ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وعده رهبر کره شمالی: محل آزمایش‌های اتمی پیش چشم جهان تعطیل می‌شود

کره شمالی به دلیل برنامه هسته‌ای و موشکی هدف تحریم‌های سنگین قرار گرفت. رهبرش حالا می‌گوید «اگر آمریکا اعتمادسازی کند، ما هم تمایلی به زندگی در دشواری نداریم.»

رهبران کره شمالی و کره جنوبی چندی پیش در دیداری از دورنمای صلح و خلع سلاح هسته‌ای در کره شمالی سخن گفتند. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی وعده داده که در این راه، محل آزمایش‌های اتمی این کشور را در شفافیت کامل و در برابر رسانه‌های بین‌المللی تعطیل خواهد کرد.

دیدار تاریخی مون جائه ‌این، رئیس جمهور کره جنوبی (راست) و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی

کاخ ریاست‌جمهوری کره جنوبی یکشنبه ۲۹ آوریل / ۹ اردیبهشت این خبر را اعلام کرد. بنا به بیانیه کاخ آبی، کیم جونگ اون به مون جه‌ـ‌این، رئیس‌جمهوری همسایه جنوبی گفته است که به زودی متخصصان و روزنامه‌نگارانی از ایالات متحده و کره جنوبی را به کشورش دعوت می‌کند تا تعطیلی تأسیسات مربوط به تسلیحات هسته‌ای این کشور «در شفافیت کامل پیش چشم جامعه بین‌الملل» انجام گیرد.

یون یانگ‌ـ‌چان، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری کره جنوبی در نشست خبری اعلام کرد که رهبر کره شمالی در مذاکراتش با مون جه‌ـ‌این چنین گفته:

« اگر ایالات متحده با کره شمالی گفتگو کند، درخواهد یافت که کیم آدمی نیست که به سمت کره جنوبی یا بر فراز اقیانوس آرام یا به سمت ایالات متحده موشک اتمی شلیک کند. اگر ایالات متحده با ما دیدارهای بیشتری داشته باشد و اعتمادسازی کند و وعده پایان جنگ و عدم تجاوز بدهد، چرا باید در دشواری زندگی کنیم؟»

شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی تحریم‌های بسیار سنگینی علیه این کشور وضع کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفته که تا خلع سلاح کامل کره شمالی، فشار حداکثری بر آن ادامه خواهد یافت.

رسانه‌ دولتی کره شمالی شنبه دیدار رهبران دو کره را نقطه عطفی برای شبه‌جزیره دانست. هر چند این رسانه در رویدادی بی‌سابقه به بحث خلع سلاح هسته‌ای نیز اشاره کرد اما وارد جزئیات آن نشد.

    عقب‌نشینی‌های کیم

    رهبران دو کره جمعه در دیدار با یکدیگر برنامه‌شان برای «خلع سلاح کامل هسته‌ای» این شبه‌جزیره را اعلام کردند اما بیانیه آنها گام‌های عملی برای پیش‌رفتن به سوی این هدف را در بر نداشت.

    پیونگ‌یانگ پیش از این دیدار اعلام کرد که فوراً آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی را به تعلیق درمی‌آورد، محل انجام آزمایش‌های هسته‌ای را تعطیل می‌کند و در عوض هدفش را رشد اقتصادی و صلح قرار خواهد داد.

    اما رسانه‌ها از ریزش تونل محل آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی به دلیل زمین‌لرزه‌های ناشی از این آزمایش‌ها خبر دادند و گفتند این تأسیسات واقع در منطقه پیونگی-ری به خودی خود بی‌استفاده شده است و وعده تعطیل‌کردن آن محلی از اعراب ندارد.

    کیم اما در کره شمالی تأکید کرده که دو تونل بزرگتر در  پیونگی‌ـ‍ری وجود دارند که سالم هستند و تنها یکی از سه تونل این سایت آزمایش‌های هسته‌ای فرو ریخته است.

    رهبر کره شمالی همچنین برای دادن مجوز به بازرسان بین‌المللی به عنوان بخشی از فرآیند خلع سلاح هسته‌ای اعلام آمادگی کرده است.

    او به علاوه وعده داده که نظام ساعت‌بندی کره شمالی را که ۲۰۱۵ اتخاذ شد، به حالت اولیه بازگرداند. به گفته کیم، کره شمالی ساعت‌ها را برای منطبق‌شدن با زمان کره جنوبی نیم ساعت جلو خواهد کشید.

    به گفته دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، پیونگ‌یانگ همچنین استفاده از نیروی نظامی علیه همسایه جنوبی را رد کرده و خواهان برقراری سازوکاری نهادی برای جلوگیری از افزایش ناخواسته و احتمالی تنش‌ها بین طرفین شده است.

    گام بعدی: دیدار ترامپ و کیم

    کاخ آبی یکشنبه اعلام کرد که ترامپ در تماسی تلفنی با مون جه‌ـ‌این از پیشرفت مذاکرات دو کره و پیش‌رفتن به سوی «خلع سلاح کامل هسته‌ای» ابراز رضایت کرده است.

    بنا به این بیانیه، رهبران ایالات متحده و کره جنوبی بر سر برگزاری نشست زودهنگام با کیم جونگ اون توافق دارند و دو سه محل بالقوه برای برگزاری این نشست را مشخص کرده‌اند.

    یک مقام آمریکایی به خبرگزاری «رویترز» گفته که سنگاپور اصلی‌ترین گزینه برای محل دیدار ترامپ و کیم است.

    مذاکرات هسته‌ای کره شمالی با آمریکا همزمان شده است با موعد تصمیم‌گیری ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های گروه ۱+ ۵ (برجام). ترامپ ماه آینده میلادی درباره تعلیق دوباره یا بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تصمیم خواهد گرفت.

    در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • bijan

      اعتماد به امریکا دشوار است کره شمالی یک بار کار شکنی آمریکا را دردوران بوش تجربه کرد ه است ! کره شمالی برای آمریکا اهمیتی ندارد و تا کنون از آن همچون ابزاری برای سر کیسه کردن ژاپن وکره سود برده است . چه بسا این بار نیز کارشکنی کند.