ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو: ایران در پروژه مخفی «آماد»، درصدد طراحی، ساخت و آزمایش سلاح هسته‌ای است

نخست‌وزیر اسرائیل در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد اسرائیل به اسناد و آرشیو هسته‌ای مخفی ایران برای ساختن سلاح هسته‌ای با قدرت بمب هیروشیما دسترسی پیدا کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه دوشنبه ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت، در سخنانی فوق‌العاده که همزمان از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی اسرائیل پخش شد، اعلام کرد که به اسناد و آرشیو هسته‌ای مخفی ایران، از جمله به پروژه مخفی طراحی، ساخت و آزمایش سلاح هسته‌ای «آماد» دسترسی پیدا کرده است.

نتانیاهو در پیامی ویدئویی به موسسه سبان نسبت به حضور نظامی ایران هشدار داد

در چیدمانی نمایشی و پس از آنکه سخنان رهبر، رئیس‌جمهور و  وزیر خارجه ایران مبنی بر عدم تمایل ایران بر ساخت سلاح هسته‌ای پخش شد، نتانیاهو ضمن دروغگو خواندن مقامات جمهوری اسلامی مدعی شد که به هزاران سند مخفی و آرشیو هسته‌ای ایران دسترسی پیدا کرده است. نخست وزیر اسرائیل ادعا کرد ایران در سال ۲۰۱۷ «آرشیو هسته‌ای» را به منطقه‌ای مخفی در شورآباد تهران منتقل کرده است.

به نقل از نتانیاهو، مقامات آمریکا و دیگر کشورها صحت این اسناد را تأیید کرده‌اند.

با نمایش اسنادی به زبان فارسی، نخست‌وزیر اسرائیل ادعا کرد، ایران در پژوه‌ای تحت عنوان «آماد»، و تحت هدایت دکتر محسن فخری‌زاده، طرح ساخت و آزمایش ۵ کلاهک هسته‌ای با قدرت ۱۰ کیلو تی‌ان‌تی را در دست دارد. نتانیاهو این پروژه را با این عبارت تعریف کرد: «۵ بمب هیروشما بر سر موشک‌های بالستیک».

نتانیاهو همچین گفت:  ایران پنج منطقه را در شرق این کشور برای آزمایش بمب‌ها در نظر گرفته است.

علاوه بر محتوای این نطق تلویزیونی نتانیاهو، آنچه که اهمیت دارد، «زمان‌» انتشار و اعلام آن است. سخنان نتانیاهو در کمتر از دو هفته مانده به مهلت ترامپ به کشورهای اروپایی برای رفع نقایص برجام صادر شده است. (قراردادی که ترامپ ان را «بدترین توافق همه دوران‌ها» و نتانیاهو آن را «فاجعه‌بار» می‌داند) رئیس‌جمهور آمریکا به آلمان، فرانسه و بریتانیا مهلت داده تا ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) بر سر مکمل‌های برجام به توافق برسند.

فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از ۲۰۱۵، حضور و نفوذ ایران در منطقه، و برنامه موشک‌های بالستیک ایران، محور مشترک نگرانی‌های آمریکا و اسرائیل است.

این اولین بار نبود که نتانیاهو در سخنرانی خود دست به استفاده از تمهیدات نمایشی می‌زد. در ماه فوریه نیز، نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، با نمایش تکه‌ای آهن به عنوان قطعه‌ای از پهپاد ایرانی، ایران را بزرگ‌ترین تهدید در جهان خواند. اشاره او پهپادی بود که ۱۰ فوریه، در حریم هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفت. شش سال پیش‌تر نیز او با نمایش نموداری از «بمب ایرانی»، سخنرانی خود در شصت و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل را به پایان برد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر، ضمن اشاره به همین موضوع، نخست‌وزیر اسرائیل را به دروغگویی متهم کرده است:

— پاد (@PadDolat) 30. April 2018

به نقل از کاخ سفید، رهبران آمریکا و اسرائیل روز یکشنبه تلفنی با یکدیگر در مورد ایران و اقدامات وفعالیت‌های تنش آفرین این کشور در منطقه گفتگو کردند.

