ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه آمریکا: طرح جایگزینی برای برجام در نظر گرفته‌ایم

مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا امیدوار است که مذاکرات با قدرت‌های اروپایی درباره مکمل‌های توافق هسته‌ای به نتیجه مطلوب برسد. اما تلاش آمریکا در همین حد باقی نمانده.

برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز گفته است که آمریکا با سه قدرت اروپایی - بریتانیا، آلمان و فرانسه - مذاکرات سازنده‌ای درباره توافق هسته‌ای با ایران انجام داده، با این‌حال چنانچه این مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسد، آمریکا یک طرح جایگزین را هم در نظر گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده. آمریکا اما می‌گوید پایبندی فنی کافی نیست: برنامه موشکی و دخالت ایران در خاورمیانه هم مطرح است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا ۱۲ مه سال جاری به بریتانیا، فرانسه و آلمان فرصت داده که مکمل‌هایی برای برجام درنظر بگیرند. با این مکمل‌ها می‌بایست تأسیسات نظامی ایران تحت نظارت جامعه جهانی درآید و در پایان مدت محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای ایران هم تجدید نظر شود (بند غروب). سه قدرت اروپایی و آمریکا ۱۵ مارس در برلین پشت درهای بسته مذاکراتی انجام دادند و سپس یک روز بعد نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد. همزمان سه قدرت اروپایی پیشنهادهای خود را در زمینه افزودن مکمل‌هایی به برجام در اختیار سایر کشورهای اروپایی قرار دادند، اما ظاهراً این پیشنهادها با اقبال چندانی مواجه نشده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه گذشته اعلام کرده بود که توافق هسته‌ای با ایران «دست‌نخورده» باقی می‌ماند.

برایان هوک، مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته است:

«ما درباره یکی از مکمل‌های برجام مذاکرات سازنده‌ای با کشورهای اروپایی انجام دادیم. اما من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که این مذاکرات الزاماً به توافق با آن‌ها برسد.»

برایان هوک در ادامه گفت‌وگوی تلفنی‌اش با رویترز گفته است:

«ما در حال کار کردن روی یک طرح جایگزین هم هستیم که اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب نرسید، آن طرح را به کار بگیریم.»

برایان هوک پایبندی ایران «از نظر فنی» به برجام را تأیید کرده است.

همزمان با این تحولات، چهارشنبه ۲۱ مارس/ ۱ فروردین اسرائیل برای اولین بار مسئولیت حمله به تأسیسات مخفی هسته‌ای الکبار واقع در شمال شرق سوریه را پذیرفت. این حمله در سال ۲۰۰۷ انجام شد. هشداری به ایران.

به گفته مدیر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در وین، در حاشیه برگزاری یازدهمین نشست شورای مشترک برجام در وین، مذاکرات دو جانبه‌ای هم بین ایران و آمریکا درباره آزادی زندانی‌های دوتابعیتی انجام شده است.

سیامک و باقر نمازی، ژیائو وانگ، دانشجوی مقطع دکتری از دانشگاه پرینستون و کارن وفاداری و همسرش آفرین نیاسری، و نزار زکا شهروند لبنانی از زندانيان دوتابعیتی‌ در ایران‌اند که آمریکا برای آزادی آن‌ها تلاش می‌کند.

وال‌استریت ژورنال دو ماه پیش گزارش داده بود که رییس‌ جمهور آمریکا در دسامبر ۲۰۱۷ تلاش کرده است برای آزادی زندانی‌های دوتابعیتی یک کانال ارتباطی مستقیم با ایران ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    آخرین ماموریت برایان هوک در برلین؛ لغو گفتگوی محرمانه با عراقچی در وین -تیلرسن تلاش کرد میز ایران را در وزارت خارجه با پرسنل سابق احیا کند و به این دلیل سحر نوروززاده عضو ایرانی و کنار گذاشته شده این تیم را به وزارت خارجه بازگرداند. -با کنار گذاشتن تیلرسن از وزارت خارجه تمرکز تازه دولت ترامپ بر افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی و رساندن حکومت مذهبی ایران به نقطه تسلیم و نه رضایت دادن به مذاکرات ناقص با تهران در میانه راه است.