ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی وارد دوما شدند

کشورهای غربی هشدار داده‌اند که ممکن است روسیه در تبانی با دولت اسد شواهد را از میان بردارد. اردوغان از ایران خواسته در شرایط کنونی از تنش‌آفرینی بپرهیزد.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده که بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی وارد شهر دوما در غوطه شرقی شدند. بازرسان مأموریت دارند نشانه‌ها و شواهد حمله شیمیایی احتمالی به دوما را بررسی کنند.

بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (عکس: آرشیو)

امدادگران کلاه‌سفید سوریه شامگاه شنبه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین گزارش داده بودند که در اثر حمله شیمیایی به اطراف شهر دوما دست‌کم ۶۰ غیرنظامی جان باخته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. با انتشار این گزارش‌ها بحران سوریه وارد مرحله تازه‌ای شد. روسیه و سوریه و ایران حمله شیمایی به دوما را صحنه‌سازی جلوه داده‌اند. اما ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا می‌گویند دلایل و اسناد کافی وجود دارد که حملات توسط حکومت اسد انجام شده و به همین دلیل نیز شنبه گذشته به چند مرکز که گفته می‌شود مراکز تحقیقاتی و توسعه جنگ‌افزار شیمیایی هستند، حمله متقابل کردند. سران هفت کشور صنعتی جهان (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا) با انتشار بیانیه مشترکی از این اقدام نظامی حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری آلمان گزارش داده بود که بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همراه با وزیر بهداشت دولت بشار اسد، چهارشنبه ۱۷ آوریل/۲۹ فروردین به دوما می‌رسند. اما آن‌ها یک روز زودتر از موقع وارد دوما شدند.

روز گذشته در اجلاس فوق‌العاده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، دیپلمات‌های کشورهای غربی، روسیه را متهم کرده بودند که در تبانی با دولت سوریه قصد دارد مانع از تحقیقات بازرسان در دوما شود.

پتر ویلسون، نماینده بریتانیا در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، ارتش سوریه را متهم کرده بود که در مجموع از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۳۹۰ بار مناطقی در سوریه را هدف حملات شیمیایی قرار داده است. کنث وارد، نماینده آمریکا هم احتمال داده بود که دولت اسد تلاش دارد شواهد حمله شیمیایی به دوما را از میان بردارد. روسیه اما این اتهامات رد کرده و گفته بود که به دلیل حملات موشکی آمریکا، بریتانیا و فرانسه به دمشق، صدور مجوز برای بازرسان از سوی دولت اسد قدری به تأخیر افتاده است.

فرانسه نیز هشدار داده است که احتمال دارد دولت اسد شواهد حمله شیمیایی به دوما را مخدوش کند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفته است:

«این احتمال وجود دارد که در مناطق تحت کنترل دولت اسد و سوریه، برخی یا تمامی شواهد و نشانه‌های حمله شیمیایی از بین برود.»

در همان حال تلاش‌های تازه‌ای برای از سرگیری مذاکرات صلح با هدف یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه مشاهده می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین در یک گفت‌وگوی تلفنی با هم توافق کردند که ایران، ترکیه و روسیه به همکاری دیپلماتیک خود برای راه حل سیاسی در بحران سوریه ادامه دهند.

اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی به روحانی گفت که بعد از اقدام نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه می‌بایست از تنش‌آفرینی در منطقه خودداری کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ارتش سوریه در تدارک حمله به استان ادلب در شمال این کشور است. شورشیان مسلح مخالف اسد که در دوما و در سایر مناطق غوطه شرقی زندگی می‌کردند به استان ادلب منتقل شده‌اند. ترکیه از آن‌ها حمایت می‌کند.

وزاری خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در اجلاسی که دوشنبه ۱۶ آوریل/ ۲۷ فروردین در لوکزامبورگ برگزار شد، یک‌صدا از اقدام نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه دفاع کردند. آن‌ها اما خواهان از سرگیری مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل متحد شدند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هنگام برگزاری اجلاس لوکزامبورگ اعلام کرد که مذاکرات صلح سوریه به مشوق تازه‌ای نیاز دارد. به همین جهت اتحادیه اروپا در نظر دارد اجلاس ویژه‌ای با دعوت از ۷۰ کشور جهان برگزار کند. در این اجلاس بازسازی سوریه به بحث گذاشته می‌شود.

روسیه هم برای از سرگیری مذاکرات با غرب اعلام آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • amin@namin.min

    خوب می بافید ها مدعی هستید هنوز تو آشویتز آثار گازهای سمی باقی مونده اونوقت ظرف این مدت کوتاه روس ها همه آثار حمله رو از بین بردن؟