ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست وزیر دفاع آمریکا از عربستان سعودی: جنگ یمن هرچه زودتر تمام شود

آمریکا می‌گوید قصد دارد به جنگ یمن پایان دهد اما ولیعهد سعودی در واشنگتن خواهان کمک‌های نظامی بیشتر شد. متیس و بن سلمان همچنین درباره افغانستان و بحران قطر نیز گفت‌وگو کردند.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا گفته است که یافتن یک راه حل سیاسی برای جنگ یمن یک اقدام ضروری است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اما خواهان کمک‌های نظامی بیشتر آمریکا شده است. این دو درباره صلح در افغانستان و حل بحران قطر نیز گفت‌وگو کرده‌اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا

به‌گزارش رویترز، وزیر دفاع آمریکا پنج‌شنبه ۲۲ مارس / ۲ فروردین در آغاز مذاکرات خود با ولیعهد عربستان سعودی در جمع روزنامه‌نگاران گفت: «ما باید تلاش‌های فوری برای یافتن راه حل صلح‌آمیز جنگ داخلی در یمن را تقویت کنیم و از شما در این زمینه حمایت می‌کنیم.»

ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی از ماه مارس ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرده است. در این جنگ ایران از شیعیان حوثی حمایت می‌کند و عربستان سعودی در مقابل به نیروهای عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور کمک می‌کند. جنگ یمن تا کنون حدود ۱۰ هزار نفر کشته داشته است.

جیمز متیس درباره این‌که آیا مسئله تلفات غیرنظامیان را در مذاکرات مطرح خواهد کرد گفت: «ما به این جنگ پایان خواهیم داد، و ما آن در شرایط مثبت برای مردم یمن، و همچنین برای امنیت ملل در شبه‌جزیره، پایان خواهیم داد.»

متیس همچنین از عربستان سعودی به‌خاطر «مقدار قابل توجه کمک‌های بشردوستانه» که به غیرنظامیان در یمن کرده است، قدردانی کرد. ائتلاف تحت رهبری سعودی در سال جاری، ۱.۵ میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه به این کشور اختصاص داده است.

جنگ یمن تاکنون دو میلیون نفر را آواره کرده و این کشور فقیر در شبه‌جزیره عربی را در آستانه قحطی و گرسنگی گسترده قرار داده است. نزدیک به یک میلیون نفر نیز به ویروس وبا مبتلا شده‌اند.

سه‌شنبه ۲۰ مارس / ۲۹ اسفند مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس قانونی را که خواهان پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از عملیات ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی در یمن شده بود را رد کرد.

این پیش‌نویس ۲۸ فوریه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ از سوی سناتور مستقل برنی سندرز، کریس مورفی از حزب دموکرات و مایک لی از حزب جمهوریخواه به مجلس سنای این کشور ارائه شده بود. آن‌ها جنگ یمن را «فاجعه بشری» نامیده و آن را به عربستان سعودی نسبت داده بودند.

در پیش‌نویس در نظر گرفته شده بود که اختیارات رئیس‌جمهور  آمریکا در مورد ارسال نیروهای نظامی به کشورهای دیگر محدود شود. همچنین گفته شده بود که ارتش آمریکا بدون موافقت کنگره به ائتلاف عربی کمک کرده است.

این سناتورهای مجلس سنا از ترامپ خواسته بودند که تا ۳۰ روز دیگر نظامیان آمریکا از یمن خارج شوند.

هفته گذشته جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از نمایندگان سنای آمریکا خواسته بود که از این پیش‌نویس حمایت نکنند و پشتیبان حمایت‌های نظامی آمریکا از عربستان سعودی باشند.

آمریکا در یمن در زمینه سوخت‌گیری جت‌های جنگنده و پشتیبانی اطلاعاتی به ائتلاف عربی به‌رهبری سعودی کمک می‌کند.

پس از دیدار متیس و بن سلمان، پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا موضوع تلفات غیرنظامیان در یمن را مطرح نکرد و این موضوع زمانی مطرح شد که یک روزنامه‌نگار در این‌باره پرسید.

دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفته است که در حین مذاکرات، ولیعهد عربستان سعودی خواهان رشد همکاری با ارتش آمریکا از جمله در زمینه آموزشی شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این هفته استقبال خوبی از محمد بن سلمان در کاخ سفید کرد و پس از دیدار با او گفت عربستان سعودی ۱۲.۵میلیارد دلار تجهیزات نظامی از آمریکا خریداری کرده است.

پنتاگون گفته است که متیس و بن سلمان همچنین در مورد افغانستان نیز گفت‌وگو کرده‌اند و ریاض آمادگی خود را برای ترغیب اعضای طالبان و خانواده‌های‌شان به مذاکرات صلح افغانستان اعلام کرده است.

جیمز متیس پیش از این گفته بود که برخی از افراد طالبان حاضرند که در مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگی که بیش از ۱۶ سال بر افغانستان حاکم است، شرکت کنند.

اشرف غنی در مذاکرات صلح در کابل که ۲۸ فوریه / ۹ اسفند برگزار شد، اعلام کرد که حاضر است طالبان را به‌عنوان یک حزب سیاسی بپذیرد و با تشکیل دولت وحدت ملی با آن‌ها آتش‌بس کند و وارد مذاکره شود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره بحران ایجادشده بین چهار کشور عربی و قطر گفت ولیعهد عربستان سعودی برخورد «بسیار مثبتی» به عبور کشورهای حوزه خلیج فارس از این اختلافات داشت.

واشنگتن تلاش می‌کند تا به بحران چهار کشور عربی (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر) و قطر پایان دهد.

این اختلافات در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شکاف ایجاد کرد و تلاش‌های آمریکا برای حفظ یک جنبش قوی علیه ایران را تضعیف نمود.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر ۵ ژوئن / ۱۵ خرداد سال جاری اعلام کردند که برای حفظ منافع ملی خود، مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم، و به دلیل دخالت قطر در مسائل داخلی کشورشان رابطه سیاسی خود با این کشور ‌را قطع می‌کنند. آن‌ها راه‌های زمینی و حریم هوایی خود را بر روی قطر مسدود کرده و سپس فهرستی از درخواست‌های خود از این کشور را ارائه دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صادقانه

    راه حل سریع و واقع گرایانه یمن، تجزیه این شکور است. دویمن از اول نباید متحد می شدند. شیعیان حوثی اساس نمی توانند با غرب و سعودی بسازند. متاسافنه نظام ولایی ایارن اینها بدجوری فریفته. برای صلح جهانی و منافع تجارت ازاد و منطقه بهترنی گزینه تجزیه یمن است. یمن جنوبی این بار تحت نام جمهوری عدن مستقل دوباره شود و کنترل کامل باب المندب در دست جمهور یعدن. اسم یمن به همان بخش هیا حوثی و صنعا باشد. بخش یمن حوثی، ان قدر تحت محاصر و فشار باشد تا بالاخر خود حوثی و مردم یمن خسته شود. راه حل دیرگی نیست.