ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی: قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایش نخواهد یافت

دولت در اثر تبدیل ارز ۱۷,۵ هزار میلیارد تومان درآمد به دست می‌آورد، بیش و کم همان مقدار که کم دارد. رئیس جمهور اسلامی اطمینان داده که سیاست ارزی دولت برای کاهش نگرانی مردم تدوین شده.

دولت در اثر تبدیل ارز ۱۷,۵هزار میلیارد تومان درآمد به دست می‌آورد، بیش و کم همان مقدار که کم دارد و قرار بود از طریق افزایش قیمت بنزین حاصل شود اما مجلس مخالفت کرد. با این حال حسن روحانی در سخنانی که در جلسه  سیاست ارزی جدید دولت ایراد کرد، گفت که سیاست‌های ارزی برای ایجاد شفافیت در بازار ارز تدوین شده. رئیس جمهور اسلامی به مردم وعده داد که کالاهای اساسی از جمله دارو گران نخواهد شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران: موقعیت کشور را برای ایجاد انضباط در مدیریت ارزی بسیار مساعد است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۲ فروردین در جلسه ستاد اقتصادی دولت درباره مدیریت بازار ارز، سیاست اخیر ارزی دولت را «گامی مهم برای کاهش نگرانی مردم، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و کاستن از ابهام و افزایش پیش‌بینی‌پذیری و امکان برنامه‌ریزی آن‌ها» دانست.

او همچنین «تقویت پایه‌های امنیت ملی و پیشگیری از شکل‌گیری فساد ناشی از عملیات سفته‌بازانه و مغایر منافع ملی» را از دیگر ضرورت‌های سیاست ارزی اخیر دولت خواند.

در هفته‌های اخیر قیمت دلار آمریکا در ایران با شیبی صعودی افزایش یافت و دوشنبه ۲۰ فروردین از مرز ۶۰۵۰ تومان هم گذشت. در این مدت دولت روحانی متهم به کم‌کاری در کنترل بازار ارز شد و سرانجام ستاد اقتصادی دولت با تشکیل جلسه فوق‌العاده اعلام کرد که دلار تک نرخی می‌شود و قیمت آن ۴۲۰۰ تومان خواهد شد. علاوه بر این بر اساس بخشنامه بانک مرکزی نگهداری بیش از ۱۰ هزار یورو جرم است.

حسن روحانی گفت: «در چارچوب این سیاست (سیاست ارزی جدید) قیمت کالاهای اساسی و دارو افزایشی نخواهد یافت و دولت همه پیش‌بینی لازم را برای حمایت از حفظ قیمت این کالاها انجام داده است.»

در همان حال کاهش ارزش ریال با افزایش قیمت دارو و هزینه درمان همراه شده است. تهیه داروهای خاص در ایران مشکل‌تر از قبل شده و داروهای وارداتی با چند برابر قیمت پیشین در دسترس است. وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی اما همچنان افزایش قیمت دارو را تکذیب کرده و از مردم خواسته هرگونه افزایش قیمت دارو در داروخانه‌ها را گزارش کنند.

نوسانات شدید در بازار ارز بر تمامی سطوح زندگی مردم در ایران تأثیر می‌گذارد و تبدیل به دومینوی قیمت‌ها می‌شود. بیشترین تأثیرات منفی آن نیز بر زندگی طبقات کم‌درآمد خواهد بود. در اثر نوسانات قیمت ارز، ارزش دلاری حقوق حداقلی که کارگران برای سال ۹۷ تا پایان سال خواهند گرفت، کمتر از ارزش دلاری حقوق قانون کار در سال ۹۶ و تقریباً همسنگ حقوق قانون کار در سال ۹۵ بر مبنای دلار است. خط فقر مطلق برای مناطق محروم ۵۰ درصد مناطق شهری و حدود دو میلیون تومان است. با ۷۰۰ هزار تومان حتی نمی‌توان غذای یک خانواده ۵ نفره را تأمین کرد.

همچنین با افزایش قیمت دلار رقم کل بودجه و موارد مرتبط با اقتصاد مردم و دولتی جابه‌جا می‌شود. به‌طور میانگین درآمد نفتی ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار است که ۳۲ درصد آن به صندوق توسعه ملی (در اختیار رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد) واریز شده و بعد از کسر ۱۴,۵ درصد سهم وزارت نفت، مابقی آن به‌عنوان منابع دولت مصرف خواهد شد.

