ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: تظاهرات در اهواز در اعتراض به صدا و سیما

تظاهرات هزاران تن از مردم اهواز که به انکار هویت عرب‌های خوزستان توسط صدا و سیما معترضند به درگیری با ماموران نیروی انتظامی انجامید. چند زن بازداشت شدند.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۹ فروردین ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

پنجشنبه ۹ فروردین - تظاهرات گسترده مردم اهواز در اعتراض به صدا و سیما

تظاهرات هزاران تن از مردم اهواز پنجشنبه ۹ فروردین با اعمال خشونت نیروی انتظامی مواجه شد. نیروی انتظامی به روی تظاهرکنندگان که به تبلیغات تبعیض‌آمیز و تفرقه‌افکنانه صدا و سیما و انکار هویت عرب‌های خوزستان معترضند گاز اشک‌آور پرتاب کرد. کلیپ‌هایی از شلیک گاز اشک‌آور و تیراندازی به سوی مردم منتشر شده و خبری حاکی است ۱۲ تن از جمله ۳ زن توسط نیروهای انتظامی و امنیتی دستگیر شده‌اند. تجمع مردم در خیابان پس از تاریکی هوا ادامه یافته است.

[video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/تظاهرات_هزاران_نفره_مردم_اهواز_در-9-فروردین.mp4"][/video]

اعتراضات سال ۹۷ خوزستان در پی پخش چند برنامه از شبکه ۲ صدا و سیمای جمهوری اسلامی آغاز شد.

از جمله برنامه‌های مورد اعتراض مردم برنامه «کلاه قرمزی» است که روز دوم فروردین پخش و در آن‌  هویت عرب‌های خوزستان انکار شده بود. معترضان این اقدام را «نژادپرستانه» و حذف عرب‌ها از جغرافیای ایران خواندند. یکی از نمایندگان خوزستان در مجلس نیز اقدام صدا و سیما  را تحریک‌آمیز خواند و خواستار عذرخواهی رئیس آن شد.

دوشنبه ششم فروردین معترضان در ماهشهر جشنی را که شورای شهر برپا کرده بود به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند.

سه‌شنبه ۷ فروردین جوانان منطقه در زویه اهواز با ماموران درگیر شدند. گفته می‌شود اعتراض جوانان در واکنش به تخریب شبانه خانه‌های مردم محله توسط ماموران بوده است.

 چهارشنبه ۸ فروردین صدها تن از مردم معترض به برنامه‌های صدا و سیما  دفتر صدا و سیمای خوزستان در اهواز تجمع کردند. آن‌ها خواستار عذرخواهی صد و سیما و استعفای مسئولان آن شدند.

گرچه خبرگزاری‌های دولتی ایران چهارشنبه بعد از ظهر از حل و فصل نارضایتی‌ها نسبت به صدا و سیما خبر داده و  پایان اعتراضات را اعلام کردند اما اعتراضات امروز در ابعاد گسترده‌تری ادامه یافت. هزاران تن از معترضان در بازار مرکزی اهواز تجمع و در خیابان‌های شهر راهپیمایی کردند.

[video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/ویدیو_شلیک_آتش_از_سوی_نیروهای_امنیتی-8-فروردین-.mp4"][/video]

بر اساس گزارشی که برای رادیو زمانه ارسال شده، در جریان تظاهرات و راهپیمایی امروز در اعتراض به «نژاد پرستی و عرب‌ستیزی»، معترضان  على سوارى، نماینده مجلس و عباس كعبى نماینده خبرگان رهبرى را از جمع خود بیرون کرده‌اند. سپس نيروى انتظامى با استفاده از گاز اشك آور و تيراندازى مستقيم به مردم حمله کرده‌اند.

منبع رادیو زمانه به نقل از یک شاهد عینی گفته است: «نيروى انتظامى به شكل وسيعى به مردم حمله كردند و پل نادرى را از طرف بازار نادرى تا فلكه ساعت بر روى مردم بستند و ۱۲ نَفَر از جمله ۳ فعال زن را بازداشت كردند.»

عکس از ارشیو - عکس هفت تپه: ۷ فرودین – اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه که از ۷ فروردین اعتصاب کرده‌اند، در پی اعلام تعطیلی کارخانه توسط مدیرعامل، پنجشنبه ۹ فروردین در کاروانی از اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها به شوش رفتند و مقابل فرمانداری تجمع کردند. در پی این تجمع ۶ تن از کارگران توسط نیروهای امنیتی دستگیر و تعدادی احضار شده‌اند.

اسامی کارگران دستگیر شده چنین اعلام شده است:

حسن نعامی، حمیدکثیر، کریم دبات، مجید چعب، احمد چنانی  و کریم زبید

کارگران پنجشنبه  علی‌رغم ممانعت ماموران اطلاعاتی و نیروی انتظامی مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند. آن‌ها که اعتصاب ۶ روزه خود را سال ۹۶ با وعده فرماندار شوش مبنی بر پرداخت مطالباتشان پایان داده بودند، خواستار پاسخگویی فرماندار شدند و شعار می‌دادند:

    [video width="520" height="330" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/03/9-فروردین-فرماندار-نمونه-نون-نداریم-تو-خونه.mp4"][/video]

    کارگران نیشکر هفت‌تپه که هنوز مزدهای معوقه سال ۹۶ را دریافت نکرده‌اند و به واگذاری زمین‌های کشاورزی شرکت به پیمانکاران نیز معترضند، ۷ فروردین اعتصاب را آغاز کردند.آن‌ها چهارشنبه ۸ فروردین در اعتراض به بی‌تفاوتی مسئولان کارخانه تولید را بطور کامل متوقف و بطور دسته‌جمعی بطرف محل زندگی مدیران راهپیمایی کردند.

