ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شایعه نبود: کیم جونگ اون به پکن سفر کرده بود

قطار سبزرنگی که پیونگ یانگ را به مقصد پکن ترک کرده بود، حامل رهبر کره شمالی و همسرش بود. کیم وعده داده که مذاکرات خلع سلاح اتمی بی‌نتیجه نمی‌ماند.

سفر رهبر کره شمالی به چین فقط یک شایعه نبود. قطار سبزرنگی که گزارش شده بود از پیونگ‌یانگ به مقصد پکن حرکت کرده، واقعاً حامل کیم جونگ اون و همسرش بوده است. رهبر کره شمالی در این سفر رابطه کره شمالی با جمهوری خلق چین را راهبردی توصیف کرده و اعلام کرده که همچنان بر سر حرف خود می‌ماند: خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره، چنانچه کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا در جهت صلح گام بردارند.

رهبران چین و کره شمالی همراه با همسرانشان در یک قاب

خبرگزاری شینهوا، خبرگزاری رسمی جمهوری خلق چین چهارشنبه ۲۸ مارس رسماً سفر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به چین را تأیید کرد. این سفر به دعوت شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین انجام شد و ری سول جو، همسر کیم هم او را همراهی کرده بود. رهبر کره شمالی و همسرش از یکشنبه تا چهارشنبه گذشته در پکن اقامت داشتند.

چرا سفر رهبر کره شمالی به چین اهمیت دارد؟ سفر رهبر کره شمالی به جمهوری خلق چین موفقیتی برای او و برای چین در مذاکرات آتی ایالات متحده آمریکا با کره شمالی درباره خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره به شمار می‌آید. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که در ماه مه سال جاری با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. محل و تاریخ دقیق دیدار رهبران دو کشور هنوز مشخص نشده است. سفر رهبر کره شمالی به چین و دیدار با شی جین ‌پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به معنای تقویت رهبر کره شمالی قبل از دیدار با رئیس جمهور آمریکاست. علاوه بر این شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم از دیدار و گفت‌وگو با کیم جونگ اون استقبال کرده است. این وقایع سبب شده که انزوای کره شمالی شکسته شود. همزمان با این تحولات، انتصاب جان بولتون به سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، بحران کره شمالی را در سایه توافق هسته‌ای با ایران قرار داده است. رئیس جمهور آمریکا در ماه مه اعلام می‌کند که آیا آمریکا به توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند یا از برجام خارج می‌شود. بیش از صد کارشناس برجسته امنیت ملی آمریکا با صدور بیانیه‌ای به ترامپ هشدار داده‌اند که خروج آمریکا از برجام ممکن است مذاکرات آتی با کره شمالی را تحت تأثیر قرار دهد. سفر کیم جونگ اون به چین اگر حتی در حد یک شایعه باشد، نه تنها رهبر کره شمالی را از انزوا بیرون می‌آورد، بلکه جمهوری خلق چین را هم وارد گردونه مذاکرات آتی بر سر خلع سلاح کره شمالی می‌کند. بدون چین حصول توافق میسر نیست. با استفاده از اشپیگل

در این سفر رهبران دو کشور ابتدا یکدیگر را در سالن خلق پکن ملاقات کردند و سپس رئیس جمهوری خلق چین و همسرش به افتخار کیم و ری سول جو ضیافت شامی هم برگزار کردند.

علاوه بر شی جین‌پینگ، برخی مقامات بلندپایه جمهوری خلق چین از جمله لی کیگیانگ، نخست‌وزیر چین نیز و برخی از اعضای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. در این دیدارها بر دوستی چین با کره شمالی تأکید شده است.

رئیس جمهوری خلق چین از «تحولات مثبت» در شبه‌جزیره کره استقبال کرده و اعلام کرده که چین از مذاکرات خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره پشتیبانی می‌کند.

کیم هم با اشاره به راه‌های احتمالی خلع سلاح اتمی کره شمالی اعلام کرده چنانچه ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی چشم‌اندازی از صلح و ثبات در برابر کره شمالی قرار دهند و همزمان گام‌های موثری برای صلح بردارند، مذاکرات به نتیجه مطلوب می‌رسد.

قرار است که در ماه مه سال جاری رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. هنوز تاریخ و مکان گفت‌وگوی ترامپ با کیم جونگ اون مشخص نشده.

کاخ سفید اعلام کرده که در جریان سفر کیم جونگ اون به پکن قرار گرفته. به گفته  سخنگوی کاخ سفید شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین نیز پیامی با محتوای شخصی برای رئیس جمهور آمریکا ارسال کرده. کاخ سفید می‌گوید تحولات اخیر نشان‌دهنده این است که سیاست اعمال حداکثر فشار بر کره شمالی با اعمال تحریم‌های اقتصادی، مؤثر بوده و فضای مناسبی برای مذاکرات خلع سلاح اتمی را به وجود آورده است.

این نخستین بار است که رهبر کره شمالی به خارج از کشور سفر می‌کند. کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۱ به قدرت رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.