ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل رسماً مسئولیت حمله به تأسیسات هسته‌ای سوریه را پذیرفت

اسرائیل هیچ‌گاه نگفته بود که در سال ۲۰۰۷ تأسیسات هسته‌ای الکبار را هدف حملات هوایی قرار داده. این موضوع زمانی فاش می‌شود که مناقشه با ایران بر سر برجام شدت گرفته است.

اسرائیل برای اولین بار مسئولیت حمله به تأسیسات مخفی هسته‌ای الکبار واقع در شمال شرق سوریه را پذیرفت. این حمله در سال ۲۰۰۷ انجام شد.

تصاویری که ارتش اسرائیل از حمله سال ۲۰۰۷ به تأسیسات هسته‌ای الکبار سوریه منتشر کرده است.

به‌گزارش رویترز، ارتش اسرائیل چهارشنبه ۲۱ مارس / یکم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله هوایی با هدف حذف یک تهدید بزرگ علیه امنیت اسرائیل و ارسال «پیامی» به دشمنان آن صورت گرفت.

پذیرش رسمی و بی‌سابقه چنین اقدامی با انتشار ویدئویی از کابین خلبان هواپیمای حمله‌کننده همراه بود. این اقدام در پی خارج شدن اسناد مربوط به حملات هوایی سپتامبر ۲۰۰۷ از طبقه‌بندی محرمانه، پس از گذشت بیش از ۱۰ سال سانسور نظامی شدید صورت گرفته است.

اسرائیل پیش از این مسئولیت حمله اسرارآمیز ۶ سپتامبر ۲۰۰۷ به خاک سوریه و الکبار در منطقه دیرالزور را پذیرفته بود اما سانسور نظامی مانع از روشن شدن اهداف این حمله شد.

بشار اسد، رهبر دولت سوریه نیز در اکتبر ۲۰۰۷ از حمله اسرائیل به «یک ساختمان نظامی متروکه» سخن گفته بود.

سپس منابع مختلف اعلام كردند كه هدف، يک راكتور هسته‌ای بود كه در همكاری با كره شمالی ساخته شده. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پس از این رویداد گفت «به احتمال زیاد» سایت الکبار شامل «یک راکتور هسته‌ای است که می‌بایست وجود آن اعلام می‌شد».

سوریه به‌عنوان امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگز از این‌که اسرائیل تأسیسات هسته‌ای این کشور را هدف قرار داده چیزی نگفت و همواره اتهام همکاری با کره شمالی برای توسعه هسته‌ای خود را رد کرده است.

بیانیه ارتش اسرائیل تأکید کرده که این راکتور در مرحله پیشرفته ساخت قرار داشت.

گادی آیزنکوت، رئیس ستادکل نیروهای مسلح اسرائیل که در آن زمان فرماندهی شمالی را بر عهده داشت در این‌باره گفت: «پیام حمله به راکتور هسته‌ای در سال ۲۰۰۷ این است که دولت اسرائیل ایجاد توانایی‌هایی که تهدیدی برای موجودیت اسرائیل باشند را نمی پذیرد. این پیام ما در سال ۲۰۰۷ بود و همچنان پیام ما برای حال حاضر و آینده دور نیز باقی خواهد ماند.»

افشای این عملیات محرمانه نظامی، در حالی صورت می‌گیرد که دولت بنیامین نتانیاهو بی‌وقفه از آمریکا و جامعه جهانی می‌خواهد تا اقدامات شدیدتری علیه ایران انجام دهند.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل در این‌باره گفته است: «انگیزه دشمنان ما در سال‌های اخیر افزایش یافته، اما قدرت نیروهای دفاعی اسرائیل نیز افزایش یافته است. هر کس در خاورمیانه می‌تواند این معادله را درک کند.»

در ژوئیه سال ۲۰۱۵ ایران و گروه ۵+۱ شامل آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان در وین توافق هسته‌ای را امضا کردند که بر اساس آن فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود شده و تجت نظارت قرار می‌گیرد و در مقابل تحریم‌های جهانی علیه ایران لغو می‌شود. با این حال اسرائیل معتقد است که این توافق کافی نیست. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به طور مداوم هشدار داده است که اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد «نه اکنون و نه ۱۰ سال دیگر. هرگز.»

با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نظرات ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای با ایران به اسرائیل نزدیک شد. آمریکا در تلاش است که موارد تکمیلی به توافق هسته‌ای اضافه کند و در این راه با فرانسه، آلمان و بریتانیا در حال مذاکره است.

یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل در اکتبر / آبان سال گذشته گفته بود که این کشور حاضر است تا در صورت لزوم برای اطمینان از این که ایران هرگز به بمب اتمی دست نخواهد یافت، به اقدامات نظامی روی آورد.

در سال ۱۹۸۱، نیروی هوایی اسرائیل در عملیاتی به نام اُپرا در عراق یک راکتور هسته‌ای ساخته شده توسط فرانسه در اوسیراک، در نزدیکی بغداد را نابود کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.