ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رضا شهابی دوباره بازداشت اما بعد از ساعتی آزاد شد

عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد برای دریافت پاسپورت به اداره گذرنامه مراجعه کرده بود که معلوم شد ممنوع الخروج است.

سندیکای کارگران شرکت واحد خبر داد که رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه چهارشنبه  ۱۵فروردین پس از مراجعه به اداره گذرنامه برای دریافت پاسپورت خود در ساعت ۱۴ به دادسرای اوین منتقل شده است. بعد از چند ساعت این فعال کارگری آزاد شد.

رضا شهابی
رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

همکاران رضا شهابی به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته‌اند که او ممنوع الخروج بوده و به همین دلیل بازداشت شده است.

رضا شهابی در سال ۱۳۸۳ همراه با گروهی دیگر از کارگران ایرانی سندیکای شرکت واحد اتوبوس‌رانی، یکی از مهم‌ترین تشکل‌های کارگری اندک در ایران را تأسیس کرد. او نخستین بار در سال ۸۹ بازداشت و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی در مجموع به شش سال زندان محکوم شد. شهابی که از بیماری‌های متعدد رنج می‌برد، با موافقت مقامات قضایی مدتی به مرخصی آمد. او مرداد ۹۶ به زندان بازگشت اما مقامات قضایی مرخصی او را غیبت محسوب کردند و به او اطلاع دادند که می‌بایست ۱۷ ماه در زندان بماند. شهابی در اعتراض به حکم فراقانونی مقامات قضایی در زندان اعتصاب غذا کرد.

آذر سال گذشته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی با انتشار بیانیه‌ای اطلاع دادند که علائم سکته مغزی تازه‌ای در رضا شهابی مشاهده شده است.

۱۴ شهریور بیش از ۲۰۰ نفر از فعالان مدنی برای آزادی رضا شهابی مقابل مجلس شورای اسلامی اجتماع کردند. مأموران لباس شخصی و نیروی انتظامی اما به خشونت متوسل شدند و این تجمع را به هم زدند. یک  هفته بعد رانندگان شرکت واخد اتوبوس‌رانی با روشن کردن چراغ‌ اتوبوس های خود حمایتشان از رضا شهابی را اعلام کردند.

۵ دی ۹۶ عده‌ای از فعالان کارگری در یک گردهمایی صلح‌آمیز مقابل وزارت کار در تهران احتماع کردند. آن‌ها خواهان درمان رضا شهابی شده بودند که لباس شخصی‌ها و مأموران انتظامی به خشونت روی آوردند و بعد از سرکوب فعالان کارگری در این گردهمایی، ۲۵ نفر از جمله همسر رضا شهابی را بازداشت کردند. تنها دو روز بعد اعتراضات سراسری دی ۹۶ در مخالفات با ولایت فقیه و نظام جمهوری اسلامی در مشهد آغاز شد و به زودی شهرهای دیگر ایران را هم فراگرفت.

در همان حال سرکوب مزدی کارگران همچنان بی‌وقفه ادامه دارد. قرار بود در سال ۹۷ دستمزد کارگران ۲۰ درصد افزایش یابد اما افزایش قیمت دلار تنها در نخستین هفته سال جاری افزایش دستمزد کارگران را به باد داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.