ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار درباره تأمین آب اصفهان در تابستان ۹۷

مدیر آبفای اصفهان می‎گوید کاهش بارندگی‎ها در سال آبی جاری استان اصفهان طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و حجم ذخیره سد زاینده رود به کمترین میزان ممکن رسیده است.

در پی کاهش بی‌سابقه بارندگی و اعتراضات گسترده کشاورزان اصفهان، یکشنبه ۲۷ اسفند، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان نسبت به تأمین آب این استان در تابستان ۱۳۹۷ هشدار داد.

نقشه مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران/ اصفهان با کمبود شدید بارش مواجه است

هاشم امینی، مدیر آبفای اصفهان می‎گوید کاهش بارندگی‎ها در سال آبی جاری استان اصفهان طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و حجم ذخیره سد زاینده رود به کمترین میزان ممکن رسیده است.

میزان بارندگی در سال ۹۶ به کمترین حد خود در ۵۰ سال اخیر رسیده است. کمترین میزان بارش در استان‌های خراسان جنوبی، قم، یزد و اصفهان گزارش شده است.

هاشم امینی با ابراز تردید نسبت به تأمین آب پایدار در تابستان پیش رو در اصفهان گفت:

«با توجه به کاهش بی سابقه بارندگی ها در حوضه آبریز زاینده رود آورد آب به  سد زاینده رود به ۵۶۰ میلیون مترمکعب در سال آبی جاری کاهش یافته که این رقم بدبینانه ترین تدوین سناریوی آورد آب به سد زاینده رود است».

همزمان با این هشدار مدیر آبفای اصفهان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه نیز نشست خبری ۲۷ اسفند خود را با ابراز نگرانی درباره مشکل کمبود آب در ایران آغاز کرد.

این مقام ارشد قضایی با اشاره با ناآرامی‌های اخیر در خصوص اعتراضات کشاورزان ورزنه نسبت به انتقال آب اصفهان به یزد، اعلام کرد هفته گذشته سران سه قوه با هدف اقدامی عاجل نشست خود را به مسئله خشکسالی و کم آبی اختصاص داده‌اند.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای یکشنبه از اصفهان به عنوان استانی نام برده که با مشکل خشکسالی طولانی مواجه است.

خشکسالی درازمدت در ۹۰ درصد مساحت ایران استمرار یافته و تأمین آب شرب و کشاورزی ایران در سال ۹۷ با تردیدهایی جدی مواجه شده است. به استناد آمار ۱۰۰ روزه بارندگی در پاییز ۹۶، ایران با خشک‌ترین پاییز خود در طی سال‌های آماربرداری مواجه بود.

در یک ماه گذشته گروه پرشماری از کشاورزان شرق اصفهان و به ویژه ورزنه در اعتراض به سیاست‌های آبی دولت حسن روحانی دست به تظاهرات زده بودند. این کشاورزان دو روز پیش نماز جمعه اصفهان را به تعویق انداختند و در نهایت به تریبون نماز جمعه پشت کردند.

۳۵۰ هزار نفر در شرق استان اصفهان از طریق کشاورزی گذران می‌کنند. انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از حق‌آبه استان اصفهان به یزد، زندگی آن‌ها را به خطر انداخته است. در سال ۹۵ مسئولان استان اصفهان به کشاورزان قول داده بودند که ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب پشت سدها را به کشاورزی در شرق اصفهان اختصاص دهند اما به این وعده عمل نکردند. در همان سال گروهی از کشاورزان اصفهانی لوله انتقال آب به استان یزد را شکستند.

سیاست‌های نادرست مرتبط با مدیریت منابع آبی کشور در سه دهه گذشته و خشکسالی درازمدت از عوامل اصلی بحران کم‌آبی در ایران عنوان شده است.

تجربه‌هایی برای مقابله با کم‌آبی

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مجتبی

    سریعترین راهکار صرفه جویی در مصرف اب فقط استفاده مجدد از آب یا همان آب خاکستری است به مدت یکساله از این روش استفاده میکنم و مصرف اب کل را تا ۶۰%کاهش دادم هیچ مفهمومی ندارد که مثلن با اب خوراکی برای سیفون توالت استفاده شود و......