ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان سعودی، ایران را به دست داشتن در حادثه ۱۱ سپتامبر متهم کرد

یک ادعای نه چندان تازه: ریاض می‌گوید جمهوری اسلامی اعضای القاعده را آموزش نظامی می‌دهد و کمیته مشترک ضد امریکا را با همکاری این گروه و حزب‌الله لبنان تشکیل داده است.

همزمان با افزایش تنش میان تهران و ریاض، عربستان سعودی خواستار رسیدگی به نقش ایران در حملات ۱۱ سپتامبر شد.

برج‌های دوقلو مرکز تجارت جهانی

وکلای عربستان سعودی در پرونده ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با ارائه اسناد جدیدی به دادگاه، تهران را به حمایت از هواپیماربایان القاعده متهم کردند.

این اسناد که ۹ مارس ۲۰۱۸ به دادگاه رسیدگی کننده به اتهام ریاض در حمایت از القاعده ارائه شده، مدعی است: جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله لبنان و القاعده یک کمیته همکاری مشترک علیه امریکا تشکیل داده‌اند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وکلای عربستان سعودی در درخواست تازه‌ای که به دادگاه ارائه کردند، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی را به رابطه طولانی مدت با القاعده متهم کردند.

ریاض  وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به حمایت از ۱۹ هواپیماربا ۱۱ سپتامبر متهم کرده و خواستار رسیدگی به نقش ایران در این حادثه شده است.

۱۹ عضو القاعده ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با ربودن چهار هواپیما مسافربری به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و مقر دفاعی ارتش امریکا در ویرجینا حمله کردند.

دادگاه رسیدگی کننده به این پرونده تا به حال  به سند مشخصی مبنی بر حمایت مستقیم ایران از حملات ۱۱ سپتامبر دست نیافته است. تنها گذرنامه چند تن از هواپیما ربایان نشان می‌دهد که آنها از ایران به افغانستان رفته بودند.

شاکیان اما ایران را به «آموزش نظامی به اعضای القاعده» متهم کرده و این اقدام را برای نقش داشتن جمهوری اسلامی در حملات ۱۱ سپتامبر کافی دانسته‌اند.

ایالات متحده امریکا سال ۲۰۱۶ با تصویب قانون «عدالت علیه حامیان اعمال تروریستی» موسوم به «جاستا» مصونیت حاکمیتی کشورهایی که به حمایت از تروریستم متهم می‌شوند را لغو کرد.

فروردین سال گذشته بیش از ۸۰۰ نفر از نزدیکان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و یا بازماندگان این رخداد علیه عربستان سعودی شکایت کردند.

عربستان سعودی متهم شده است که از عضویت دست‌کم سه تن از تروریست‌های حمله کننده به برج‌های تجاری نیویورک در شبکه القاعده آگاه بوده اما این اطلاعات را پنهان نگه داشته است؛ به این سازمان تروریستی کمک مالی کرده است و همچنین با اسامه بن لادن، رهبر وقت القاعده رابطه ویژه‌ای داشته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.