ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: تجمع سپرده‌گذاران در نمایشگاه بین‌المللی تهران

خبرهایی در باره اعتصاب در کردستان،اعتراضات کارگران شهرداری دارخوین، ادامه اعتراضات در کازرون، تداوم اعتراضات کشاورزان در اصفهان،تجمع سپرده‌گذاران سه موسسه مالی در نمایشگاه بین‌المللی تهران، ادامه تجمع خانواده‌های دستگیرشدگان اعتراضات اهواز

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

سفره خالی اعتصاب کنندگان بانه

اعتصاب در کردستان چهارشنبه ۲۹ فروردین مهاباد و پیرانشهر را نیز در بر گرفت. تصاویری از بازارهای بسته‌ی مهاباد و پیرانشهر منتشر شده است.

اعتصاب چهارشنبه در بانه در تداوم خود به تظاهرات شبانه تبدیل شد.

مردم امشب در واکنش به سخنان تحریک‌آمیز فرماندار بانه شعار می‌دادند:

    اعتصاب کردستان ۲۶ فروردین در بانه و جوانرود آغاز شد. کاسبان مریوان و سقز نیز سه‌شنبه ۲۸ فروردین با بستن مغازه‌های خود به اعتصاب پیوستند.

    [video width="500" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/04/۲۹-فروردین-اعتصاب-در-سقز.mp4"][/video]

    با وجود آن که نیروهای امنیتی و اداره اماکن شهرهایی که در اعتصاب بسر می‌برند فشار بر کاسبان را افزوده‌اند اعتصاب چهارشنبه ادامه و گسترش یافت.

    اعتصاب‌کنندگان به «طرح ساماندهی مبادله مرزی» معترضند که مرداد سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده است. طبق این طرح مدیریت بازارچه‌های مرزی آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به گمرک واگذار شده،  مسیرهای کولبری مسدود شده و صدور مجوز بازرگانی برای مرزنشینان به شرایطی محدود شده که بخش زیادی از مرزنشینان را دربر نمی‌گیرد.

    اجرای این مصوبه به رکود کسب و کار مغازه‌داران دامن زده و بیکاری گسترده کولبران را در پی داشته است.

    روز گذشته جمعی از کاسبان ۹ شهر مرزی غرب ایران (مریوان، بانە، جوانرود، اورامانات، سقز، سردشت، منطقە ترگور و مرگور و پیرانشهر) با انتشار بیانیه‌ای اثرات اجرای طرح دولت بر زندگی مردم مناطق مرزی تشریح و افزوده شده است:

    «ما شاهد و شرکت کنندەی چندین جلسە و نشست با مسولین دولتی جهت حل معضل بیکاری و رفع انسداد مرزها و معابر کولبری بودەایم. اما فرمانداران و نیروهای امنیتی و همە مسئولین دولتی تنها بر همان وعدەهای همیشگی و غیر واقعی خود اصرار می ورزند و نتیجه پایانی هر جلسە هم بکارگیری زبان تهدید سرکوب و خشونت است!

     نتیجەای کە ما در شهرهای جوانرود، بانە، مریوان، سقز، سردشت و پیرانشهر در این روزها از نیت وهدف دولت حاصل کردەایم این بودە است کە: شما بە اعتراضات خود پایان دهید و کار را بە ما بسپارید! این هم یعنی هیچ کس پاسخگو نیست و سفرە فقر باید همچنان گستردە باقی بماند.»

    «جمعی از کاسبان» ۹ شهر بر ادامه اعتصاب با خواست بازگشایی مرزها، به حداقل رساندن تعرفه‌های گمرکی و ایجاد شغل برای بیکاران است. تاکید کرده‌اند.

    ۱۳۰ کارگر کارخانه قند کردستان بیکار شدند

     کارخانه قند کردستان واقع در سقز طی روزهای گذشته بیش از نیمی از ۲۳۰ کارگر خود را اخراج کرده است. خطر اخراج ۱۰۰ کارگر دیگر را تهدید می‌کند.

    کارخانه با مشکل نقدینگی روبروست و شیفت‌های کاری آن به یک شیفت در روز کاهش یافته. در صورتی که مدیران قادر با تامین ذخیره شکر مورد نیاز کارخانه نشوند، حدود ۱۰۰ کارگر دیگر در ماه‌های آینده اخراج خواهند شد.

    تجمع کارگران شهرداری دارخوین در اعتراض به ۵ ماه تعویق مزد

     حدود ۵۰ کارگر شهرداری دارخوین خوزستان ۵ ماه دستمزد نگرفته‌اند. آن‌ها چهارشنبه ۲۹ فروردین برای چندمین بار مقابل شهرداری تجمع کرده و خواستار پرداخت مزدهای معوقه‌شان شدند.

