ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصرار رئیس کمیسیون امنیت ملی بر فیلترینگ تلگرام علی‌رغم انتقادهای گسترده

بروجردی پس از انتقادات پرشمار نمایندگان مجلس و حمله کاربران ایرانی به اینستاگرام او بار دیگر از مسدودشدن تلگرام دفاع کرد. صداوسیما نیز تبلیغ پیام‌رسان‌های جایگزین را آغاز کرده.

اعلام احتمال مسدودشدن تلگرام تا پایان فروردین با مخالفت‌های گسترده در میان نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی ایران و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. با این حال،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنان مسدودکردن دائمی تلگرام را برای «امنیت ملی» واجب می‌داند.

آیا تلگرام تا پایان فروردین فیلتر می‌شود؟

علاء الدین بروجردی یکشنبه ۱۲ فروردین پس از انبوه اعتراض‌ها به مسدودکردن تلگرام بار دیگر بر اجرای آن تأکید کرد و آن را برای «حفظ امنیت ملی»‌ ضروری دانست.

او گفته است که «اطلاعات رد و بدل شده در تلگرام در اختیار انگلیس، آلمان و رژیم صهونیستی قرار می‌گیرد» و «صاحب تلگرام روسی‌الاصل و یهودی زاده است، که به دلیل امنیتی از روسیه خارج شد و تابعیت دیگری گرفته است».

محمود صادقی،‌ نماینده اصلاح‌طلب تهران در واکنش به احتمال فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ادعا کرد که «نه شورای‌عالی فضای مجازی نه هیچ مرجع دیگری مصوبه ای درباره فیلترینگ تلگرام نداشته است.»

علاء الدین بروجردی اما شنبه گفته بود که تصمیم برای مسدودکردن تلگرام تا پایان نخستین ماه سال جدید «در بالاترین سطح» اتخاذ شده است. او توضیحی درباره این مرجع تصمیم‌گیری نداد.

به گفته بروجردی قرار است تلگرام جای خود را به یک «سامانه مشابه ملی» بدهد. صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز تبلیغ این نسخه‌های مشابه همچون «ایتا» را برای استفاده به جای تلگرام آغاز کرده است.

تعداد کاربران ایرانی پیام‌رسان تلگرام به بیش از ۴۰ میلیون تن می‌رسد.

ایرانی‌ها در تلگرام بیش از ۶۰۰ هزار کانال عمومی دارند که ۴۰ درصد آنها را فروشگاه‌های مجازی تشکیل می‌دهند. فیلترینگ این شبکه‌ اجتماعی می‌تواند به کاربران آن و دولت ایران ضربه اقتصادی بزرگی وارد آورد.

اما اعتراضات دی‌ گذشته باعث شده است تا سران حکومتی به فکر فیلترینگ دائمی آن بیفتند.

اعتراض‌ها به فیلترینگ تلگرام

همزمان با محمود صادقی،‌ چند نماینده دیگر مجلس نیز در شبکه‌های اجتماعی زبان به اعتراض گشودند. شماری از این اظهارنظرها بدین‌قرار بودند:

◾احمد مازنی،‌ نماینده تهران و روحانی اصلاح‌طلب نوشت که «متن منسوب به رییس کمیسیون امنیت ملی درباره فیلتر تلگرام مایه وهن مجلس شورای اسلامی است.»

◾محمدرضا بادامچی،‌ دیگر نماینده تهران نیز به ضرر اقتصادی این کار اشاره کرد و گفت که فیلترینگ تلگرام «زندگی نیم‌میلیون نفر را دچار اختلال مالی می‌کند.»

◾در اظهارنظری مشابه،‌ فاطمه حسینی توئیت کرد که « تهدید مداوم به فیلتر تلگرام، حتی برای اعمال فشار بر این پیام‌رسان، پیامدی جز اختلال در اطلاع‌رسانی،‌ تعطیلی کسب و کارهای تلگرامی و نارضایتی عمومی ندارد».

◾غلامرضا حیدری،‌ نماینده دیگری از تهران فیلتر دائمی تلگرام را «توهم پاک‌کردن صورت مسئله» خواند.

◾فرید موسوی،‌ یک نماینده اصلاح‌طلب دیگر تهران نیز چنین واکنش نشان داد: « فیلترینگ تلگرام باعث اقبال مردم به پیام‌رسان هایی که به آن اعتماد ندارند،نخواهد شد.»

◾بهرام پارسایی، نماینده اصلاح‌طلب شیراز نیز گفت:‌ «نمی‌توانیم به زور مردم را وادار کنیم که از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند.»

اعتراض‌ها به فیلترینگ تلگرام اما محدود به نمایندگان مجلس نماند. روزنامه «قانون» با اشاره به تبلیغ صداوسیما برای استفاده از پیام‌رسان ایتا نوشت:‌ «صدا و سيما به كاربران پيشنهاد كرده پيام رسانی را جايگزين تلگرام كنند، پيام رسانی كه كاملا كپی تلگرام است. اگر كپی تلگرام خوب است چرا اصل آن فيلتر می شود؟»

یک قسمت از مجموعه انیمیشنی دیرین‌دیرین با نام «فیلتر مهربان» نیز که سال گذشته منتشر شد،‌ پس از اعلام خبر فیلترینگ تلگرام در شبکه‌های اجتماعی بازپخش شده است.

همزمان کاربران شبکه‌های اجتماعی به صفحه اینستاگرام علاء الدین بروجردی یورش بردند و انبوهی از کامنت‌های اعتراضی در آنجا نوشتند. بروجردی وادار شد تا امکان گذاشتن کامنت روی پست‌هایش در اینستاگرام را ببندد.

تلگرام شنبه نسخه جدید خود را با نام تلگرام ایکس در دسترس کاربران گذاشت.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.