ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ناصر چشم‌آذر، از پیشگامان موسیقی پاپ ایران درگذشت

برخی از خاطره‌انگیزترین ترانه‌های ایرانی با صدای گوگوش و حمیرا را او تنظیم کرده است. وزارت ارشاد بعد از ۳۰ سال به چشم‌آذر مجوز برگزاری کنسرت داد.

ناصر چشم‌آذر آهنگساز و نوازنده موسیقی پاپ و از موسیقیدانان برجسته ایران جمعه ۱۴ اردیبهشت در ۶۷ سالگی چشم بر جهان ما فروبست.

ناصر چشم‌آذر از پیشگامان موسیقی پاپ ایران

ناصر چشم‌آذر ۱۲ ساله بود که به همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد و یک سال بعد، جایزه ویژه موسیقی در مقطع دبیرستان را به خاطر نوازندگی آکاردئون دریافت کرد.

او در ۲۰ سالگی برای گذراندن دوره جاز به آمریکا سفر کرد و بعد از بازگشت به ایران سرپرستی ارکستر شوی تلویزیونی پرویز قریب افشار را به عهده گرفت.

چشم‌آذر محضر برخی از استادان به نام موسیقی ایران مانند مرتضی حنانه و ملیک اصلانیان را هم درک کرده بود.

ناصر چشم‌آذر از پیشگامان نوازندگی و تنظیم ارکستر برای سازهای الکترونیک در موسیقی پاپ ایران است.

«باران عشق» از ساخته‌های او همواره در چند دهه گذشته از آلبوم‌های بی‌کلام پرمخاطب در ایران بوده است.



او تنظیم ترانه‌های برخی از خوانندگان سرشناس موسیقی پاپ در سال‌های قبل از انقلاب را به عهده داشته است:  ترانه «مداد رنگی» با صدای  ابی،«هجرت» با صدای گوگوش، و ترانه «همزبونم باش» با صدای حمیرا از آثار ماندگار اوست که هنوز هم شنوندگان بسیار دارد و برای بسیاری از ایرانیان خاطره‌انگیز است.

ناصر چشم‌آذر بعد از ۳۰ سال در مهر ۹۴ برای نخستین بار مجوز برگزاری کنسرت را از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کرد. مانی رهنما، حمید رضا گلشن و مهدی یغمایی او را در این کنسرت‌ها همراهی می‌کردند. این خوانندگان ترانه‌هایی را که چشم‌آذر در سال‌های قبل از انقلاب ساخته بود اجرا می‌کردند. اما به زودی وزارت ارشاد اسلامی موانعی بر سر راه او گذشت. چشم‌آذر ۲۹ اسفند ۹۶ گفته بود:

«قطعاتی که من ساخته‌ام در صورت اجرا به صورت بی‌کلام راحت‌تر مجوز می‌گیرند و اگر قرار باشد به صورت باکلام اجرا شوند صدور مجوز برایشان به این بستگی دارد که کلامش چه باشد و کدام خواننده آن را خوانده باشد.»

او درباره بازار آشفته موسیقی پاپ در سال‌های اخیر اعتقاد داشت که دوغ و دوشاب و یا به تعبیر او – سرد و گرم – به هم آمیخته و در این میان بازار است که خواست و سلیقه مردم را تعیین می‌کند و به آن جهت می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.