ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تیراندازی به خودروی نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی

نخلستان‌های شادگان در حال خشک شدن‌اند. آب آشامیدنی کافی وجود ندارد و آن هم که هست بوی تعفن می‌دهد. عرب‌های شادگان از بی‌توجهی دولت به مشکلاتشان خشمگین‌اند.

شامگاه گذشته افرادی ناشناس به خودروی نماینده شادگان در مجلس شورای اسلامی تیراندازی کردند. در همان حال ناآرامی‌های اجتماعی در اهواز همچنان ادامه دارد.

شادگان، شهری که نخلستان‌هایش خشک می‌شود و فاضلاب در خیابان‌هایش جاری است

خبرگزاری خانه ملت صبح جمعه ۱۷ فروردین گزارش داده است که افرادی ناشناس شامگاه گذشته در شادگان به خودروی پارک شده مجید ناصری‌نژاد نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی تیراندازی کرده و از محل متواری شدند.

خبرگزاری مجلس اعلام کرده که در این حادثه به کسی آسیبی نرسیده  و تنها خودروی نماینده شادگان و سه خودروی دیگر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.

دو روز قبل مجید ناصری‌نژاد که یک شخص معمم است، در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان اعلام کرده بود که تالاب شادگان به علت نبود آب در حال تبدیل ‌شدن به دریاچه نمک است. او هشدار داده بود که آب کارون رها نشود و به نخلستان‌ها نرسد، نخلستان‌ها خشک می‌شوند.

مردم شهرستان شادگان عمدتاً از تیره و طوایف بنی‌تمیم ،بنی‌کعب، بنی‌مالک، باوی و مطور هستند. شهرستان شادگان دارای بیش از ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت است، ولی به دلیل خشک شدن رودخانه جراحی تنها نیمی از این اراضی کشت می‌شود. همچنین بیش از ۱۲هزار هکتار نخیلات با دو میلیون و پانصد هزار اصله در این شهرستان وجود دارد که بیش از یک میلیون اصله نخل از این تعداد در معرض نابودی و خشک شدن قرار گرفته است.

در پی حادثه تیراندازی به خودروی نماینده معمم شادگان در مجلس شورای اسلامی، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با حضور در شادگان از جزئیات حادثه مطلع شد و دستور رسیدگی به این ماجرا را صادر کرد.

کیفیت بد آب آشامیدنی و بوی تعفن آب و قطعی مداوم برق هم به نارضایتی اهالی شایگان دامن زده است.

مجید ناصری‌نژاد دو روز قبل در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان گفته بود:

«در آب شرب شادگان اضافه بر شوری، مسئله بوی بد ناشی از تعفن فاضلاب هم مشهود و ملموس است. واقعاً وضعیت بد بوی متعفن آب مصرفی مردم شادگان خیلی ظاهر، روشن و غیرقابل‌انکار است. از صبح که دوش گرفتم تاکنون چشمانم سوزش دارد و بوی نامطلوب و کدورت بالای آب هم مشکل‌ساز شده است.»

با وجود این نارضایتی‌ها، استاندار خوزستان گفته است که حادثه تیراندازی به خودروی نماینده معمم شاگان در مجلس شورای اسلامی صرفاً یک موضوع شخصی بوده.

عرب‌های شادگان نیز مانند عرب‌های اهواز به «انکار هویت» و سیاست‌های «نژادپرستانه» صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتراض کرده بودند:

— حاتم لویمی (@loveimi_1972hat) 26. März 2018

این اعتراضات با پخش برنامه نورزی «کلاه قرمزی» آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با توجه به بحران کم‌آبی در استان خوزستان نسبت به شیوع وبا و سایر بیماری‌هایی که از طریق آب آشامیدنی منتقل می‌شوند هشدار داده بود.

شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان بهمن ۹۶ اعلام کرده بود که در سال ۹۷ منابع آب زیرزمینی در سطح استان  ۵۰ تا ۵۵ درصد کاهش می‌یابد.

خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده بودند که علاوه بر ورود زهاب‌های کشاورزی و صنعتی، رودخانه بزرگ کارون میزبان فاضلاب‌های خام انسانی و بیمارستانی نیز شده است.

به گفته جواد کاظم‌نسب، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بسیاری از روستاهای اطراف کارون، کرخه و دز از آب آشامیدنی بی‌بهره‌اند. علاوه بر این در تعیین آب‌بهای کشاورزی نیز سیاست‌های تبعیض‌آمیزی به سود سازمان آب و برق و به زیان کشاورزان اعمال می‌‌گردد. دولت جمهوری اسلامی از برقی که در استان خوزستان تولید می‌شود و به عراق صادر مى‌گردد، ۱۰ میلیون دلار در سال درآمد دارد اما این درآمدها به تصفیه‌خانه‌های شرق خوزستان اختصاص داده نمی‌شود. قطعی برق در اهواز به ویژه در تابستان‌ها به نارضایتی مردم دامن زده است.

شامگاه گذشته همچنان در اهواز درگیری‌ها به ویژه در محله عین دو (سید کریم) ادامه داشت. عرب‌های اهواز به «انکار هویت»‌شان و به سیاست‌های «نژادپرستانه» صدا و سیما معترض‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.