ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبران دو کره بر سر خلع سلاح هسته‌ای و پایان وضعیت جنگی توافق کردند

نشانه‌های صلح در شبه‌جزیره کره پررنگ شد: در پایان دور اول مذاکرات، رهبران دو کره اعلام کردند صلح پایدار را نمی‌توان به تعویق انداخت: «هیچ جنگ دیگری در شبه‌جزیره کره رخ نخواهد داد.»

در پی برگزاری نخستین دور مذاکرات رهبران دو کره در پانمونجوم، در بیانیه مشترک دو طرف اعلام شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بر تعهد این کشور نسبت به توقف کامل برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است. همچنین گفته شده که دو کشور به وضعیت جنگی که همچنان بین کره شمالی و جنوبی برقرار است تا پایان سال جاری میلادی به‌طور رسمی خاتمه خواهند داد.

دیدار تاریخی مون جائه ‌این، رئیس جمهور کره جنوبی (راست) و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی

دیدار تاریخی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با مون جه ‌این، رئیس جمهور کره جنوبی صبح جمعه ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت در شهر مرزی پانمونجوم، آغاز شد. کیم نخستین رهبر کره شمالی‌ست که بعد از پایان جنگ کره در ۶۵ سال قبل، از مرز بین دو کشور عبور می‌کند.

مون جه ‌این پس از دور نخست گفت‌وگوها از «عصر جدید صلح» سخن گفت. افزون بر توافق دو طرف بر سر «خلع سلاح کامل هسته‌ای» و پایان دادن به وضعیت جنگی، دو طرف می‌خواهند به تمام خصومت‌هایی که منبع تنش‌های نظامی در زمین، آب و هوا بین دو کشور بوده، پایان دهند.

از تاریخ اول ماه مه تمامی اعمال خصمانه، از جمله بلندگوهای تبلیغاتی مرزی و توزیع جزوات در منطقه غیرنظامی بین دو کشور متوقف خواهند شد. آن‌ها در بیانیه خود گفته‌اند که «منطقه نظامی از این پس به منطقه صلح تبدیل خواهد شد.»

در بیانیه مشترک همچنین آمده است که دو کشور خواهان ایجاد یک نظام پایدار صلح هستند. آن‌ها گفته‌اند که ایجاد نظام صلح اقدامی تاریخی است که قابل تعویق نیست: «ما اعلام می‌کنیم که هیچ جنگ دیگری در شبه‌جزیره کره رخ نخواهد داد.»

دو طرف همچنین توافق کردند که طرح‌های بشردوستانه مشترک، مانند ملاقات خانواده‌های جدامانده از زمان جنگ کره را از سر بگیرند.

صبح چهارشنبه دیدار رهبران دو کشور در مرز صمیمانه بود. کیم جونگ اون که پای پیاده خود را به نوار مرزی رسانده بود، خارج از پروتکل، به طور غیر منتظره‌ای از مون جائه ‌این خواست که او هم از روی سکوهای بتونی عبور کند و قدم به خاک کره شمالی بگذارد. رئیس جمهور کره جنوبی این درخواست را اجابت کرد.

کیم اعلام کرده بود که قصد دارد فصل تازه‌ای در روابط با کره جنوبی و به تعبیر خود او «آغاز نو» را رقم بزند: «ما می‌توانیم به توافقی مهم دست بیابیم. اما مهم‌تر از آن اجرای آن توافق است. اگر اجرا نشود، مردم را سرخورده و مأیوس کرده‌ایم.»

در کتاب مهمانان کیم این جمله را نوشت: «اکنون دوران تازه‌ای آغاز می‌شود: عصر صلح»

مون جه ‌این از «تصمیم شجاعانه» کیم برای شرکت در نخستین دور مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را ستایش کرد و از همکارش دعوت کرد که تصمیمات خردمندانه‌‌ای بگیرند.

این سومین دیدار رهبران دو کشور است اما برای نخستین بار است که رهبر کره شمالی وارد کره جنوبی می‌شود. دو ملاقات قبلی رهبران دو کره در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ در پیونگ‌یانگ انجام شد.

کاخ سفید شامگاه گذشته با انتشار بیانیه‌ای اظهار امیدواری کرد که با پیشرفت گفت‌وگوهای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، صلح و رفاه و آینده بهتری در انتظار ساکنان شبه‌جزیره کره باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    رهبر کره شمالی فهمید که با وجود "ترامپ " راهی جز صلح سازش ندارد . حاکمان ایران چطور ؟

  • کارو

    این همان رهبری بود که همۀ سیات ندانان جهان تا همین دو هفته پیش او را دیوانه و کودک و جاهل می نامیدند. شعور سیاسی همین کیم جونگ اون از تمام رهبران ایران اصلاحطلب و اصولگرا بیشتر است.

  • طاهر

    اين هم از كره شمالي،من فكر ميكنم در درجه اول خواهر رهبر ودر درجه دوم همسرش سهم زيادي در اين برنامه صلح دارند