ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکارم شیرازی: طب سنتی آری، طب اسلامی نه

رهبر جمهوری اسلامی که از طرفداران سرسخت طب سنتی‌ست، زمینه را برای دخالت روحانیون در امر درمان فراهم آورده. وزیر بهداشت دست به دامان مرجع تقلید شیعه شده.

وزارت بهداشت نمی‌تواند مانع از فعالیت سودجویانی شود که با تکیه بر باورهای خرافی مردم، زیر عنوان «طب اسلامی» نه تنها بیماران را  ویزیت می‌کنند بلکه به نام ائمه، دارو هم تجویز می‌کنند. وزیر بهداشت دست به دامان ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه شده است.

عباس تبریزیان از مروجان اصلی طب اسلامی علاوه بر ویزیت، دارو نیز تجویز می‌کند

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت به دیدار ناصر مکارم شیرازی در قم رفته است. این مرجع تقلید در اظهاراتی متناقض از یک سو وجود «طب اسلامی» را انکار کرده اما از سویی دیگر خواهان ضابطه‌مند کردن «طب سنتی» شده است:

«اگر طب سنتی که در چارچوب قانون و ضوابط باشد تأثیرگذار و مورد تایید است. در روایات و احادیث اهل بیت اما چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد و برخی با یک مشت خرافات هم به اسلام وهم به طب سنتی آسیب می‌زنند.»

آیت‌الله عباس تبریزیان از مهم‌ترین مروجان طب اسلامی در ایران است. از او به عنوان «پدر طب اسلامی» هم یاد کرده‌اند. داروهای «آمادگی رحم»، «تقویت عصب»، «صاف‌کننده خون»، «تقویت و درمان ضعف مغز» از جمله محصولات پایگاه طب اسلامی  تبریزیان است. او که در نجف متولد شده و در حوزه علمیه این شهر هم تحصیلات حوزوی خود را به پایان رسانده، معتقد است که علاوه بر آشنایی با فقه ، اصول ، رجال ، درایه، حدیث ، اخلاق ، کلام، تاریخ ، ادبیات ، لغت ، تراجم ، ادیان ، نسخ خطی و علوم قرآنی بر پزشکی هم تسلط دارد و به یک معنا «طبیب آسمانی» است.

ناصر مکارم شیرازی بدون آنکه به عباس تبریزیان که در مشهد اقامت دارد اشاره‌ای کند، او و مانند او را به سودجویی متهم کرده و از وزیر بهداشت خواسته که ضوابطی برای طب سنتی در ایران تدوین کند:

«برخی افراد، بدون تخصص و با هدف کسب درآمد وارد این عرصه می شوند که هم برای طب سنتی و هم برای روحانیت مشکل‌آفرینی می‌کنند. طب سنتی باید ضابطه‌مند شود.»

مکارم شیرازی در همان حال با اشاره به نامگذاری سال به حمایت از کالای ایرانی، حمایت از اقلام پزشکی ساخت داخل را سبب ایجاد اشتغال و افزایش امید در کشور دانست. برخی از مروجان «طب اسلامی» با استناد به «کالای ایرانی» می‌گویند این شیوه غیر علمی درمان «راه روشنی» برای ترویج «کالای ایرانی» است. بیان این معنا: به جای واردات داروهای استاندارد، داروهای دست‌ساز «آمادگی رحم»، «تقویت عصب»، «صاف‌کننده خون»، «تقویت و درمان ضعف مغز» را تجویز کنیم.

در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد #داروی_شیمیایی وارداتی می باشد.#حمایت_از_کالای_ایرانی\n— حجت الاسلام محسن رضایی (@mohsen__rezaee) 22. März 2018

مزاج مهم‌ترین مبنای طب سنتی در ایران است. در این روش از عناصر طبیعت که در گیاهان یا مواد معدنی و حیوانی وجود دارد برای «اعتدال مزاج» استفاده می‌شود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از طرفداران سرسخت طب سنتی‌ست. او در شهریور ۸۹ در دیدار با گروهی از استادان دانشگاه‌ها گفته بود:

«یکی از دوستان اشاره کردند که دانشکده طب سنتی تشکیل شده. این برای من یک مژده است.»

مهم‌ترین تفاوت طب سنتی با طب اسلامی اما در اختلاف نظر بر سر مزاج است:

در طب سنتی مزاج برای اعضا معرفی می‌شود مثلا سر را سودایی و کبد را صفرایی می‌نامند. در طب اسلامی اما برای بدن انسان یک مزاج کلی قائل‌اند، زیرا گمان می‌برند که مزاج درون خون است که در کل بدن جریان دارد.

این مفاهیم اما علمی نیست و ممکن است تکیه بر آن‌ها به تشخیص و انتخاب روش نادرست برای درمان بیمار بینجامد و جان او را به خطر بیندازد.

وزارت بهداشت برای جلوگیری از «مداخله روحانیت» در امر درمان کارگروهی به نام «کارگروه نظام سلامت در اسلام» ایجاد کرده است.

محمود خدادوست، مشاور وزیر بهداشت شهریور سال گذشته در دیدار با علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هشدار داده بود که برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌کنند. او در آن دیدار گفته بود برخی با عنوانی از جمله طب اسلامی، طب روایی، طب‌الصادق و طب‌الرضا از باورهای مردم سوءاستفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.