ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اعتراضات – از میان آن‌ها: اعتراض کارگران شرکت جهان کوثر

اعتراضات در کازرون از سر گرفته شد. اعتراضات در بانه و قدردانی تشکل‌های صنفی معلمان از پایداری خانواده‌های معلمان زندانی خبرساز بود.

این مجموعه دربرگیرنده خبرهای اعتراضاتی است که روز ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ صورت گرفته‌ یا در این روز خبرهای آنها منتشر شده‌اند. مجموعه ممکن است با اطلاعات جدید بروز شود.

پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت – در دهمین روز اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، فعالان صنفی معلمان به دیدار همسر و فرزندان این معلم زندانی رفتند

تشکل‌های صنفی معلمان، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت و دومین روز از هفته معلم را «روز همبستگی با معلمان دربند» نامیده‌اند. به همین مناسبت امروز گروهی از فعالان صنفی معلمان به دیدار خانواده‌های معلمان دربند رفتند و از معلمان زندانی حمایت و از پایداری خانواده‌هایشان قدردانی کردند.

یکی از موارد اعتراض تشکل‌های صنفی معلمان که از چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به مناسبت هفته معلم که مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی‌ -اعتراضی را برنامه‌ریزی کرده‌اند گسترش فقر در میان دانش‌آموزان و بهره‌مند نبودن دانش‌آموزان از آموزش مناسب است.

یک معلم در بلوچستان اعتراض خود را در یک کلیپ کوتاه از وضعیت دانش‌آموزان مستند کرده است.

مقنعه دختر دانش‌آموز پاره است. بچه‌ها همه دمپایی پلاستیکی به پا دارند و پاهای لخت‌شان خاک‌آلود است.

معلم در بخشی از این فیلم می‌گوید: «این وضعیت بچه‌های مدارس بلوچستان است. ما واجب می‌دانیم برویم موصل عراق برای بچه‌ها مدرسه بسازیم اما بچه‌های اینجا دمپایی هم ندارند.»

[video width="520" height="300" mp4="https://www.radiozamaneh.info/u/wp-content/uploads/2018/05/بچه-های-مدرسه-بلوچستان.mp4"][/video]

کارفرما، کارگران اعتصابی جهان کوثر با ۸ ماه مزد معوقه را تهدید به اخراج کرد

کارگران شرکت جهان کوثر که ۸ ماه دستمزد و مطالبات معوقه دارند اعتصاب کرده‌اند و کارگاه آنان تعطیل شده است. کارفرما تعدادی از کارگران معترض را اخراج و سایر کارگران را تهدید کرده است که اگر اعتراض کنند، تعداد دیگری از کارگران را نیز اخراج خواهد کرد.

شرکت جهان کوثر پیمانکار سد مخزنی دهستان کهیر واقع در کنارک (چاه بهار) است. اعتبار ۶۹ میلیون یورویی پروژه سد مخزنی کهیر به تصویب بانک توسعه اسلامی، از نهادهای وابسته به سازمان همکاری اسلامی (سازمان کنفرانس اسلامی سابق) رسیده است.

کارگران شرکت جهان‌کوثر با انتشار نامه سرگشاده‌ای مشکلات خود را بیان کرده‌اند. یکی از نکات نامه درباره غذا و تبعیض در توزیع نان روزانه میان کارگران بلوچ و غیر بلوچ است: کارگران بلوچ روزانه ۲ قرص نان می‌گیرند و غیربلوچ‌ها ۵ قرص. بخش‌هایی از نامه‌:

«۸ ماه حقوق کارگران شرکت جهان کوثر، پیمانکار سد مخزنی دهستان کهیر از توابع شهرستان کنارک را پرداخت نکرده‌اند و کارگاه هم با اعتصاب کارگران کارد به استخوان رسیده تعطیل شده است. از طرف دیگر رییس کارگاه علی مکارم مدام به کارگران قول می‌دهد شما کارتان را از سر بگیرید من حقوق‌های معوقه شما را پرداخت می‌کنم، متاسفانه این آقا چندین و چند بار هم از این نوع قول‌ها داده بود، اما هیچکدام از این قول‌هایش را عملی نکرده است. ایشان به همراه حسابدار شرکت فرهاد حسینی و چند نفر از افراد مافوق خودش چندین بار کارگران را تهدید به اخراج کرده‌اند که چرا برای گرفتن حقوق خودشان تجمع اعتراضی بر پا می‌کنند و تا حدودی تقریبا تهدیدات‌شان را عملی کرده‌اند. از عیدی، پاداش، اضافه کار و…که حق مسلم کارگران می‌باشد هم خبری نبوده و نیست. اگر کارگری از سلف سرویس کارگاه شام و نهار و صبحانه سرو کند و یا اصلا هم سرو نکند، از حقوقش روزانه ۱۱۰۰۰ تومان کسر می‌کنند. و به نانوایی کارگاه ابلاغ کرده که به کارگران بلوچ برای شام و صبحانه تعداد ۲ قرص نان و برای غیر بلوچ‌ها ۵ قرص نان برای شام و صبحانه بدهند.»

 ادامه اعتصاب در بانه

به رغم برقراری مقررات شدید امنیتی و قطع اینترنت از روز چهارشنبه، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت اعتصاب در بانه ادامه یافت. تصاویری از مغازه‌های بسته و خیابان‌های خلوت شهر در نوزدهمین روز اعتصاب منتشر شده است.