    پایان اعتصاب غذای سه روزه داوود رفیعی کارگر اخراجی پارس خودرو

    داوود رفیعی کارگر اخراجی پارس خودرو که از ۲۷ فروردین با خواست بازگشت به کار، مقابل وزارت کار اعتصاب غذا کرده بود بعد از ظهر چهارشنبه ۲۹ فروردین پس از آن که وزارت کار وعده کرد پرونده‌اش را رسیدگی کند به اعتصاب غذا پایان داد.

     داوود رفیعی کارگر پارس خودرو در پی کشف و اعلام یک مورد سو استفاده مالی از کارخانه اخراج شد. او به اداره کار شکایت کرد اما اداره کار بر حکم اخراج رفیعی صحه گذاشت.

    رفیعی که معتقد است وزارت کار با تائید حکم اخراج او جانب کارفرما را گرفته است بارها مقابل این وزارتخانه دست به  اعتراض زده است. او در همین رابطه دو بار دستگیر شد اما کسی به اعتراض او توجهی نشان نداده بود.

    رفیعی در پیامی در تلگرام درباره پایان اعتصاب غدا نوشت:

    «پیرو مذاکرات صورت پذیرفته اینجانب داود رفیعی کارگر اخراجی به ناحق شرکتِ پارس خورو با وزارت تعاون  کار و رفاه اجتماعی و اداره کل کار استان تهران، مقرر گردید تا هر یک از طرفین ‌جهت اثبات حسن نیت خود برای برطرف نمودن مشکلات پیش آمده، اینجانب داود رفیعی اعتصاب غذای خود را که از تاریخ ۲۷ فروردین ۹۷ در مقابل درب آن وزارتخانه آغاز نموده بودم را پس از سه روز و اندی بشکنم ودر مقابل اداره کل کار استان تهران، نیز اختلافات کارگری وکارفرمایی اینجانب وشرکت پارس خودرو را طی چند روز آینده بر طرف نماید. با سپاس از همه‌ی عزیزانی که طی این ۳ روز نسبت به اعتصاب غذای بنده ابراز احساسات نمودند.»

    برغم وساطت امام جمعه و شورای شهر کازرون که از معترضان به طرح تفکیک کازرون خواسته بودند به تجمعات خود پایان دهند، چهارشنبه ۲۹ فروردین اعتراض و راهپیمایی در کازرون ادامه یافت.

    تظاهرات در حالی برگزار شد که نهادهای امنیتی نیز با ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز مردم را از شرکت در تظاهرات برحذر داشته بودند.

    تصاویری از درگیری میان نیروهای گارد ویژه با تظاهرکنندگان منتشر شده است.

    [video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/04/۲۹-فروردین-کازرون.mp4"][/video]

    معترضان که خواستار حضور استاندار در کازرون و لغو طرح تفکیک این شهرستان هستند امروز شعار می‌دادند:

       در پی اعتصاب و تظاهرات چند روزه کشاورزان شرق اصفهان که به بی‌آبی و از میان رفتن حق‌آبه‌شان معترضند دادسرای اصفهان پیامک‌های تهدیدآمیزی برای گروهی از فعالان اعتراضات و کشاورزان فرستاد. علاوه بر این نیروهای امنیتی یکشنبه ۲۶ و دوشنبه ۲۷ فروردین به خانه تعدادی از کشاورزان ریختند. درب خانه‌ها و وسائل کشاورزان را شکستند، خانواده‌‌ها را کتک زدند و تعدادی را به همراه بردند.

      تصاویری از خانه‌های کشاورزان پس از حمله نیروهای امنیتی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است.

      دادسرای عمومی و انقلاب در پیامکی که یکشنبه ۲۷ فروردین شب‌هنگام برای کشاورزان معترض ارسال کرد به آن‌ها هشدار داده شده بود در صورت شرکت در تظاهرات، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

      [video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/04/هجوم-به-خانه-های-کشاورزان-اصفهانی.mp4"][/video]

      یکی از دریافت کنندگان پیامک دادسرا سایر اقدامات حکومت برای بازداشتن معترضان از تظاهرات از جمله گسیل نیروهای یگان ویژه مسلح به خیابانها، دستگیری تعدادی از معترضین و ضرب و شتم آنها را بر شمرده و افزوده است:

      «آقایان مسئول و وزیر نیرو پیشنهاد می‌دهیم به جای خرج پول برای سرکوب کشاورزان همین پول را برای برگرداندن حقابه‌ی ما به کار بگیرید و به جای لشکر کشی در مقابل کشاورزان بی‌سلاح و حقابه‌خواه به بی‌کفایتی‌های خود رسیدگی کنید و مشکلات ما را رفع کنید.»

