ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت یک اسلام‌گرای تندرو اهل مالی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی

رئیس‌ پلیس اسلامی تیمبوکتو در ۲۰۱۲ در بازداشت دیوان کیفری بین‌المللی است. جهادی‌ها آثار باستانی این شهر را تخریب کردند و زنان و دختران را به بردگی جنسی گماشتند و نسخه‌های خطی را سوزاندند.

دیوان کیفری بین‌المللی از بازداشت یک اسلام‌گرای تندروی اهل مالی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت خبر داد.

اسلام‌گرایان در حال تخریب یک معبد باستانی در تیمبوکتو؛‌ ژوئیه ۲۰۱۲ ـ منبع: AFP

دیوان کیفری تأیید کرده است که «حسن عبدالعزیز محمد محمود»، رئیس پلیس اسلامی شهر تاریخی تیمبوکتو در مالی در بازداشتگاه این نهاد قضائی بین‌المللی در هلند قرار دارد.

اسلام‌گرایان افراطی گروه «انصارالدین» از ژوئن ۲۰۱۲ تیمبوکتو در شمال مالی را در اختیار گرفتند و قوانین شریعت را در آن به اجرا گذاشتند.

نیروهای ارتش فرانسه و مالی کنترل این شهر تاریخی را ۲۸ ژانویه ۲۰۱۳ از دست اسلام‌گرایان تندرو خارج کردند.

پلیس اسلامی انصارالدین در زمان اشغال تیمبوکتو آثار تاریخی و باستانی این شهر را تخریب کرد و زنان و دختران را به بردگی جنسی گرفت. آنها در زمان فرار از شهر نیز نسخه‌های خطی را سوزاندند.

بازداشت این اسلام‌گرا موفقیت دیگری برای دیوان کیفری بین‌المللی محسوب می‌شود. این دومین اسلام‌گرای تندرو اهل مالی است که به دلیل جرایم مرتکب‌شده در جریان اشغال شهر تیمبوکتو دستگیر و محاکمه می‌شود.

پیش از حسن عبدالعزیز، «احمد مهدی» یک اسلام‌گرای افراطی گروه انصارالدین به دلیل تخریب عبادتگاه‌های تیمبوکتو در مالی به محاکمه کشیده شد.

او سال گذشته و پس از عذرخواهی به خاطر اقداماتش به ۹ سال زندان محکوم شد.

این نخستین باری بود که کسی به خاطر تخریب آثار فرهنگی محاکمه می‌شود. آن زمان شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای اعلام کرد که تخریب عمدی میراث فرهنگی معادل «جنایت جنگی» است. سازمان ملل نیز این کار را «پاکسازی فرهنگی»‌ خواند.

قرن بیست‌و‌یکم با تخریب میراث فرهنگی مشهور در چندین کشور، از جمله تخریب مجسمه بودا در بامیان افغانستان به دست طالبان و عبادتگاه‌های باستانی تیمبوکتو در مالی به دست نیروهای اسلام‌گرای افراطی از جمله انصارالدین آغاز شد.

محاکمه حسن عبدالعزیز هفته آینده آغاز خواهد شد. او در نخستین جلسه تفهیم اتهام می‌شود.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.