ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش تهران به دیدار رهبران دو کره: «آمریکا قابل اعتماد نیست»

بهرام قاسمی با اشاره به تجربه برجام می‌گوید آمریکا «صلاحیت لازم» را برای مشارکت در تعیین معادلات بین کشورها ندارد. ترامپ مه درباره برجام تصمیم‌گیری، و با کیم جونگ اون احتمالاً دیدار می‌کند.

دیدار رهبران کره جنوبی و کره شمالی با دورنمای صلح و خلع سلاح هسته‌ای برگزار شد. سخنگوی وزارت خارجه ایران با استقبال از این دیدار نسبت به مداخله آمریکا هشدار داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

بهرام قاسمی در سخنانی درباره تنش‌زدایی شبه جزیره کره گفت که جمهوری اسلامی از عادی‌سازی روابط بین دو کره و خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی استقبال می‌کند: «سیاست اصولی و همیشگی ایران مخالفت با هرگونه تولید، برخورداری، نگهداری و استفاده از تسلیحات کشتارجمعی بوده و از هر گونه تلاشی که به عاری شدن جهان از این گونه تسلیحات بیانجامد، حمایت کرده است.»

سران بسیاری از کشورهای جهان از دیدار تاریخی رهبران دو کره استقبال کرده‌اند. روسیه، ایالات متحده و چین بیانیه پایانی نخستین دور مذاکرات رهبران دو کره در شهر مرزی پانمونجوم را به عنوان یک گام تاریخی تحسین کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه اما در ادامه با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های گروه ۱+۵ (برجام) نسبت به مداخله آمریکا هشدار داد، خواستار ادامه روند تنش‌زدایی بدون دخالت واشنگتن شد و گفت:

«تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران به ویژه تجربه اخیر در موضوع برجام، نشان می دهد دولت آمریکا، بازیگری قابل اعتماد نیست و التزامی به تعهدات بین المللی خود ندارد و در نتیجه، از صلاحیت لازم برای مشارکت در تعیین معادلات و ترتیبات بین کشورها برخوردار نیست.»

آمریکا یکی از مهم‌ترین طرفین این تنش‌زدایی احتمالی خواهد بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است اواخر ماه مه، ماه آینده میلادی در نشستی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به رایزنی بپردازد.

ترامپ روز دوازدهم مه نیز درباره تعلیق مجدد یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده در برجام تصمیم‌گیری خواهد کرد. او برجام را «بدترین توافق تاریخ» دانسته و تلاش‌های متحدان اروپایی برای راضی‌کردن او به حفظ برجام تا کنون نتیجه مشخصی در بر نداشته است.

هرچند ترامپ از نشست رهبران دو کره استقبال کرده، اما جمعه در نشست خبری مشترک با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که فشار حداکثری بر پیونگ‌یانگ تا تحقق خلع سلاح هسته‌ای ادامه خواهد یافت.

او در آن نشست درباره درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برجام پاسخ روشنی نداد اما با لحنی هشدارآمیز گفت: «آنها سلاح هسته‌ای نخواهند ساخت. با اطمینان به شما می‌گویم. آنها قرار نیست سلاح هسته‌ای به دست بیاورند. روی این حرف حساب کنید.»

کره شمالی به خاطر برنامه هسته‌ای و موشکی بالستیک‌اش تحت تحریم‌های گسترده شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد.

مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی نیز برای ادامه مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره به پایتخت کره شمالی سفر خواهد کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    تنها رژیم قابل "اعتماد" در دنیا رژیم خمینی (لعنت الله علیه) است.

  • سامان

    ولی رهبران جمهوری اسلامی و سران کرملین خیلی قابل اعتمادند ! دعای چشم زخم بنویسید و روی عمامه خود و یقه برادر پوتین بدوزید که چشم نخورند !