ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دلار از مرز ۵۰۰۰ تومان گذشت

به‌رغم خودداری یک ماهه اخیر صرافی‌ها از فروش دلار و یورو، و در پی آن مشکل مردم در تهیه ارز، قیمت دلار در مدت یک روز بیش از ۱۰۰ تومان افزایش یافت و رکورد شکست.

رکورد قیمت ارز در ایران شکسته شد و قیمت دلار در عرض یک روز بیش از ۱۰۰ تومان افزایش یافت. این در حالی است که در یک ماهه اخیر صرافی‌ها از فروش دلار و یورو خودداری می‌کردند و مردم در تهیه ارز با مشکل مواجه بودند.

قیمت دلار در مدت یک روز بیش از ۱۰۰ تومان افزایش یافت و رکورد شکست ـ عکس از آرشیو

دوشنبه ۶ فروردین رکورد قیمت دلار در بازار آزاد ارز ایران شکسته شد و به رقم ۵۰۲۳ تومان رسید که بالاترین قیمت تا کنون برای دلار به‌شمار می‌رود.

روز گذشته (یکشنبه) در بازار آزاد نرخ دلار ۴۹۲۱ تومان معامله شد.

این در حالی است که در آخرین روزهای سال گذشته عرضه ارز توسط صرافی‌ها محدود شد و آن‌ها از فروش دلار و یورو خودداری می‌کردند و می‌گفتند «دلار نداریم». صرافی‌ها در حال حاضر حتی با ارائه پاسپورت هم دلار و یورو نمی‌فروشند و با کم می‌فروشند. بدین ترتیب مسافران خارج از کشور برای تهیه ارز مورد نیازشان با مشکل روبه‌رو شدند.

در همین حال عباس ‌آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دوشنبه ۶ فروردین در مورد نوسانات نرخ ارز به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «دلار ارزی مرجع در سطح بین‌المللی است و عمده تجارت دنیا با این ارز انجام می‌شود و حذف آن از مبادلات تجاری کار آسانی نیست.»

آرگون با بیان این‌که باید گزارشگری مالی بر مبنای دلار تجدیدنظر شود، افزود: «نفع ما در این است که وابستگی‌مان به دلار کمتر شود.»

به‌گفته او دولت نگذاشت متناسب با نرخ تورم نرخ ارز افزایش پیدا کند و ضرر زیادی را به واردکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان زد: «صادرکننده نیز باتوجه به اینکه بهای تمام شده‌اش‌ افزایش پیدا می‌کند، نمی‌تواند با نرخ بالاتری کالا را بفروشد و عملا بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهد و از سوی دیگر بازار داخل هم باتوجه به اینکه تولیدکننده بهای تمام شده‌اش افزایش خواهد یافت، بازار خود را از دست می‌دهد.»

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پیامی در توئیتر می‌گوید مسئولان بانک مرکزی که وظیفه نظارت بر بازار ارز را به عهده دارند، در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند.

نرخ ارز به‌طور مستقیم بر زمینه‌های مختلف اقتصادی، مانند اشتغال، صادرات، واردات تأثیر می‌گذارد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نابسامانی بازار را «موقتی» و «روانی» دانسته و گفته بود که دولت در افزایش قیمت‌ها دخالتی ندارد و به دنبال کاهش نرخ برابری است.

نرخ دلار طی ماه‌های گذشته همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و احتمال بازگشت تحریم‌های مالی علیه ایران افزایش یافت. حسن روحانی اواخر سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی اطمینان داده بود که افزایش قیمت ارز به دلیل دخالت دولت در بازار ارز برای جبران کسر بودجه نیست. او گفته بود مردم خیالشان از افزایش قیمت ارز آسوده باشد. عباس ‌آرگون در این‌باره می‌گوید: «نرخ سودسپرده که کاهش پیدا کرد جریان پولی به سمت بازارهای واسطه‌گری و فیزیکی ارز آمدند و فیزیک ریال هم محدود شد.»

— خبرگزاری تسنیم 🇮🇷 (@Tasnimnews_Fa) 26. März 2018

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    امروز یک نماینده مجلس منتقد بانک مرکزی گفت سال 96 حدود 30 میلیارد دلار از کشور خارج و 20 میلیارد در خانه های مردم است ! حسن روحانی برای انتخاب مجدد و کاهش تورم به طور ساختگی و تصنعی نرخ ارز را بدون توجه به شاخص های اقتصادی پایین نگهداشت و این جهش ناگهانی ارز و طلا ناشی از آ ن است . کسی که اندک سواد اقتصادی داشته باشد می داند که سود بالای 20 درصد سپرده های بانکی در چند سال اخیر حجم نقدینگی را چند برابر کرده که در صورت ثابت ماندن نرخ ارز منجر به کاهش پول ملی و خروج سرمایه در این وضعیت ناپایدار و بی ثبات کشور میگردد . این کار به تولید ات داخلی هم ضربه سنگینی وارد کرد !

  • کارگر

    یک نمونه مشخص از محاسبه مستمری بازنشستگی بر اساس تغییر نرخ دلار سلام خرداد ماه 89 با مستمری 918 هزار تومان بازنشسته شدم که برابر 918 دلار بود چنانچه 500 وخورده ای اضافه حقوق امسال بدهند مستمری دریافتی به 4 ملیون تومان خواهد رسید که برابر 800 دلار است . یعنی بعد از 7 سال بازنشستگی حقوقم 118 دلار کمتر شده است/ کریم تاج گردون منبع: گروه بازنشستگان تهران کرج و حومه صنعت فولاد و معدن.

  • کارگر

    عبور قیمت دلار از مرز 5000 تومان برای مزد و حقوق بگیران یعنی چه؟ - افزایش قیمت دلار در نخستین روزهای سال جدید یعنی: ✔️ در حالی که حتی اولین حداقل دستمزدهای تعیین شده سال جدید به احدی پرداخت نشده، کل این افزایش نقدا از میان رفته است ✔️ در حالی که تا آخرین روزهای سال با وعده دروغ پرداخت معوقات حق التدریسی، فرهنگیان را فریفتند و هنوز این معوقات را نداده اند، ارزش ریالی همان معوقات نداده حدود 20 درصد کاهش یافته. ✔️ در حالی که در بوق و کرنا کردند که «به صورت پلکانی» با هدف کاهش شکاف حقوقی بین 10 تا 20 درصد و میانگین 15 درصد بر حقوق کارمندان دولت افزوده شده، بیش از متوسط افزایش پیش بینی شده از طریق سقوط ارزش ریال و کاهش قدرت خرید نقدا از بین رفته است. ✔️ افزایش قیمت دلار، دستبردی مستقیم به سفره های خالی گروههای مختلف بازنشستگان است که همان حقوق و مستمری ناچیزشان هم با تاخیر پرداخت می شود.