ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ تجاری شدت می‌گیرد: تعرفه‌‌بندی چین بر کالاهای آمریکایی،‌ تهدید ترامپ به خروج از نفتا

چین بر ۱۲۸ کالای آمریکایی،‌ از جمله گوشت خوک و میوه‌ تعرفه وضع کرده است. این تعرفه‌ها سه میلیارد دلار از صادرات آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دولت چین می‌خواهد بر ده‌ها کالای وارداتی از ایالات متحده تعرفه وضع کند. این اقدام نخستین واکنش پکن به محدودیت‌های تجاری مشابه از سوی آمریکا است. همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیتی مکزیک را به خروج از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) تهدید کرد.

صاحبان کسب‌و‌کار نگران جنگ تجاری با چین و مکزیک هستند

به گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست»، چین قصد دارد بر ۱۲۸ کالای آمریکایی،‌ از جمله محصولات گوشت خوک و نیز برخی میوه‌ها از دوشنبه دوم آوریل / ۱۳ فروردین تعرفه وضع کند.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»،‌ این تعرفه‌ها سه میلیارد دلار از صادرات آمریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پکن این تعرفه‌ها را واکنشی به تصمیم ترامپ برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم معرفی کرده است. بدین‌ترتیب، چین نخستین کشوری خواهد بود که تعرفه‌های تحمیل‌شده از سوی واشنگتن را تلافی می‌کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در اوایل مارس از طرح خود برای وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم در راستای سیاست «اول آمریکا» پرده برداشت. او تا کنون چندین کشور را از تعرفه‌های جدید مستثنا کرده، اما چین در میان آنها نیست.

ترامپ در اواخر مارس نیز تعرفه‌هایی بر حدود ۶۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع کرد و محدودیت‌های جدیدی بر سر راه سرمایه‌گذاری پکن در صنایع تکنولوژی آمریکا قرار داد.

ترامپ همواره دولت‌های پیشین آمریکا را به سهل‌انگاری در برابر شرکت‌های چینی متهم کرده و مدعی است که این شرکت‌ها از قوانین تجاری سوء استفاده می‌کنند و حقوق مالکیت معنوی و فکری را رعایت نمی‌کنند. او اقدامات تجاری چین را دلیل بسته‌شدن ۶۰ هزار کارخانه در آمریکا و از دست رفتن شش میلیون فرصت شغلی می‌داند.

به گفته واشنگتن‌پست، سران دیگر کشورها نیز بر سر سوء استفاده چین از قوانین تجاری توافق دارند و این کشور را به دست‌کاری نرخ ارز برای رونق‌دادن به صادرات متهم می‌کنند، اما خواستار اقدامات چندجانبه و بین‌المللی برای اعمال فشار بر چین هستند.

اقدامات یک‌جانبه دولت ترامپ برای وضع محدودیت در واردات صاحبان کسب‌و‌کارهای آمریکایی و نیز رهبران کشورهای خارجی را نگران کرده است. هرچند او وعده‌ انجام چنین اقداماتی را در دوران کارزارهای انتخاباتی مطرح کرده بود، اما در نخستین سال ریاست‌جمهوری رویکردی محتاطانه پیش گرفت و ناظران امیدوار بودند که وعده‌های داده‌شده پس از پیروزی او در انتخابات به فراموشی سپرده شده باشند.

وزارت امور مالی چین اعلام کرده که تعرفه‌های تحمیلی آمریکا بر کالاهای چینی «آسیب جدی به منافع ما وارد کرده است.»

برخی کارشناسان اقتصادی آمریکا هشدار داده‌اند که وضع تحریم‌ها می‌تواند برای اقتصاد این کشور ضررآفرین باشد، به‌ویژه اگر دیگر کشورها در مقام تلافی‌جویی ظاهر شوند و تعرفه‌های مشابهی بر کالاهای وارداتی از آمریکا وضع کنند.

در ۲۰۱۷، چین ۵۰۵ میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرد. شرکت‌های آمریکایی نیز ۱۳۵ میلیارد دلار از کالاهایشان را به چین صادر کردند. ترامپ گفته که تفاوت بین این دو باید از بین برود.

جنگ تجاری با مکزیک؟

ترامپ یکشنبه در پیامی توئیتری به مکزیک تاخت و به نگرانی‌ها از احتمال آغاز جنگ تجاری دیگری با مکزیک دامن زد.

او نوشت که اگر مکزیک برای توقف ورود مهاجران از خاک خود به آمریکا چاره‌ای نیندیشد، واشنگتن از نفتا خارج خواهد شد.

ترامپ وعده داده بود که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و مواد مخدر به آمریکا، دیواری بزرگ در مرز با مکزیک خواهد ساخت و هزینه آن را نیز از مکزیک خواهد گرفت. مکزیک همواره چنین احتمالی را به کل رد کرده است.

ترامپ از ابتدای کارزار انتخاباتی خود انتقاد از قراردادهای تجاری چندجانبه را آغاز کرده بود. او تهدید کرده بود که در صورت اصلاح‌نشدن شرایط برخی از این توافقنامه‌ها، از جمله نفتا، از آنها خارج خواهد شد.

اما توئیت یکشنبه او ناظران سیاسی را شگفت‌زده کرد، چرا که نمایندگان تجاری آمریکایی ماه‌ها برای تصحیح مفاد نفتا با کانادا و مکزیک در حال رایزنی بوده‌اند. آنها امیدوارند که امسال شرایط جدید این توافق‌نامه را اعلام کنند.

چندین شرکت کشاورزی آمریکایی هشدار داده‌اند که جنگ تجاری با چین و مکزیک می‌تواند کسب‌و‌کار آنها را با مشکل جدی مواجه کند.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.