ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان تعیین شد

انتخابات پارلمان و شوراهای افغانستان دوباره به تعویق افتاد و قرار است پس از سه سال تأخیر، بالاخره اواخر مهرماه برگزار شود. افغان‌های بسیاری برای رأی‌دادن هنوز شناسنامه ندارند.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان، برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات شورهای ولایتی در این کشور را یک بار دیگر به تعویق انداخت، اما در همان حال وعده‌ داد که این دو انتخابات مهر / اکتبر سال جاری پس از حدود سه سال تأخیر برگزار می‌شود.

انتخابات پارلمانی و شوراهای ولایتی افغانستان آخر مهر امسال برگزار می‌شود

گلاجان بدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان یکشنبه ۱۲ فروردین / ۱ آوریل اعلام کرد که تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراها ۲۸ مهر / ۲۰ اکتبر تعیین شده است.

انتخابات پارلمانی و شورهای ولایتی تاکنون چندین بار به تعویق افتاده و اکنون نیز بار دیگر تاریخ آن جابه‌جا شده است. پیش‌تر کمیسیون انتخابات تاریخ برگزاری انتخابات را ۱۶ تیر ۹۷ تعیین کرده بود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان قول داده است که تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، انتخابات پارلمان و انتخابات شوراهای ملی برگزار شود. مشروعیت دولت افغانستان در برابر شهروندان این کشور و همچنین در برابر جامعه جهانی به برگزاری موفقیت‌آمیز این انتخابات‌ها بستگی پیدا کرده است.

کمیته مستقل انتخابات نسبت به برگزاری انتخابات امسال در تاریخ تعیین‌شده، علی‌رغم مشکلات ناشی از کنترل طالبان بر برخی مناطق افغانستان ابراز اطمینان کرده است.

صیاد دراین‌باره گفت که «نیرو‌های امنیتی اعلام کرده‌اند که در مناطق ناامن کشور نیز زمینه‌ برگزاری انتخابات را فراهم می‌کنند.»

معضلی به نام اوراق شناسایی

یکی از دلایل تأخیر کابل در برگزاری انتخابات این است که شهروندان افغان پرشماری از اوراق شناسایی ملی برخوردار نیستند و فراهم‌آوردن شرایط رأی‌دادن آنها دشوار است.

طرح تحول نظام ثبت احوال که سال گذشته برای جلوگیری از تقلب گسترده در آراء پیشنهاد شده بود،‌ کنار گذاشته شده است. اما هنوز باید هویت شمار زیادی از رأی‌دهندگان فاقد اوراق شناسایی پیش از انتخابات ثبت شود.

صیاد یکشنبه دراین‌باره توضیح داد که «قرار بود انگشت‌نگاری از تمام رأی‌دهند‌گان انجام شود، ولی این کار در انتخابات پیش رو ممکن نبود و تصمیم مذکور باعث فوت وقت شد.»

بر اساس راهکار جدید،‌ شناسنامه طبق برنامه زمانی سخت‌گیرانه‌ای برای رأی‌دهندگان صادر خواهد شد. هویت هر رأی‌دهنده برای شرکت در انتخابات در مرکز رأی‌گیری مورد نظرش ثبت می‌شود تا امکان رأی‌دادن چندباره از بین برود.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از تمام شهروندان افغان خواست تا با در دست‌داشتن شناسنامه در نزدیک مرکز رأی‌گیری به آنها ثبت‌نام کنند. صیاد همچنین گفت که بر اساس توافقنامه این کمیسیون با ریاست ثبت و احوال افغانستان، تمام افراد دارای واجد شرایط رأی‌دهی صاحب شناسنامه خواهند شد.

افغانستان در ماه‌های اخیر با تنش دیگری نیز رویارو بود: چگونگی ثبت ملیت در شناسنامه‌های الکترونیکی. مخالفت با گذاشتن «افغان» به عنوان ملیت از سوی دیگر قوم‌های افغانستان منجر به تأخیر در صدور و توزیع شناسنامه‌ها شده بود.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان نیز با استقبال از تعیین تاریخ برای برگزاری انتخابات گفت که «مشارکت تمام افغان‌ها در فرآیند انتخابات مهم است و نه صرفاً برگزاری انتخابات.»

به گفته رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، شمار واجدان شرایط رأی‌‌دادن در افغانستان بیش از ۱۷ میلیون تن است و ۳۹ درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.