ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خطر شیوع وبا در استان خوزستان

منابع آب زیرزمینی استان کاهش یافته. آب رودخانه‌ها به ویژه آب کارون هم به فاضلاب‌های خام انسانی آلوده شده. دانشگاه جندی‌شاپور هشدار داده است.

چندین مورد بیماری هپاتیت A در استان خوزستان مشاهده شده. رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با توجه به بحران کم‌آبی در استان خوزستان نسبت به شیوع وبا و سایر بیماری‌هایی که از طریق آب آشامیدنی منتقل می‌شوند هشدار داده است.

یکی از تانکرهای توزیع آب آشامیدنی در استان خوزستان (عکس: آرشیو)

در اهواز ستادی برای چاره‌جویی درباره بحران کم‌آبی در استان خوزستان تشکیل شده. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ایرج نظری در سخنانی که در ستاد بحران ایراد کرد نسبت به شیوع بیماری وبا در استان خوزستان هشدار داد:

« در حال حاضر در اهواز و چند شهرستان دیگر استان خوزستان مشاهده بیماری هپاتیت A گزارش شده است. همچنین شیوع بیماری التور(وبا) که پیک آن می‌تواند در ۹ ماهه اول سال باشد، با کاهش آب تشدید می‌شود.»

آب شهرهای استان خوزستان، ۷۰ درصد از منابع آب‌های سطحی و ۳۰ درصد از ۱۷۱ چاه‌ عمیق تأمین می‌شود. کاهش منابع آب زیرزمینی به بحران آب در استان خوزستان دامن زده است. شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان بهمن ۹۶ اعلام کرده بود که در سال ۹۷ منابع آب زیرزمینی در سطح استان  ۵۰ تا ۵۵ درصد کاهش می‌یابد. به این ترتیب استان خوزستان ۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز کمبود آب دارد. علاوه بر افت سطح سفره آب‌های زیرزمینی، کاهش دبی رودخانه‌ها، قطعی برق در تأسیسات تأمین آب و ناپایداری شبکه‌های توزیع برق از جمله تأثیرات خشک‌سالی به شمار می‌آیند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است:

«افت فشار آب می‌تواند موجب آلودگی‌های زیادی شود به همین دلیل فعالیت‌هایی علاوه بر وظایف همیشگی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال انجام است.»

سیف‌الله پدین، نماینده استان خوزستان در شورای عالی استان‌های ایران پیش از این وضع آب آشامیدنی در استان خوزستان را «فاجعه‌بار» توصیف کرده بود.

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده بودند که علاوه بر ورود زهاب‌های کشاورزی و صنعتی، رودخانه بزرگ کارون میزبان فاضلاب‌های خام انسانی و بیمارستانی نیز شده است.

حجم آلودگی در کارون به حدی رسیده که در برخی نقاط حباب‌هایی به شکل آب اسیدی بر روی رودخانه دیده می‌شود و بوی نامطبوع تندی به مشام می‌رسد.

بیماری وبا (مرگامرگی) معمولاً با نوشیدن آب آلوده وارد بدن می‌شود. مهم‌ترین روش پیشگیری از شیوع وبا، دفع مناسب پساب و جلوگیری از ورود آن به منابع آب آشامیدنی است. تصفیه، جوشاندن و کلریده کردن آب روش مناسبی برای جلوگیری از سرایت این بیماری است. شیر و غذاهای آماده هم باید پس از جوشاندن مصرف شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اعلام کرده که به دلیل کمبود آب، برق بیمارستان‌ها هم به طور منظم قطع می‌شود و نگهداری واکسن‌ها را عملاً غیر ممکن می‌سازد.

به گفته جواد کاظم‌نسب، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بسیاری از روستاهای اطراف کارون، کرخه و دز از آب آشامیدنی بی‌بهره‌اند. علاوه بر این در تعیین آب‌بهای کشاورزی نیز سیاست‌های تبعیض‌آمیزی به سود سازمان آب و برق و به زیان کشاورزان اعمال می‌‌گردد. دولت جمهوری اسلامی از برقی که در استان خوزستان تولید می‌شود و به عراق صادر مى‌گردد، ۱۰ میلیون دلار در سال درآمد دارد اما این درآمدها به تصفیه‌خانه‌های شرق خوزستان اختصاص داده نمی‌شود. قطعی برق در اهواز به ویژه در تابستان‌ها به نارضایتی مردم دامن زده است.

شامگاه گذشته همچنان در اهواز درگیری‌ها به ویژه در محله عین دو (سید کریم) ادامه داشت. عرب‌های اهواز به «انکار هویت»‌شان و به سیاست‌های «نژادپرستانه» صدا و سیما معترض‌اند.

— Devrim | انقلاب (@DevrimTabriz) 4. April 2018

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران ۲۲ مارس (۲ فروردین) به‌مناسب روز جهانی آب در پیامی اعلام کرد که در نیم قرن اخیر، سال گذشته یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بود. او هشدار داد که بحران آب ممکن است به بحران‌های اجتماعی دامن بزند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.