ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نرخ تورم رسمی در ایران ۸.۲ درصد اعلام شد

مرکز آمار ایران از کاهش دوباره نرخ تورم خبر داده، واقعیت اما این است: دولت در سنجش نرخ تورم مجموعه‌ای از کالاهای غیرضروری را در نظر می‌گیرد تا نرخ تورم واقعی را کاهش دهد.

مرکز آمار ایران از کاهش دوباره نرخ تورم به نسبت یکسال قبل خبر داده، قیمت مواد غذایی و کالاهای ضروری اما حداقل دو برابر نرخ تورم رسمی رشد کرده، هزینه آموزش هم ۱۱ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم مواد غذایی نزدیک به دو برابر نرخ تورم رسمی است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سال ۹۶ را ۸.۲ درصد اعلام کرده، شاخص تورم برای گروه کالایی مواد غذایی و آشامیدنی اما نزدیک به ۲ برابر نرخ تورم رسمی است.

براساس این گزارش قیمت گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن به طور میانگین ۱۴ تا ۱۶ درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی تورم گوشت قرمز را ۱۶.۴ درصد، فرآورده‌های گوشتی و گوشت ماهی را ۱۴.۹ درصد گزارش کرده است.

نرخ رشد قیمت سبزیجات هم نزدیک به ۳.۵ برابر بیشتر از نرخ تورم رسمی اعلام شده است. شاخص قیمت سبزیجات تازه طی ۱۲ ماه گذشته ۲۷.۷ درصد رشد داشته است. همچنین نرخ رشد قیمتی دیگر کالاهایی خوراکی و آشامیدنی نیز به ۸.۱ تا ۱۱ درصد بوده است.

کمترین نرخ رشد مربوط به نان و غلات با ۸.۱ درصد و پس از آن لبنیات و تخم‌مرغ با ۱۰ درصد اعلام شده است.

گزارش مرکز آمار ایران همچنین بیانگر افزایش شاخص قیمت آموزش و خدمات آموزشی و بهداشت و درمان طی ۱۲ ماه گذشته است.

نرخ تورم گروه کالایی آموزش ۱۱.۳ درصد اعلام شده که سه درصد بیشتر از نرخ تورم رسمی است. همچنین شاخص قیمتی خدمات بهداشت و درمان ۷.۳ درصد رشد داشته که به معنای افزایش هزینه خانوارها برای آموزش و بهداشت است.

مرکز آمار نرخ تورم سالانه حمل و نقل  را هم ۴.۹ درصد گزارش کرده است. این شاخص برای گروه مسکن ۷.۳ درصد و برای حامل‌های انرژی ۱۰.۳ درصد اعلام شده است.

برپایه این گزارش نرخ تورم سالانه پوشاک و کفش طی ۱۲ ماه گذشته ۶.۳ درصد و گروه کالاهی تفریحی و فرهنگی ۷.۵ درصد بوده است.

نرخ تورم رسمی اعلام شده توسط مرکز آمار و یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی پیش از این با انتقاد تشکل‌های کارگری و کارشناسان اقتصادی مستقل از دولت مواجهه شده است. به اعتقاد این گروه، دولت در سنجش نرخ تورم مجموعه‌ای از کالاهای غیرضروری که تاثیری در سبد هزینه خانوار ندارند، را در نظر می‌گیرد تا نرخ تورم واقعی را کاهش دهد.

برآوردهای رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد به‌رغم کاهش نرخ تورم رسمی طی سال‌های گذشته، میزان مصرف مواد غذایی خانوارها کاهش یافته است.

خانوارها همچنین مبلغ کمتری برای آموزش و امور تفریحی و سرگرمی هزینه می‌کنند.

مرکز آمار سهم امور تفریحی و آموزش در سبد هزینه خانوارها برای سال ۹۵ را کمتر از ۲ درصد برآورد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.