ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار عراق و سوریه نسبت به نقض تمامیت ارضی‌شان توسط ارتش ترکیه

ترکیه در حملات تازه‌ای به شمال عراق ۱۲ نفر از افراد پ‌ک‌ک را کشت. دولت عراق به ترکیه هشدار داده که دیگر اجازه ندارد به خاک کشورش حمله کند. سوریه نیز خواهان خروج ترکیه از این کشور شد.

ارتش ترکیه هم علیه کردها در شمال عراق می‌جنگد و هم در سوریه. دولت مرکزی عراق در بغداد و جمهوری عربی سوریه به ترکیه هشدار داده‌اند که حق ندارد با تجاوز به خاک این دو کشور تمامیت ارضی آن‌ها را نقض کند. آن‌ها خواهان خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه و عراق شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است که می‌خواهد عملیات نظامی در سوریه را تا مرزهای شمال عراق ادامه دهد ـ عکس از آرشیو

وزیر خارجه عراق چهارشنبه ۲۱ مارس / یکم فروردین  با احمد ییلدیز، معاون وزیر خارجه ترکیه در بغداد دیدار و گفت‌و گو کرد. در این دیدار ابراهیم جعفری هشدار داد که ترکیه حق ندارد تمامیت ارضی عراق را نقض کند. او گفت عراق حضور هیچ نیرویی برای انجام عملیات نظامی در خاکش را نخواهد پذیرفت.

آغاز و انجام عملیات عفرین بن‌علی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه ۲۱ ژانویه اعلام کرد عملیات «شاخه زیتون» با پشتیبانی و تأیید روسیه و دمشق آغاز شده است. ییلدیریم گفت: «ما نگرانی‌های ایران را برطرف خواهیم کرد و روسیه هیچ مخالفتی با این موضوع ندارد.» ویکتور موراخوفسکی کارشناس نظامی معتقد است که جزئیات عملیات «شاخه زیتون» هفته پیش از آغاز عملیات، در طی بازدید رئیس کل سرویس امنیت و اطلاعات ترکیه از مسکو به بحث گذاشته و تدقیق شده بود. ژنرال یوری نتکاتچف توضیح می‌دهد: «منفعت دمشق در پاک کردن مسئله جدایی‌طلبی کردهاست. این منفعت ایران هم است، چون با کردها مشکل دارد.» ولادیمیر پوپوف کارشناس نظامی گمان می‌کند مسکو دلیل دیگری برای «برادری» با آنکارا دارد. در واقع، روز قبل از آغاز عملیات ترکیه علیه‌ ی. پ. گ، یعنی ۱۹ ژانویه، آنکارا «ساخت دومین خط لوله زیردریایی گاز ترکیش استریم توسط گازپروم [شرکت نفت و گاز روسی] را تصوب کرد. این خط لوله‌ گازپروم را به سواحل ترکیه متصل می‌کند. سرهنگ الکساندر اوچینیکف، مجروح جنگ دونباس، موقعیت عفرین را یادآور موقعیت دونباس در تابستان ۲۰۱۴ می‌داند: «در حال حاضر، اگر نیروهای هوایی را حذف کنیم، جنگ در شمال سوریه را اساساً گروه‌های مسلح طرفدار ترکیه رهبری می‌کنند که ترکیه به آنها تجهیزات نظامی داده است. این به آنکارا و ارتشش اجازه می‌دهد خودشان را [مستقیماً] درگیر نکنند. ترکیه تلاش می‌کند با تروریست خواندن کردهای ‌‌ی. پ. گ، به این تهاجم، ظاهر یک جنگ داخلی بدهد و نه یک حمله خارجی. مبارزان طرفدار ترکیه به همان شکلی درصدد تصرف عفرین هستند که مبارزان طرفدار روسیه دونباس را گرفتند.» فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در عراق با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که جزئیات توافق نظامی ترکیه با عراق علیه حزب کارگران کردستان را در جلسه‌ای با علی فیاض مشاور امنیت ملی عراق به بحث گذاشته است. در این جلسه که پنجشنبه ۸ مارس در بغداد برگزار شد، تأمین امنیت کرکوک نیز مطرح شد. اما چند روز بعد، ارتش ترکیه مواضع پ ک ک را بدون هماهنگی با دولت مرکزی عراق بمباران کرد. این امر اعتراض بغداد را برانگیخته است. از سوی دیگر وزیر خارجه ترکیه اظهار امیدواری کرده که همکاری این کشور با آمریکا در شرق فرات سر بگیرد و در سراسر سوریه به عنوان یک الگو به کار گرفته شود. این موضوع موجب نگرانی دولت سوریه شده. عفرین: حمله‌ای با داغ نام مسکو

جعفری افزود: «ما قاطعانه نقض تمامیت ارضی عراق توسط نیروهای ترکیه را محکوم می‌کنیم.»

