ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ریاست جمهوری مصر آغاز شد

پیروزی عبدالفتاح سیسی در سومین انتخابات ریاست جمهوری مصر بعد از بهار عربی قطعی‌ست. آنچه که اهمیت دارد نرخ مشارکت است. اپوزیسیون مصر انتخابات را تحریم کرده.

سومین انتخابات ریاست جمهوری مصر بعد از بهار عربی، دوشنبه ۲۵ مارس/ ۶ فروردین تحت تدابیر امنیتی ویژه آغاز شد. در این انتخابات عبدالفتاح سیسی با موسی مصطفی موسی که از طرفداران سرسخت اوست، ظاهراً رقابت می‌کند اما در عمل پیروزی سیسی قطعی‌ست. آنچه که در سومین انتخابات ریاست جمهوری مصر اهمیت دارد، نرخ مشارکت شهروندان است. از شامگاه گذشته اتوبوس‌‌هایی در قاهره راه افتاده‌اند و مردم را تشویق می‌کنند که رأی خود را به صندوق‌های رأی بریزند.

تبلیغات انتخاباتی عبدالفتاح سیسی در قاهره
تبلیغات انتخاباتی عبدالفتاح سیسی در قاهره

۶۰ میلیون نفر از شهروندان مصری حق دارند در سومین انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت کنند. شعب اخذ رأی دوشنبه ۲۵ مارس/ ۶ فروردین کار خود را تحت تدابیر ویژه امنیتی آغاز کردند. رأی‌دهندگان مصری سه روز وقت دارند که بین عبدالفتاح سیسی و موسی مصطفی موسی یک کاندید را برای ریاست جمهوری مصر انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز از شامگاه گذشته اتوبوس‌هایی که به بلندگو مجهز هستند، با شعارهایی مانند «مثبت فکر کن و خوشبین باش» و در «انتخابات رأی خود را به صندوق بینداز» در خیابان‌های مرکز شهر قاهره به راه افتاده‌اند و سعی در ترغیب مردم در شرکت در انتخابات دارند.

موسی مصطفی موسی: تنها رقیب عبدالفتاح سیسی، از طرفداران سرسخت اوست. سایر رقبا با شیوه‌هایی مانند بازجویی و حصر و تهدید از گردونه انتخابات خارج شده‌اند. تنها رقیب سیسی برنامه‌اش برای آینده مصر را به این شکل معرفی می‌کند: «به عنوان رئیس جمهور مصر می‌خواهم از خانواده‌ها حمایت کنم. در شش ماه اول کارم قصد دارم سرمایه‌داری ملی را در مصر احیا کنم. برای این‌کار واحدهای تولیدی دولتی را خصوصی می‌کنم و سهام این واحدها را در اختیار سه میلیون نفر از شهروندان مصر قرار می‌دهم. علاوه بر این صدور کالا به بازارهای آفریقایی را تقویت می‌کنم. ارزش پول ملی مصر از سال ۲۰۱۶ تاکنون ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده به همین جهت کالاهای مصری را می‌توان با قیمت ارزان‌تری به بازارهای آفریقایی صادر کرد.» موسی یک چهره ناشناخته است در مصر. او می‌گوید: «مرا در مصر نمی‌شناسند. عملاً برای مردم مصر من وجود ندارم. با این‌حال از طریق رسانه‌ها خودم را به مردم می‌شناسم. من واقعاً می‌خواهم در انتخابات برنده شوم.» تنها رقیب عبدالفتاح سیسی درباره چشم‌انداز پیروزی‌اش می‌گوید اگر ۲۰ درصد رأی بیاورد خشنود است. او اما بلافاصله می‌گوید: ۲۰ درصد رأی هم توقع بزرگی‌ست. منبع: اشپیگل

عبدالفتاح سیسی با وعده ثبات و امنیت عملاً بی‌رقیب است. ارتش مصر اعلام کرده که در هماهنگی با وزارت کشور و کمیته ملی انتخابات امنیت حوزه‌های رأی‌گیری را تأمین می‌کند. رأی‌گیری در مدارس مصر انجام می‌شود. مدارس که با پرچم مصر تزئین شده، تحت کنترل پلیس و مقامات امنیتی قرار دارد.

شنبه گذشته در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در پی انفجاری که در استان اسکندریه اتفاق افتاد، دو پلیس کشته و ۵ نفر مجروح شدند. مسیحیان قبطی مصر در ماه‌های گذشته هدف حملات انتحاری و تیراندازی‌های داعش بوده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که از سیسی حمایت می‌کنند.

خالد علی (حقوقدان مصری)، احمد شفیق (آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک)، سامی عنان (رئیس سابق ارتش مصر)، سید بدوی (رئیس حزب الوفد)، محمد انور سادات (رئیس حزب اصلاح و توسعه) و سرهنگ احمد قنصوه (افسر ارتش مصر) از رقبای عبدالفتاح سیسی بودند که با روش‌های مختلف از گردونه رقابت‌ها خارج شدند.

سیسی از شهروندان دعوت کرده است که در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند. نرخ مشارکت در سومین انتخابات ریاست جمهوری مصر، ملاکی برای سنجش حمایت مردم از دولت آتی سیسی و مشروعیت آن است.

اپوزیسیون مصر انتخابات ریاست جمهوری را تحریم کرده است.

عبدالفتاح سیسی در دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری مصر که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد ۹۷ درصد رأی آورد اما نرخ مشارکت شهروندان کمتر از ۵۰ درصد بود.

نهادهای حقوق بشری از سرکوب آزادی بیان و سرکوب رسانه‌ها قبل از برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری مصر خبر داده‌اند. مسئولان مصر، رسانه‌ها را تهدید کرده‌اند که چنانچه «خبرهای جعلی» منتشر کنند، به اتهام نشر اکاذیب تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.