ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عراق واردات ۶۳ قلم کالای ساخت ایران را ممنوع کرد

حجم صادرات ایران به عراق کاهش یافته و این کشور با یک پله سقوط، سومین مقصد کالاهای ساخت ایران است. بغداد اعلام کرده که محدودیت بیشتری برای کالاهای ایرانی اعمال خواهد کرد.

دولت عراق ورود ۶۳ قلم کالای ساخت ایران را ممنوع کرده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: مشکل کیفیت کالاها است.

همایش بزرگ تجارت ایران و عراق مهر ۱۳۹۶ تهران

سهم ایران در بازار عراق تنزل یافته است. گزارش‌های گمرک جمهوری اسلامی از واردات و صادرات دی و بهمن سال گذشته نشان می‌دهد که جایگاه عراق در مقصد کالاهای ساخت ایران از رتبه دوم به سوم سقوط کرده است.

محمد‌ابراهیم رضازاده رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت ایران «افزایش تعرفه» و «ممنوعیت واردات» را از دلایل کاهش روابط تجاری تهران و بغداد اعلام کرده است.

به گفته او دولت عراق اعلام کرده که تعرفه واردات کالاهای ساخت ایران را افزایش خواهد داد و برای ۶۳ قلم کالای تولید شده در ایران ممنوعیت واردات اعمال می‌کند.

بغداد پیش از این نیز با افزایش تعرفه واردات سیمان و لبنیات حجم واردات از ایران را کاهش داد.

حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق چندی پیش از اعمال این محدودیت‌ها انتقاد کرده و گفته بود: «بغداد از ورود کامیون‌های ایرانی جلوگیری می‌کند».

او از مسئولان دولتی خواسته بود تا در رایزنی با مقام‌های ارشد عراقی موانع تجاری میان تهران و بغداد را رفع کنند.

به همین منظور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران اسفند سال گذشته به همراه یک هیئت تجاری به منظور گفت‌وگو با مقام‌های عراقی به بغداد سفر کرد.

حال اما رضا‌زاده گفته است: «پیش‌بینی نمی‌شود سهولتی در روابط بازرگانی با عراق ایجاد شود و حتی ممکن است موانع جدیدی به وجود بیاید».

در خبر دیگری در پیوند با همین موضوع یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به خبرگزاری دانشجویان، ایسنا، گفته است که دلیل ممنوعیت واردات کالاهای ساخت ایران «اختلاف نظر بر سر استاندارد است».

به گفته او عراق استاندارد کالاهای ایرانی را قبول نداشت و کالاهای صادراتی ایران باید به تاسیس موسسه استاندارد فرانسه می‌رسید تا مجوز ورود به عراق دریافت می‌کرد.

آل‌اسحاق گفته است که با رایزنی مقام‌های سیاسی دو کشور، اختلاف نظر بر سر بسیاری از کالاها برطرف شده و تنها ۶۳ قلم کالایی هنوز با مسئله تعیین استاندارد روبرو هستند.

به گفته او رایزنی‌ها برای حل این مشکل ادامه دارد و قرار است که مسئولان دو کشور در تهران در این باره گفت‌وگو کنند.

با این حال آل‌اسحاق نیز تائید کرده است که بغداد تعرفه کالاهای وارداتی از ایران را افزایش داده، اما گفته است که این سیاست به خاطر حمایت از تولید داخلی عراق اعمال می‌شود.

حجم صادرات ایران به عراق در ۱۱ ماه نخست سال گذشته ۵.۸ میلیارد دلار اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرزاد

    آن زمان که آقای جهانگیری پای نامه ی ارسال ضریح طلا برای امام زاده های عراق را امضاء می کردند، کسی از ایشان طلب استاندارد فرانسه را نمی کرد! خوب است امروز ایشان و رئیس ایشان پاسخ دهند، که بر اساس چه معیاری دست در جیب مردم کردند و ضریح طلا برای عراق ساختند! دولت مردان عراق مردم و کشورشان را دوست دارند، حاضر نمی شوند به قیمت سلامتی مردمشان، بده بستان سیاسی کنند. در دنیا فقط دولت مردان ولایت فقیه به مردم خود به بهانه حفظ نظام خیانت می کنند.

  • Mousa

    تولید کنندگان کالای ایرانی باید اصول مشتری محوری را یاد بگیرند . اینجا ایران نیست که با استفاده از رانت و انحصار ،کالای بی کیفیت را تحویل مشتری بدهند . متاسفانه اکثر تولید کنندگان ایرانی سواد اقتصادی و بازار یابی ندارند ، با سو استفاده های مختلف ثروتی بدست آورده و تولید کننده شدند ، آنانی که بدنبال کسب علم بودند فرصت جمع آوری ثروت را نداشتند وتوان راه اندازی کارخانه تولیدی راه ندارند و این تولید کنندگان بیسواد هم از آنان حرف شنوی ندارند .