا کنند تا آب را به جریان اندازند و آب قطع شده است.» مردم مجبورند از آب تصفیه نشده و غیربهداشتی استفاده کنند.

«یگان‌های مدافع خلق» گفته‌اند که نیروهای ارتش ترکیه هفته گذشته سد روی دریاچه میدانکی و یک ایستگاه پمپاژ آب را به تصرف خود در آورند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    حتی اگر ترکیه موفق به تسخیر کامل عفرین هم بشود، این منطقه برای همیشه ناامن باقی خواهد ماند و نیروهای کورد اجازه نخواهند اد تورکیه برنامه هایش را به راحتی در این منطقه اجرا کند. بدترین حالت این است که عفرین هم مانند شهرهای کوردنشین کوردستان تورکیه بشود. مگر اردوغان موفق شد پس از نابودی، شهرهای سور و نصیبین و گور و ... را کنترل کرده و سیاست های تغییر بافت جمعیتی و قومی را در آنجا اجرا کند؟ حتی امکان کشیده شدن درگیری ها به خاک ترکیه وجود دارد و گریلاهای کورد به منافع ارتش تورکیه در خاک تورکیه ضربه خواهند زد. از جنگ عفرین فقط روسیاهی است که می ماند، برای تورکیه، برای روسیه، برای آمریکا، برای آلمان، برای پان تورک های آذربایجانی که تصور می کنند اردوغان برای منافع آنهاست که کودک کشی می کند، برای جمهوری اسلامی ایران و اسد که دیگر نخواهند توانست ادعای سوری ه ای بودن عفرین را بکنند، برای سازمان ملل که تمام این جنایات در مقابل چشمان کورش اتفاق می افتد و حتی یک ورق کاغذ هم در محکومیت آن صادر نمی کند. حتی اگر عفرین هم بیفتد، دو کانتون دیگر هست، جنگ ادامه دارد و حتی اگر همۀ روزاوا هم بیفتد، جنگ در آنکارا و استانبول و ازمیر و دیاربکر ادامه خواهد داشت. جهان باید به ارادۀ خلق کورد احترام بگذارد. کوردها دیکتاتورهای بزرگتر از اردوغان را هم شکست داده اند.

  • محسن مدنى

    شرم اور است اردوغان زيادى خود را باور كرده ودر روياى احياى امپراطورى عثمانيست اگر نه حمله يك كشور مثل تركيه بيك شهر كوچك بيدفاع انهم در خاك كشورى ديگر هيچ توجيهى ندارد . عمل اردوغان مانند اينست من براى خود اين حق را قايل شوم كه بچه همسايه را بكشم وبگويم ممكن است بچه من از او بى ادبى ياد بگيرد