ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه کشته در درگیری نیروهای پاکستانی و افغان در منطقه مرزی ولایت خوست

خط دیورند، میراث حاکمان استعماری بریتانیا که بین افغانستان و پاکستان کشیده شده، بار دیگر صحنه درگیری نیروهای دو کشور است. دو شبه‌نظامی پاکستان و یک غیرنظامی افغان کشته شدند.

سربازان افغان در نزدیکی مرز مورد مناقشه ولایت خوست با پاکستان با نیروهایی از این کشور درگیر شدند. هفت شبه‌نظامی پاکستانی و چهار غیرنظامی افغان در این درگیری‌ها کشته و زخمی شدند.

مرزبان‌های افغان در حال کشیک در خط دیورند،‌ در درگیری پیشین نیروهای دو کشور در این منطقه - پنجم مه گذشته

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای ادعا کرد که شبه‌نظامیان «سپاه مرزی» این کشور یکشنبه ۱۵ آوریل / ۲۶ فروردین در حال «عملیات نظارتی روزانه» در مرز با افغانستان بودند که «از آن سوی مرز به آنها شلیک شد.»

سپاه مرزی متشکل از دو گروه شبه‌نظامی محلی و رسمی پاکستان در غرب این کشور است.

به ادعای بیانیه ارتش پاکستان، سپاه مرزی «حداکثر خویشتن‌داری را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی» به کار برد و سربازان ارتش برای رفع تنش‌ها به مرز اعزام شدند.

بر اثر این درگیری‌ها دو شبه‌نظامی پاکستانی کشته شدند و پنج تن دیگر زخمی.

رسانه‌های افغانستان از سوی دیگر از پیوستن مردم عادی افغان به این درگیری‌ها خبر می‌دهند. مدارس نزدیک محل درگیری تعطیل شده‌اند.

«طلوع‌نیوز» افغانستان در گزارشی ادعا کرد که درگیری‌ها پس از حمله موشکی و توپخانه‌ای نظامیان پاکستان علیه بخش‌های مرزی ولایت خوست آغاز شده است.

عبدل حنان، رئیس‌پلیس ولایت خوست افغانستان دراین‌باره گفت که درگیری‌ها پس از ورود شبه‌نظامیان پاکستانی به خاک افغانستان شروع شد. به گفته او، یک غیرنظامی کشته و سه غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

او از بازداشت دو سرباز پاکستانی نیز خبر داده است. مشخص نیست آیا آنها نیز شبه‌نظامی هستند یا سربازان ارتش رسمی پاکستان.

بحران بر سر میراث مسئله‌دار استعمار

درگیری‌ها هنوز پایان نیافته است. به گزارش طلوع‌نیوز درگیری در امتداد خط (فرضی) دیورند در مناطق نازوغر، جندوغر و خاونوغوندی ولسوالی زازی میدان ولایت خوست رخ داده و هنوز ادامه دارد.

افغانستان نیز از اعزام نیروهای امنیتی بیشتر به محل درگیری‌ها خبر داده است.

خط دیورند به طول ۲۴۰۰ کیلومتر را حاکمان استعماری بریتانیا در ۱۸۹۶ ترسیم کردند. افغانستان این مرز را به عنوان یک مرز بین‌المللی قبول ندارد و نسبت به استحکامات نظامی جدیداً تأسیس‌شده پاکستان در آنجا اعتراض کرده است.

سازمان ملل خط دیورند را مرز رسمی افغانستان و پاکستان می‌داند.

غنی صمیم، سخنگوی والی ولایت کنر افغانستان نیز گفته است که نیروهای پاکستانی در هفته گذشته حدود ۱۵۰۰ موشک به سوی این ولایت شلیک کرده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان فوریه گذشته هشدار داده بود که حملات موشکی پاکستان به ولایت‌های شرقی افغانستان «عواقب جدی»خواهد داشت و خواستار یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای اختلافات مرزی این دو همسایه شده بود.

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که حملات آنها علیه گروه‌های تروریستی حاضر در شرق افغانستان صورت می‌گیرد. ساکنان این ولایت‌ها اما از اصابت موشک به خانه‌هایشان خبر داده‌اند.

تا کنون نیروهای دو کشور چندین بار در این مرز با یکدیگر درگیر شده‌اند. مه گذشته نیز درگیری‌هایی در این مرز مورد مناقشه افغانستان و پاکستان رخ داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.