عصر یکشنبه همچنین، نتانیاهو با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو دیدار کرد. در جریان این دیدار، پومپئو از «تهدیدات ایران علیه اسرائیل و منطقه» عمیقاً احساس نگرانی کرد، و نتانیاهو، نیز گفت: «به گمان من، بزرگترین تهید علیه جهان و آمریکا و اسرائیل و تمام کشورها، پیوند میان اسلام سیاسی با سلاح هسته‌ای، و مشخصاً تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است.»

این سخنان در شرایطی بیان شد که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، ناظران و تحلیل‌گران در ماه‌های گذشته در مورد احتمال جنگ میان ایران و اسرائیل هشدار داده‌اند.

همزمان با حضور وزیر خارجه جدید آمریکا در اسرائیل، روز یکشنبه به پایگاه ارتش سوریه در حومه شهرهای حما و حلب، از جمله به پایگاه «بریگارد ۴۷» در سوریه که گفته می‌شود محل استقرار نیروهای سپاه قدس است، حمله موشکی شد. منابع محلی مدعی شده‌اند که دست‌کم ۱۸ نیروی ایرانی در این حملات کشته و زخمی شده‌اند. تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده که این حملات توسط اسرائیل انجام شده است. فرمانده لشگر فاطمیون در سوریه اما کشته شدن نیروهای ایرانی را تکذیب کرده است.

پیشتر در ۹ آوریل/ ۲۰ فروردین، و در جریان حمله موشکی جنگنده‌های اسرائیلی به پایگاه نظامی تی‌فور (تی-۴)، هفت سپاهی ایرانی کشته شدند. تی‌فور یا تیاس، در نزدیکی حمص در قلب سوریه، همان پایگاه هوایی‌ای است که در ماه فوریه نیز، به بهانه حضور یک پهپاد ایرانی در حریم هوایی اسرائیل، مورد حمله جنگنده‌های هوایی اسرائیلی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • راست آزمایی

    بارها در کامنتهایی سالهای قبل گفته شد: برجام راه حل موقت است برای برگرداندن وضعتی از حالت استرس به آرامش نسبی. این روند و پروسه اعتمادسازی، بایست با رفع خصومت مابین طرفین باشد. اما درست برعکس شد در ایران! روی موشک نوشتن مرگ… اینکار عامدا بود تابرجام زمین بخورد. اما برجام حتی بدون امریکا ارزشمند است. برجام دارای آثار حقوقی مهمی است. اگر واقعا حکومت ایران درصدد ساخت بمب هسته ای نیست، هیچ ینازی به خر.ج برجام ندارد! برجام اگر همه طرفها بیرون رفتند، باز هم رازشمند است. چون در برجام چاشنی برگشت است، به محض اینکه حکومت ایران از برجام بیاید بیرون رود، تحریم ها اتوماتیک بر می گردد! پس اصلا جایگزین منابی نیست. ایران بایست به طرف برنامه تکمیلی برجام بورد. اگر خصومت با امریکا و اسرائیل کنار بگذارد دیگر هیچ بهانه مهمی نیست. واقعا رعایت اعلامیه حقوق بشر هیچ چیز از حکومت ایران را تضعیف نمیکند، بلکه موجب رضایت داخلی میومیشود. اما مسئله حقوق بشر در ایران دلیل اصلی تحریمها نیست / اساسا مشکلات داخلی ایران موجب تحریم نبوده! بلکه سیاست خارجی موجب این کار شده. . . خرج از برجام توسط ایران ممکن است دوباره پرونده اش برود زیر فصل هفتم منشور سازمان ملل! اساس خرچ از برجام سودی ندارد برای ایران. حداقل سود برجام، تعلیق و یا لغو رسمی برخی تحریمیهای سازمان ملل بود. اکنون ایران، میتواند با دنیا رابطه رسمی داشته باشد. تحرمیها سازمان مل ایران را رسما از حضور در جهان محروم کرده بود برجام این محدودیت برداشت! ارزش اول برجام اینست. اما متاسافنه حکومت ایران از فضا دوستانه ای که در غرب بوجود امد به نفع مافع ملی ایران بهره نبرد با ادامه سیاست ستیزه جویی اش با غربیان! تحریم های غیربرجامی اروپا و امریکا بایست از طریق بهبود روابط حاصل شود.

