ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تحقیقات بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در دوما به تعویق افتاد

تجمع گروهی از معترضان مسلح توأم با تیراندازی سبب شد که بازرسان نتوانند کار خود را آغاز کنند. روسیه می‌گوید حکومت اسد در مذاکرات صلح فعلاً شرکت نمی‌‌کند.

در اثر تیراندازی در دوما در غوطه شرقی، بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تحقیقات خود را به تعویق انداختند. بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل روز گذشته خاطرنشان کرده بود که بازرسان می‌توانند چهارشنبه ۲۹ فروردین/ ۱۸ آوریل تحقیقات خود را آغاز کنند.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل: مخالفت با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب

امدادگران کلاه‌سفید سوریه شامگاه شنبه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین گزارش داده بودند که در اثر حمله شیمیایی به اطراف شهر دوما دست‌کم ۶۰ غیرنظامی جان باخته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. با انتشار این گزارش‌ها بحران سوریه وارد مرحله تازه‌ای شد. روسیه و سوریه و ایران حمله شیمایی به دوما را صحنه‌سازی جلوه داده‌اند. اما ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا می‌گویند دلایل و اسناد کافی وجود دارد که حملات توسط حکومت اسد انجام شده و به همین دلیل نیز شنبه گذشته به چند مرکز که گفته می‌شود مراکز تحقیقاتی و توسعه جنگ‌افزار شیمیایی هستند، حمله متقابل کردند. سران هفت کشور صنعتی جهان (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا) با انتشار بیانیه مشترکی از این اقدام نظامی حمایت کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که چهارشنبه ۲۹ فروردین/ ۱۸ آوریل تیمی برای تأمین امنیت بازرسان به محل حمله شیمیایی در دوما اعزام شده. اما گروهی از سوری‌ها در این محل گردهمایی کرده بودند و صدای تیراندازی هم شنیده شده. به همین جهت بازرسان کار خود را آغاز نکردند.

منبعی در سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفته است که معلوم نیست بازرسان کی می‌توانند تحقیقاتشان را آغاز کنند. فرانسه و بریتانیا هشدار داده‌اند که ممکن است حکومت اسد در تبانی با مسکو نشانه‌ها و شواهد حمله شیمیایی به دوما را از بین ببرد. روسیه این اتهامات را رد کرده است.

فرانسه پیشنهاد داده بود که شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست فوق‌العاده تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را به بحث بگذارد. روسیه اما شامگاه گذشته با این پیشنهاد مخالفت کرد.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌فایده است. زیرا واشنگتن و متحدانش از هم‌اکنون «مقصران» حمله شیمیایی به دوما را مشخص کرده‌اند. روسیه پیشنهاد داده که شورای امنیت، بحران انسانی در رقه را به بحث بگذارد. رقه تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است.

نبنزیا همچنین اعلام کرده که در اثر اقدام نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه، حکومت اسد قصد دارد در مذاکرات صلح ژنو شرکت نکند. به همین جهت - به گفته نماینده روسیه در سازمان ملل - پیشرفت در مذاکرات صلح دست‌کم یک سال به تأخیر افتاده است.

فرانسوا دولاتر و کارن پیس نمایندگان فرانسه و بریتانیا در سازمان ملل پیشنهاد داده‌اند که سازمان ملل مذاکرات صلح سوریه را از سر بگیرد. اتحادیه اروپا مشوق‌هایی برای بازسازی سوریه در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.