روز پنجشنبه خبری هم درباره انسداد مسیر کولبران در سردشت و پیرانشهر منتشر شد. کولبرنیوز خبر داد ماموران مرزی از چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت تعدادی از کولبران این مناطق را محاصره و راه بازگشت آن‌ها به محل سکونت‌شان را سد کرده‌اند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه هنوز دستمزد دی ۹۶ را دریافت نکرده‌اند

فصل تولید در نیشکر هفت‌تپه در حال اتمام است. کارگران نگرانند با پایان تولید، مطالبات معوقه آن‌ها باز هم پرداخت‌نشده بماند.

کارگران هنوز دستمزد دی ۹۶ را دریافت نکرده‌اند. امور مالی شرکت کارگران را به مدیریت بازرگانی پاس داده و حراست مانع ورود کارگران به اتاق مدیر بازرگانی شده است.

یکی از کارگران در پیامی به اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشته است:

«همچنان حقوق برج ۱۱ سال ۹۶ واریز نشده. تولید هم در حال پایان می‌باشد، و دیگر هیچ پولی در کار نیست. تا کی باید بمانیم تا پول واریز شود؟ می‌ریم امور مالی میگن به ما ربطی نداره، باید برید بازرگانی، می‌ریم بازرگانی، حراست جلوی درب اتاق مدیر بازرگانی را گرفته. نه میشه بریم داخل، نه میشه حرف بزنیم. نه می‌تونیم مساعده بگیریم. نه حقوق بهمون میدن، آقایون مدیرها و مدیر بازرگانی، و امور مالی، فکر کنید واسه حقوق، واسه مساعده، واسه کارگرها. حالا باید بریم امور مالی یا بریم مدیریت بازرگانی؟ تکلیف ما را روشن کنید.»

13 اردیبهشت- مصلای کازرون، بنر مطالبات معترضان در محل سخنرانی استاندار فارس

تجمع اعتراضی در کازرون از سر گرفته شد

گروهی از اهالی کازرون پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت تجمع و راهپیمایی کردند. اسماعیل تبادار استاندار فارس برای حضور در جمع معترضان به طرح جداسازی بخش‌هایی از کازرون به کازرون رفت و در مصلای این شهر سخنرانی کرد. جمع کثیری از مردم  راهپیمایی و در میدان اصلی شهر تجمع کردند. حاضران در مصلا بنرهای بزرگی حاوی مطالبات خود را در آن محل نصب کردند.

معترضان کازرون که خواستار لغو طرح وزارت کشور هستند در تجمعات قبلی خود خواستار آن شده بودند که استاندار فارس در جمع آن‌ها حاضر شود و لغو طرح وزارت کشور را اعلام کند.

خبرگزاری‌های رسمی هنوز درباره سخنان استاندار فارس در کازرون گزارشی منتشر نکرده‌اند.

در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از حضور گسترده مردم در میدان مرکزی شهر و در مصلای کازرون منتشر شده است. بنا بر همین اخبار، استاندار فارس به مردم وعده داده است پروژه‌های راکد عمرانی فعال شوند. او همچنین قول داده طرح وزارت کشور را عودت دهد.   

یک سال بعد از فاجعه معدن یورت؛ عکس تنها یادگار فرزندان کارگران قربانی از پدر

۱۳ اردیبهشت سالروز انفجار معدن زمستان یورت واقع در آزادشهر است. ۱۳ اردیبهشت ۹۶ انفجار تونل شماره یک معدن یورت در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری به مرگ ۴۳ تن از کارگران انجامید.

شدت انفجار به حدی بود که انفجار امدادگران قادر نبودند به اتاقک استخراج زغال سنگ واقع در قعر معدن و محل محبوس شدن تعداد دیگری از کارگران نزدیک شوند. خارج کردن جسد کارگران قربانی و کارگران مصدوم چند روز ادامه داشت.

به جز ۴۳ کارگر قربانی، بیش از ۳۵۰ کارگری که از حادثه جان سالم بدر بردند، بیکار شدند.

فرزندان یک کارگر قربانی انفجار معدن یورت

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت گلستان در سالروز انفجار معدن درباره سرنوشت این کارگران گفته است  آن‌ها ۶ ماه تحت پوشش بیمه بیکاری بوده‌اند و ۳۰۰ تن از کارگران پس از «ایمن سازی و نوسازی» معدن، کار در معدن را از سر گرفته‌اند. او درباره سرنوشت سایر کارگران توضیحی نداده است.

دادگستری گلستان بر اساس نتیجه تحقیقات قضایی ۶ ماه پس از حادثه  کارفرما را مقصر اعلام کرد.

هادی هاشمیان رییس دادگستری استان گلستان درباره آخرین وضعیت پرونده انفجار معدن یورت گفته است ۸ تن از جمله ۲ تن از مدیران معدن در حادثه انفجار مقصر شناخته شده‌اند. یکی از متهمان به رای دادگستری اعتراض کرده است. بررسی ادامه دارد.

رسانه‌های وابسته به حکومت در سالروز انفجار معدن یورت عکس‌های فرزندان کارگرانی را منتشر کرده‌اند که در حادثه انفجار جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.