بر اساس اعلام سخنگوی دولت میزان درآمد نفتی کشور ۵۰ میلیارد دلار است. باتوجه به این‌که تنها ۵۰ درصد این درآمد (۲۵ میلیارد دلار) در اختیار دولت قرار می‌گیرد بنابراین درآمد ۱۷,۵ هزار میلیارد تومانی از محل رشد ۷۰۰ تومانی تسعیر ارزی (تبدیل ارز) تنها از محل بودجه عمومی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که سهم ۱۴,۵ درصدی وزارت نفت نیز شامل این افزایش خواهد شد.

از سوی دیگر نرخ دلار به‌صورت موقت با دستور دولت کاهش یافته اما معامله‌ای در بازار ارز تهران صورت نمی‌گیرد. قرار بود سیاست ارزی جدید دولت و تثبیت قیمت دلار از روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین به‌اجرا گذاشته شود، اما عملاً در بازار ارز قیمت دلار گران ماند و خبری از دلار ۴۲۰۰ تومانی نشد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه اعلام کرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی با یکی دو روز تأخیر به دست مردم خواهد رسید.

بنا به گزارش‌هایی که امروز (چهارشنبه) در خبرگزاری‌های ایران منتشر شده، در بازار آزاد خرید و فروش ارز به ندرت صورت می‌گیرد و دلار تا سقف ۵۳۰۰ و یورو تا سقف ۶۳۰۰ معامله می‌شود. همچنین صرافی‌های خصوصی روز چهارشنبه از هرگونه خریدوفروش دلار و یورو خودداری کرده و متقاضیان خرید دلار به نرخ ۴۲۰۰ را به صرافی‌های دولتی ارجاع می‌دهند.

در کنار پیشبرد سیاست ارزی جدید، نیروی انتظامی نیز در بازار ارز دخالت کرده و به مقابله با ارزفروشان برخاسته است. سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران اعلام کرد که روز سه‌شنبه ۱۲ نفر از ارز‌فروشان دستگیر و ۱۶ واحد صرافی پلمپ شدند.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران سه‌شنبه ۲۱ فروردین در صحن علنی مجلس شرایط کنونی را غیرعادی خواند و حتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در نوسانات ارز بی‌تقصیر ندانست.

با این حال حسن روحانی پس از جلسه ستاد اقتصادی دولت از «وضعیت مطلوب درآمدهای ارزی کشور در بخش صادرات نفتی و غیرنفتی و مثبت بودن تراز تجاری کشور» سخن گفت و موقعیت کشور را برای ایجاد انضباط در مدیریت ارزی «بسیار مساعد» ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهتاش

    اکنون وقتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران اثبات کند یک نظام ملی و ایرانی است. تمامی شواهد نشان میدهد اگر در سیاست خارجی اش تجدید نظر اساسی نکند، ایران به فنا خواهد رفت. شجاعت و از خودگذشتی رهبری یک کشور در اینجا مشخص میشود. اینکه ۳۰ سال مرغش یک پا داشته باشد و روی یک سری سیاست خارجی ثابت عمل کند اشتباه محض است/ این قبیل کارها پیشنهاد میشود: ۱- اعلام کند از صلح خاورمیانه حمایت میکند و مخالف هرگونه اقدام نظامی برای حل مسائل است (اسم رمز عدم حمایت از گروههای فلسطین معارض با اسرائیل به شکل آبرومندانه). ۲- اعلام امادگی برای مذاکره و برقراری روابط عادی با همه کشورها از جمله امریکا. ۳- اعلام کند تا زمانی بقیه اعضای شورای امنیت بجز امریکا پایبند باشند به برجام، ایران هم پایبند به برجام است. بدیهی است با اتخاذ این سیاست امریکا در انزوا قرار میگرد و سست میشود در لغو/ فقط اکنون باید این تجدید نظر صورت گیرد و نه بعد شکست کامل برجام!. ۴- با توجه به کارشکنی مستمر امریکا، بهترین شیوه برای مبادلات مالی و تجاری، بستن قررادادهای دوجانبه و چند جانبه پولی برای حذف ذلار از چرخه معاملات . مثلا ایجاد بانکهای مشترک. (اخیرا ایرباس شرکت کوچکی تاسیس کرده برای خدمات هواپیمایی به ایران/ این ر وش موجب کاهش ریسک کار با ایران است. ایجادشرکتها و بانکهای ویزه کار با ایران) این کار امریکا را تحت فشار قرار میدهد، هیچ چیز دردناکتر این نیست برای اقتصاد امریکا که دلار از گردونه مبالادت جهانی خارج شود!

