ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی: تلاش برای یافتن حقیقت در دوما ادامه دارد

بازرسان موفق نشدند به دوما بروند. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام کرده که با دولت اسد و با ارتش روسیه در گفت‌وگوست. تأخیر، حقیقت‌یابی را دشوار می‌کند.

بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پنجشنبه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین هم همچنان موفق نشدند وارد شهر دوما در غوطه شرقی شوند و تحقیقات خود را درباره احتمال حمله شیمیایی به این شهر آغاز کنند. با به تعویق افتادن مأموریت آن‌ها امکان کشف حقیقت هم کاهش پیدا می‌کند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه

خبرگزاری رویترز روز گذشته گزارش داده بود که تیمی برای تأمین امنیت بازرسان به دوما اعزام شد اما در نزدیکی محل حمله شیمیایی احتمالی اشخاص ناشناسی به اعضای تیم تأمین امنیت تیراندازی کردند. علاوه بر این تجمعی هم از معترضان در این محل برگزار شد و به این ترتیب بازرسان موفق نشدند در دوما کارشان را آغاز کنند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پنجشنبه ۱۹ آوریل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که به تلاش‌های خود برای آغاز تحقیقات در دوما ادامه خواهد داد:

«ما با مقامات دولت سوریه و با شوراهای محلی در شهر دوما و با پلیس روسیه برای تأمین امنیت بازرسان در گفت‌وگو هستیم. در حال حاضر نمی‌دانیم که بازرسان در چه زمانی می‌توانند به محل اعزام شوند و تحقیقاتشان را آغاز کنند.»

در این بیانیه، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دولت اسد و ارتش روسیه را به کارشکنی متهم نکرده است. با این‌حال ارتش روسیه کنترل شهر دوما را در دست گرفته و پیش از این هم روسیه اعلام کرده بود که امنیت بازرسان را تضمین می‌کند.

امدادگران کلاه‌سفید سوریه شامگاه شنبه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین گزارش داده بودند که در اثر حمله شیمیایی به اطراف شهر دوما دست‌کم ۶۰ غیرنظامی جان باخته و بیش از ۱۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. با انتشار این گزارش‌ها بحران سوریه وارد مرحله تازه‌ای شد. روسیه و سوریه و ایران حمله شیمایی به دوما را صحنه‌سازی جلوه داده‌اند. اما ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا می‌گویند دلایل و اسناد کافی وجود دارد که حملات توسط حکومت اسد انجام شده و به همین دلیل نیز شنبه گذشته به چند مرکز که گفته می‌شود مراکز تحقیقاتی و توسعه جنگ‌افزار شیمیایی هستند، حمله متقابل کردند. سران هفت کشور صنعتی جهان (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا) با انتشار بیانیه مشترکی از این اقدام نظامی حمایت کرده‌اند.

قرار است بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با نمونه‌برداری از خاک و انجام آزمایش ادرار بر روی مصدومان، وقوع حمله شیمیایی در دوما را بررسی کنند. با این‌حال گفته می‌شود که با تأخیر در انجام این تحقیقات، امکان رسیدن به یک نتیجه مشخص کاهش می‌یابد.

فرانسه پیشنهاد داده بود که شورای امنیت سازمان ملل در یک نشست فوق‌العاده تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را به بحث بگذارد. روسیه اما شامگاه گذشته با این پیشنهاد مخالفت کرد.

رئیس جمهور آمریکا شامگاه گذشته در نشست خبری مشترکش با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که به بحران شبه‌جزیره کره اختصاص داشت، به اقدام نظامی شنبه گذشته علیه سوریه هم اشاره کرد:

«ما در یک شب حمله‌ای به سوریه داشتیم که بسیار ‌دقیق انجام شد. مهارت ارتش آمریکا و شرکای بزرگ ما  و متحدانمان به سراسر جهان نشان داده شد. موشک‌ها شلیک شدند، آنها سعی کردند که آنها را نابود کنند، اما حداقل موفقیت را هم نداشتند. نتوانستند هیچکدام را مورد هدف قرار دهند.»

چهار مقام وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که حمله موشکی شنبه گذشته آمریکا و دو متحد اروپایی‌اش به سوریه آنقدر موثر نبوده که حکومت اسد دیگر نتواند سلاح شیمیایی تولید کند. بعد از اقدام نظامی علیه سوریه، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته بود تا وقتی زرادخانه شیمیایی اسد از بین نرود، آمریکا نیروی نظامی خود را از سوریه خارج نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.