      روزنامه جهان صنعت در گزارشی در شماره ۲۹ فروردین این روزنامه در باره زمینه اعتراضات کشاورزان شرق اصفهان نوشته است:

      «در منطقه شرق اصفهان حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم از راه کشاورزی روزگار می‌گذرانند و از کاشت گوجه فرنگی تامین معیشت می‌کنند. در کنار این تعداد کشاورز گروه زیادی هم در کارخانه‌های اطراف مشغول کار هستند که مواد اولیه را از کشاورزهای اطراف خریداری می‌کنند. حالا به دلیل خشکسالی، کشت گوجه فرنگی هم متوقف شده و چند کارخانه‌ای که در اصفهان و یزد و محلات فعالیت و از کشاورزان به صورت مستقیم گوجه‌فرنگی خریداری می‌کردند مجبورند از شیراز و شهرهای اطراف اقدام به خرید محصولات اولیه کنند. این یعنی علاوه بر تعطیلی کار کشاورزان، تحمیل هزینه‌های حمل‌و‌نقل بر دوش کارخانه‌داران از طرفی دیگر توقف کشاورزی و نبود صنعت یا شغل‌های جایگزین باعث بیکاری و در نهایت فقر کشاورزان، حاشیه‌نشینی یا مهاجرت روستاییان به شهرها.»

      خاکسپاری نمادین محصولات هندوانه و نوحه‌خوانی کشاورزان کرمان

      محصولات کشاورزان جنوب کرمان روی دستشان مانده است. دلالان بازار را در دست گرفته‌اند. محصولات کشاورزان را ارزان می‌خرند و به مبلغی گاه تا ۱۰ برایر آن در بازار به فروش می رسانند. کشاورزان ترجیح می دهند محصول خود را برداشت نکنند.  افت شدید قیمت گوجه‌فرنگی، گندم و هندوانه به برگزاری چند تجمع اعتراضی کشاورزان این منطقه انجامیده است. تازه‌ترین اعتراض، از آن صیفی‌کاران جنوب کرمان است که یک هندوانه را بعنوان نماد حاصل کار و زحمت خود به خاک می‌سپارند و بر مزار محصول خود نوحه می‌خوانند.

      [video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/04/۲۹-فروردین-تشییع-جنازه-هندوانه-در-کرمان.mp4"][/video]

      پس از آن که کشاورزان رودبار جنوب واقع در کرمان در اعتراض به پائین‌بودن قیمت محصول گوجه فرنگی چند تجمع اعتراضی بر پا کردند رسانه‌های داخل ایران گزاراشاتی از وضعیت کشاورزی این منطقه منتشر کردند که در آن نسبت به خطر نابودی کشاورزی جنوب کرمان هشدار داده شده است.

      بنا بر این گزارشات قیمت محصولات کشاورزی پی در پی افت کرده است. یک کیلو گوجه فرنگی را دلالان در مزرعه ۲۰۰ تومان می ‌خرند و در بازار به قیمت دو هزار تومان می‌فروشند.

      جهاد کشاورزی برای پایان دادن به اعتراضات کشاورزان گوجه فرنگی اعلام کرد برای حمایت از کشاورزان محصولات آن‌ها را به بهای کیلویی ۳۷۰ تومان می‌خرد اما رقم اعلام شده خود سرمنشاء اعتراضات جدیدی شد. این مبلغ هزینه‌های اولیه کشاورزانی که اغلب محصول خود را روی زمین‌های اجاره‌ای کشت کرده‌اند را هم جبران نمی‌کند.

      به گفته کشاورزان تعداد محدودی دلال در تبانی با یکدیگر برای مدت طولانی از خرید محصولات کشاورزان خودداری می‌کنند تا کشاورزان که شاهد خراب شدن محصول خود هستند ناگزیر به قیمت پائین تن دهند.

      یک کارشناس کشاورزی گفته است در اثر ادامه این روند هزاران تن در جنوب کرمان بیکار خواهند شد.

      تجمع سپرده‌گذاران سه موسسه مالی در نمایشگاه بین‌المللی تهران

      یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از روز ۲۷ فروردین در محل دائمی‌نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده است. سپرده‌گذاران سه موسسه مالی افضل توس، کاسپین و ثامن الحجج امروز اعتراض خود را به محل این نمایشگاه کشاندند.

      [video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/04/۲۹-فروردین-سپرده-گذاران-با-شعار-اول-مجوز-میدند-بعدا-پولو-کش-میرن.mp4"][/video]

      یکی از سپرده‌گذاران به توضیح مشکلات و خواست‌های معترضان پرداخت. سپرده‌گذاران در تجمع امروز شعار می‌دادند:

        ۲۸ فروردین- تجمع خانواده های دستگیرشدگان تظاهرات اهواز

         ادامه تجمع خانواده‌های دستگیرشدگان اعتراضات اهواز 

        خانواده‌های دستگیرشدگان تظاهرات فروردین اهواز، سه‌شنبه ۲۸ فروردین برای دومین روز در اعتراض به دستگیری عزیزانشان تجمع کردند.

        آن‌ها سهشنبه مقابل دفتر عبدالکریم فرحانی، عضو مجلس خبرگان و دفتر محمدعلی جزایری، نماینده ولی‌فقیه در اهواز تجمع کردند و خواستار مشخص شدن محل نگهداری زندانیان و آزادی آن‌ها شدند.

        بیشتر بخوانید:

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.