  • سام آباده ای تهران

    همه ی مسئله این است که یک مشت جنایتکار و قاتل و بیشرف و ضد ایرانی و ضد بشر بر ما محافظه کاران و نان به نرخ روز خورها و مش مرد رند و حقه بازحکومت میکنند. آری ما همگی زرنگ و مرد رندیم. برای همین زرنگیمان است زبون و ترسو و بسیار باشرفیم!آخوندان مادیات و معنویت و فرهنگ و هنر و تار یخ و تمدن ما را تاراج کرده، هیچ چیزی نیست که آخوند و مداح و طلبه بدون حتا یک استثناء بر آن تجاوز جنسی نکرده باشد. و ما همچون چرندگانی در حال چریدنیم تا ناگهان نوپبتمان برسد تا به مسلخ برویم. ما مردم گناهکاریم و بادافره این گناه را به سنگینی هر روز داریم می پزدازیم و تسویه حسابش سقوطی مرگبار و همگانی ست. هیچ مردمی در جهان چنین بیشرفانی را بر گرده ی خود تحمل نخواهد کرد. هیچ مردمی در جهان چنین انقلابی را سامان نمی دهد و عنان و افسار خودش را بدست متحجرترین و بیبشرفترین و بدسابقه ترین قشر جامعه اش نمیدهد. آخوندان و مداحان قرنهاست که از سربریدن نهصد نفر و خمینی گفت هفتصد نفر در یک روز از بعد از نماز صبح تا نماز عصر! اما ما این مداحان و این روحانیون و آیت الله ها را با سلام و صلوات سرکار آوردیم. حالا اما ایران را یعنی خودمان را و منطقه را و جهان را دچار تروریسم و دچار ویرانی کرزدذه ایم و رفته ایم در خانه خوابیده ایم. حالا که اینطور است خب معلوم است که کسی مثل نتانیاهو و ترامپ که در واقع و اگر خوب نگاه کنیم به قدرت رسیدن اینان را ما هم باعثش هستیم می آیند و اسناد ملایان جنگ طلب را با خود می برند! بیدار شو ایرانی!

  • Iran

    دم اسراییل گرم، رنگ شورت *** سرداران اسلام و مداحان اهل بیت رو هم میدونه! سران جنایتکاران رژیم در مقابل اسراییل کم میارند، مردم بدبخت و اعدام میکنند، مرگ رژیم فاسد اسلامی خیلی‌ زود، فقیهان و مداحان آماده غرق شدن در فاضلاب

  • farid

    - بنیامین نتانیاهو،:این اسناد «قاطعانه» ثابت می‌کند که ایران همچنان جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته شده ایران منتقل کرده است. - فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این زمینه گفته است، نخست وزیر اسرائیل در گفته هایش پایبندی ایران به برجام را زیر سئوال نبرده است؟!! - یکی بگوید پس توافق برجام بر سر چی بوده؟!

  • بهرام

    مسئولین یک کشور وقتی از روز اول نفهمیدند چه کنند، نتیجه این می شود که به حق و ناحق زیر سؤالند. مگر صدام سلاحهای کشتار جمعی داشت؟ نه نداشت! اما چون دو سه حرکت احمقانه انجام داد، کله پا شد، و مردم و کشورش را به فلاکت کشاند. مسئولین کشور ما هم سالهاست که پشت سر هم به جهت تثبیت قدرت در داخل اشتباهات متعددی در خارج انجام داده اند، نتیجه این می شود که مدرک برایمان رو می کنند. اشتباه بوش در حمله به عراق به قیمت ویرانی عراق تمام شد، به ضرر خودشان که نبود! نهایتاً بوش گفت اخبار اشتباه به من می رسید! اشتباه حمله به ایران هم به قیمت سوختن کشورمان تمام می شود. به همین سادگی! ما باید بدانیم چگونه خودمان را حفظ کنیم، ابرقدرتها که به فکر منافع خودشان هستند.

  • آذران

    روشن هم نیست که این اطلاعات مال چه زمانی است.

  • آذران

    برنامه را دیدم. هی میگوید ایران دروغ میگوید ، ایران این کار را کرد ، ایران آن کار را کرد ! غافل ازاینکه ایران دروغ نمیگوید و این کارها را نمیکند. توجه ندارند که این گونه گفتار باعث سوء استفاده میشود، مردم را می آزارد. البته خود آقای نتانیاهو هم آدم تعریفی نیست.