وزیر خارجه عراق از ترکیه خواست نیروهای مستقر خود در منطقه کردنشین شمال عراق را خارج کند.

بغداد و آنکارا مدت‌هاست که بر سر پایگاه نظامی ارتش ترکیه در باشیکا جدل دارند. سربازان ترکیه در این پایگاه نظامی در گذشته نیروهای محلی سنی را علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) آموزش می‌دادند و از پیشمرگه‌های کرد عراق نیز حمایت می‌کنند.

پس از تصرف شهر عفرین در شمال سوریه توسط ارتش ترکیه و متحدانش، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از گسترش عملیات نظامی تا مرزهای شمال عراق سخن گفت و افزود در آن‌جا «اردوگاه‌های ترور» حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را «در صورت لزوم تحت کنترل می‌گیریم».

دولت ترکیه مدت‌هاست که با پ‌ک‌ک در جنگ است و حزب کارگران کردستان را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسد. بخشی از نیروهای پ‌ک‌ک در کوه‌های قندیل واقع در شمال عراق و بخشی دیگر در سنجار (شنگال)‌ مستقر هستند.

اردوغان همچنین گفت: «ما یک شب، ناگهان به سنجار حمله کرده و آن را از وجود پ‌ک‌ک پاک خواهیم کرد.»

جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی ترکیه به‌تازگی به مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق حمله کردند. ارتش ترکیه اعلام کرده که در این حمله دست‌کم ۱۲ نفر از افراد پ‌ک‌ک کشته شدند. ارتش ترکیه می‌گوید شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در تدارک یک حمله بودند.

پ‌ک‌ک از دهه ۸۰ میلادی برای استقلال بیشتر منطقه جنوب شرقی با دولت ترکیه می‌جنگد. در این مدت بیش از ۴۰ هزار نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند.

از سوی دیگر دولت سوریه نیز خواهان خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک این کشور شد.

پس از آنکه یکشنبه گذشته ارتش ترکیه به اتفاق ارتش آزاد سوریه شهر عفرین را تصرف کرد، خبرگزاری رویترز گزارش داد که برخی از شورشیان مسلح متحد ترکیه اموال ساکنان شهر را غارت کرده‌اند. دوشنبه ۱۹ مارس یکی از سخنگویان یگان‌های مدافع خلق کرد به خبرگزاری رویترز گفته بود که تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان عفرین آواره شده‌‌اند. اردوغان گفته است عفرین را به صاحبان اصلی آن باز می‌گرداند.  وزارت خارجه سوریه در پیام‌هایی به شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، خواستار خروج سریع سربازان ترکیه از خاک سوریه شده است.

وزارت خارجه سوریه گفته است که اقدام ترکیه در عفرین غیرقانونی است و یک تهاجم محسوب می‌شود.

ارتش سوریه خود در غوطه شرقی، واقع در نزدیکی دمشق در حال حمله به مواضع شورشیان است. تمام درخواست‌های سازمان ملل برای توقف حملات به مردم غیرنظامی توسط رژیم سوریه نادیده گرفته شده‌اند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) در یک نشست خبری در آنکارا اعلام کرد که برخلاف گزارش‌هایی که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، ترکیه و آمریکا بر سر منبیج در ۱۰۰ کیلومتری عفرین به توافق نرسیده‌اند، بلکه ترکیه صرفاً با آمریکا به درک مشترکی از ضرورت برقراری ثبات در شرق فرات دست یافته است.

آمریکا در شمال سوریه از کردها در مقابل داعش حمایت کرده و به آن‌ها سلاح رسانده است. ترکیه بارها از این اقدامات آمریکا انتقاد کرده و آن را به سود «تروریست‌ها» خوانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    صاحبان اصلی قسطنطنیه یونانی های مسیحی هستند،پس آنجا را تحویل صاحبانش بدهید،تروریست وجنایتکار اردوغان قلدر است،نه ساکنین شهر عفرین که از بی پدری(نبود قدرت در سوریه)آماج ترور سرباز ترک وتروریستهای جانی وهرجایی شده اند

  • محسن

    کسی نمی خواد جلوی این اردوغان هار رو بگیره، کردها آدم نیستن که 400 تا زن و بچه کرد رو تو یه روز قتل عام کردن و هیچکس بهشون چیزی نگفت