  • کامی

    این خبر دروغ محضه! انواع داروها با افزایش قیمت شدید مواجه شده اند. من خودم بیمار هستم. من حدود 40 روز پیش، یک بسته قرص متفورمین گلومت 1000 عبیدی به قیمت 32500 تومان خریدم، اما دیروز همان بسته قرص را 54000 تومان خریدم! قرص استامینوفن کدئین هم از 650 تومان به 1000 تومان افزایش پیدا کرده است! حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را!

  • قانع

    معذرت بابت اشتباهات نگارشی. فقط نکته مهمی اشاره میکنم تا اینکه سوتفاهم نشود: ادقام اخیر دولت در یکسان سازی نرخ راز، کرای بسیار شایسته است و بایتس زودتر اینها شرایط فراهم میشد. بعد اینکه دولت چیزی برای از دست دادن ندارد، اما میتواند اعتبار از دست رفته اش دوباره برگداند و امید داشته باشند در اینده ایران نقشی ایفا کنند: ملی گرایی، شفافیت، حفاظت از منافع ملی، جلوگیری کاهش قدرت خرید و ممانعت از غارت امول مردم و بیت المال. جلویگری از فرار دزدان اموال ملی...

  • قانع

    متاسفانه امروزه مباحث اقتصادی بسیار گسترده و پیچده است. به دلی یک حکومت غیر مردمی و ضد ایرانی، انبوه کارشناسن علم فروش از اقتصاددان تا غیره، چنان اوضاع مغشوش و پیچیده نمایی می کنند که مردم عادی نمی دانند دولت به اسم مردم ولی به کام دزدان بیت المال و حق الناس کارها پیش میبرد: هدفمندی یارانه ها /گران کردن کالاها . حذف حق ملت از ثروت ملی اش! سهام عدالت / کلاه برداری بزرگ / فروش سهام ملت به خودش به صورت قسطی از سود / اما 90% ثروت در دست خصولتی / واقعا خیلی بایست رذل باشد یک حکومت که اموال مردم به خودشان بفروشد! ابلاغیه اصل 44 /خصوصی سازی کذایی! هر سال چند بار ارزش پول ملی کالهش میدهد و هرگ ونه افازیش دستمزدها خنثی میکند. این جا شده جنگل توحش سرمایه سالاری ! امثال 20% دستمزد افزایش یافت ولی رازش پول ملی 14% رسما کاهش یافت (3700 شد 4200 ) اجرا رکدن توصیه سرمایه سالار ی جهانی به اسم بانک جهانی وصندق بین الملی ! در حالیکه ایران عضو سازمان تجارت نیست و هیچ یک از مزایای ادعایی عضویت در آن را ندارد اما قوانین آن را اجرا میکند! در حالی ایران تحت تحریم است و از فناوری و سمرایه گذاری محروم اما پیمان خائنانه پاریس امضا و اجرا میکند در حالی ایارن بایتس از گاز بهر بردرای حداکثری برای تولید انرژی کند پول کشور خرج نیورگاه خورشیدی و بادی و اتمی میشود اما صنعت گاز ایران در جا بزند! منابع آبی را هدر دادند و کشاورزی را ویران. با همین منابع آب ایارن میتواند بیش از نیازش محصولات اساسی تولید کند. ایران بجای 10 میلیون تن تن میتواند تا 15 مییلون تن گندم تولید کند با نصف مصرف آب فعلی. راندمان کشاورزی ایران یکسوم جهان است! اینها همه فقط از راه نفوذ اجانب است. از راه وطن فروشی یک حکومت خائن ممکن است. حکومتی از قاجاریه بدتر کرده است. یک موی رضاشاه یا مصدق به این حکومت می ارزد . یک کودتای رضاشاهی ام آرزوست تا هر چه زودتر دست این خائان به وطن کوتاه شود از مام میهن.

  • قانع

    از جایی: گفته شده، در زیمباوه با اسکناس صد میلیاردی میتوان سه عدد تخم خرید (این مشکل را میتوان با حذف صفرهای اضافی حل کرد)، مسئله حقیقی قدرت خرید است. اینکه یک کارگر ساده با حداقل دستمزد چقدر قدرت خرید دارد؟ آیا میتواند سالانه 30% مازاد درامد کسب کند و آن را پس انداز کند؟ این مهم است.