    چهارشنبه شب امید اسدبیک مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت‌تپه با انتشار بخشنامه‌ای از طریق تلگرام  اعلام کرد از آنجا که کارگران تحت تاثیر «افراد غیردلسوز و بی‌مسئولیت» تولید را خوابانده‌اند، شرکت تا اطلاع ثانوی تعطیل است. او هدف از تعطیلی شرکت را «تعیین تکلیف و ایجاد امنیت» عنوان کرد.

    خبرگزاری‌های دولتی از جمله تسنیم و ایلنا روز پنجشنبه با انتشار بخشنامه مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه از تعطیلی این مجتمع خبر دادند.

    تسنیم گرچه تائید کرد کارگران مطالبات معوقه دارند اما به نقل از سید راضی نوری نماینده شوش در مجلس افزود کارگران با دست زدن به اعتصاب به تولید لطمه زده‌اند و ادامه اعتصاب به ضرر خود کارگران است.

    خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با اعلام خبر تعطیلی نیشکر هفت‌تپه نوشت «تصمیم به تعطیلی واحدهای نیشکر هفت تپه در پی درگیری در این شرکت در چند روز گذشته و آسیب رساندن به ساختمان و اموال اداری آن اتخاذ شده است.»

    ایرنا در توضیح اعتراضات روز پنجشنبه کارگران نوشت آن‌ها قصد تجمع در سه راهی هفت تپه - شوش – اهواز را داشته‌اند اما نیروهای گارد ویژه مانع شده‌اند. ایرنا به نقل از «برخی منابع» نوشت کارگران مقابل فرمانداری شوش تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

    به گفته کارگران نیشکر هفت‌تپه، نیروهای گارد ویژه پیش از رسیدن کارگران مقابل فرمانداری، تمام مسیرها را بسته و مقابل فرمانداری مستقر شده بودند و باتوم به دست مانع از آن می شدند که مردم به کارگران نزدیک شوند.

    کارگران زمانی که مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند شعار می دادند:

      به نوشته سندیکای نیشکر هفت‌تپه  تعدادی از کارگران توسط نهادهای امنیتی و قضایی احضار شده‌اند و شورای تامین اهواز با حضور استاندار خوزستان جهت بررسی مشکل نیشکر هفت‌تپه جلسه تشکیل داده است.

      پاسخ یک کارگر نیشکر هفت تپه به حسن روحانی: چه عیدی، چه کوفتی

      حسن روحانی طی پیام کوتاهی در فضای مجازی نوروز را تبریک گفت. او بی توجه به این که کارگران هم در فضای مجازی حضور دارند، سالی «سرشار از شادی و موفقیت» را آرزو کرد، یک کارگر نیشکر هفت تپه پاسخ داد:

        اشاره این کارگر به واگذاری نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی در دولت یازدهم است.

        حسن روحانی در فضای مجازی سال نو را تبریک گفت. یک کارگر نیشکر هفت تپه پاسخ داد.

        تعطیلی نیشکر هفت تپه در سال «حمایت از کالای داخلی»

        تعطیلی نیشکر هفت‌تپه در پاسخ به اعتصاب کارگرانی که ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند، واکنش‌های اعتراض‌آمیزی در فضای مجازی به دنبال داشته است.

        از مدت‌ها پیش اخباری مبنی بر واگذاری زمین‌های کشاورزی نیشکر هفت‌تپه به برخی مسئولان محلی و وابستگان مقامات دولتی از جمله برادر اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور منتشر شده است. تعدادی از کاربران تویتر در واکنش به تعطیلی کارخانه نوشته‌اند کارخانه را تعطیل کرده‌اند تا بتوانند زمین‌های کشاورزی مرغوب آنرا به فروش برسانند.

        یک کاربر نوشته است:

          کاربران دیگری در کنایه به فرمان رهبر حکومت اسلامی که سال ۹۷ را سال حمایت از تولید داخلی خواند، تعطیلی این کارخانه را مثال زده‌اند. کاربری نوشت:

            کارخانه نیشکر هفت‌تپه  سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و تعداد کارگران آن حدود ۴ هزار و پانصد تن اعلام شده است

            کلیپی از اعتراض دسته‌جمعی گروهی از زنان رشت به حجاب اجباری منتشر شده است. چند زن در ساحل دریای خزر روسری‌های خود را از سر برداشته و در هوا تکان می‌دهند. در کلیپ توضیح داده می‌شود:

              اعتصاب در آموزش و پرورش اردبیل

              کارکنان اداری آموزش و پرورش اردبیل در اعتراض به عدم پرداخت ده ماه حق اضافه‌کاری خود بعد از ظهر روز چهارشنبه ۸ فروردین دست از کار کشیدند.

               به گزارش «معلمان عدالتخواه» اعتصاب‌کنندگان خواستار عملی شدن وعده‌های معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر پرداخت حق اضافه‌کاری شدند. کارکنان آموزش و پرورش در مناطق دیگر استان اردبیل در اعتراض به تعویق مطالبات خود استعفاء داده‌اند اما استعفای آنان پذیرفته نشده است.

              بیشتر بخوانید:

              این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

              آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

              .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

              توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

              نظر بدهید

              در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

              نظرها

              نظری وجود ندارد.