ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیسی با ۹۷ درصد آرا رئیس جمهور مصر شد

کمیسیون انتخابات مصر نرخ مشارکت را فقط ۴۷ درصد اعلام کرده است. برخی از شهروندان در اعتراض به انتخابات یک قطبی به یک فوتبالیست مصری رأی داده بودند.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر که قابل پیش‌بینی هم بود اعلام شد: عبدالفتاح سیسی ۹۷ درصد آرا را به دست آورد و به این ترتیب برای چهار سال آینده در مقام ریاست جمهوری مصر ابقا شد. کمیسیون انتخابات مصر نرخ مشارکت را فقط ۴۱,۵ درصد  اعلام کرده است.

دوشنبه ۲ آوریل/۱۳ فروردین قاهره: نشست خبری کمیسیون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر

تنها رقیب عبدالفتاح سیسی در سومین دور انتخابات ریاست جمهوری مصر بعد از بهار عربی، موسی مصطفی موسی، یکی از طرفداران سرسخت خود او بود. دست‌کم ۶ رقیب سیسی قبل از برگزاری انتخابات با اتهامات مختلف تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند و ناگزیر شدند که کناره‌گیری خود را اعلام کنند.

خالد علی (حقوقدان مصری)، احمد شفیق (آخرین نخست‌وزیر حسنی مبارک)، سامی عنان (رئیس سابق ارتش مصر)، سید بدوی (رئیس حزب الوفد)، محمد انور سادات (رئیس حزب اصلاح و توسعه) و سرهنگ احمد قنصوه (افسر ارتش مصر) از رقبای عبدالفتاح سیسی بودند که با روش‌های مختلف از گردونه رقابت‌ها خارج شدند. سیسی از شهروندان دعوت کرده بود که در انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند. نرخ مشارکت در سومین انتخابات ریاست جمهوری مصر، ملاکی برای سنجش حمایت مردم از دولت آتی سیسی و مشروعیت آن به شمار می‌رفت. کمیسیون انتخابات مصر، دوشنبه ۲ آوریل نرخ مشارکت را ۴۱,۵ درصد اعلام کرده. در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری مصر نرخ مشارکت ۴۷ درصد بود.

موسی مصطفی موسی، تنها رقیب عبدالفتاح سیسی فقط ۳ درصد رأی آورد. بسیاری از اشخاصی که به حوزه‌های رأی‌گیری رفته بودند، در اعتراض به برگزاری یک انتخابات بی‌رقیب، به محمد صالح، بازیکن سرشناس فوتبال مصر رأی داده بودند. کمیسیون انتخابات مصر اما اعلام کرده که در این دوره از انتخابات آرای باطله وجود نداشته است.

اپوزیسیون مصر انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را تحریم کرده بود. رسانه‌های دولتی مصر اعلام کرده‌اند که تحریم‌کنندگان خائنان به کشورند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از برخی از شهروندان این کشور گفته بود که وزارت کشور مصر تلاش کرده بود با وعده پول و مواد غذایی ارزن‌قیمت شهروندان را به شرکت در انتخابات ترغیب کند. این گزارش را اما رسانه‌های دیگر تأیید نکرده بودند.

منتقدان عبدالفتاح سیسی می‌گویند او موفق نشده اصلاحات اقتصادی را به انجام برساند. در مقابل دگراندیشان و نهادهای مدنی را سرکوب کرده است. طرفداران سیسی می‌گویند برای برقراری ثبات و امنیت در مصر سختگیری رئیس جمهور ضروری‌ست.

عبدالفتاح سیسی بعد از کودتا علیه محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ قدرت را به دست گرفت و یک سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری مصر ۹۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

هفته گذشته سفیر آمریکا در قاهره با انتشار پیامی اعلام کرده بود که تحت تأثیر شوق و وطن‌پرستی مصری‌ها قرار گرفته است. روسیه هم رسماً پیروزی عبدالفتاح سیسی را به او تبریک گفته است.

۵۴ نهاد داخلی، ۹ مرکز بین‌المللی و ۶۸۰ خبرنگار خارجی بر انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نظارت می‌کردند.

یشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.