ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه کاندیدای خود را برای رویارویی با اردوغان معرفی کرد

محرم اینجه، آموزگار فیزیک و شیمی، نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه و از منتقدان سرسخت اردوغان که به ایراد نطق‌های آتشین مشهور است، وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد.

حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، قوی‌ترین حزب اپوزیسیون در ترکیه، محرم اینجه، نماینده خود در پارلمان این کشور را که از سخنوران کارکشته این حزب است، به‌عنوان رقیب رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن معرفی کرد.

محرم اینجه نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه از شهر «یالوا» است. او به‌خاطر سبک آتشین سخنرانی‌هایش شناخته شده است

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق، اعلام کرد که محرم اینجه با ۱۱۰ رأی مثبت نمایندگان این حزب به‌عنوان نامزد آن در انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ معرفی می‌شود.

قلیچ‌داراوغلو ماه گذشته اعلام کرد که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد.

محرم اینجه ۵۴ ساله که یکی از منتقدان سرسخت اردوغان است در مراسمی در آنکارا نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و گفت «با اراده مردم در ۲۴ ژوئن رئیس‌جمهور خواهم شد».

این آموزگار قدیمی فیزیک و شیمی برای برکناری اردوغان که ۱۵ سال است در قدرت مانده به میدان آمده است.

او در اولین سخنرانی خود پس از کاندیداتوری گفت که می‌خواهد «رئیس‌جمهور همه» و «بی‌طرف» باشد و برای عمل کردن به گفتار خود نشانِ حزب جمهوری‌خواه خلق را از یقه‌ی کُت خود کند و پرچم ترکیه را جایگزین آن کرد.

اینجه کمی قبل از اعلام رسمی کاندیداتوری‌اش در صفحه توئیتر عکسی از خود، همسر و دو فرزندش منتشر کرد و نوشت: «ما آماده‌ایم».

با این انتخاب، حزب جمهوری‌خواه خلق، با گرایش‌های سوسیال دموکرات و لائیک، قصد دارد با اردوغان در زمینه‌ای که او دوست دارد و به شدت به محبوبیت‌اش در ترکیه کمک کرده، مبارزه کند: نبرد خطابه‌ای.

محرم اینجه به‌خاطر سبک آتشین سخنرانی‌ها و روحیه مبارزه‌جویانه‌اش شناخته شده است. او با نطق‌های پرشور و انتقادهای گزنده یکی از معروف‌ترین منتقدان اردوغان به‌شمار می‌رود. اینجه در یکی از جنجالی‌ترین سخنرانی‌های خود گفته بود که اگر روزی رئیس دولت شود بساط کاخ ریاست جمهوری را که به‌گفته او کاخ فرعونی است برخواهد چید. اردوغان این قصر مجلل را در آنکارا ساخته است.

محرم اینجه نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه از شهر «یالوا»، واقع در شمال غرب این کشور است. او همچنین یکی از رقبای اصلی داخلی رهبر این حزب است و در پی شکست‌های انتخاباتی به‌شدت از او انتقاد کرده است. اینجه دو بار در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ رقیب کمال قلیچ‌داراوغلو برای در دست گرفتن رهبری حزب جمهوری‌خواه خلق بود. او همچنین حمایت قلیچ‌داراوغلو در سال ۲۰۱۶ از لغو مصونیت پارلمانی نمایندگان پارلمان را مورد انتقاد قرار داد. این اقدام راه را برای محاکمه شماری از نمایندگان طرفدار کردها هموار کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با انتخابات پارلمانی به‌شکل زودهنگام در ماه ژوئن برگزار می‌شود. این دو انتخابات قرار بود در ۳ نوامبر ۲۰۱۹، پس از برگزاری انتخابات شهرداری در ماه مارس همان سال برگزار شود. اما بسیاری از ناظران بر این نظرند که اردوغان با استفاده از حمله به سوریه می‌خواهد این خطر را کاهش دهد که با وضعیت بد اقتصادی وارد انتخابات شود.

این انتخابات از آن رو اهمیت دارد که در پی تغییرات قانون اساسی ترکیه در جریان یک همه‌پرسی، قدرت بیشتری در اختیار رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفته است.

بدین ترتیب در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه رقبای اصلی اردوغان و محرم اینجه خواهند بود و در کنار آن‌ها مرال آکشنر، رهبر «حزب خوب»، حزب راست میانه که به‌تازگی تأسیس شده و صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب طرفدار کردها، قرار دارند. مرال آکشنر که از او به‌عنوان «زن آهنین» نام برده می‌شود به‌همراه گروهی از همفکران خود از حزب دست راستی «حرکت ملی» که با اردوغان ائتلاف کرده جدا شده است. صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از دو رهبر اصلی حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز که در پائیز سال ۲۰۱۶ به اتهام حمایت از تروریست‌ها زندانی شد، به‌تازگی از سوی این حزب کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده اما وضعیت این نامزدی با در نظرگرفتن زندانی بودن دمیرتاش روشن نیست.

رجب طیب اردوغان قرار است نخستین میتینگ تبلیغاتی خود را روز یکشنبه آینده در استانبول برگزار کند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها هم امروز (جمعه) با برگزاری دو گردهمایی همزمان در دیاربکر و استانبول کارزار انتخاباتی خود را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تراژدی

    اگر فرض گیریم، در ترکیه انتخابات رقابتی و سالم برگزار می شود: تمام گروههای مخالف اردوغان و علیه طرفداران خطرناک نئوعثمانی گری او باید متحد شودند. در نتیجه کردها نیز باید از یک کاندیدای با شانس بالا حمایت کنند، اگر اقای اینجه بختش بالاست، همه گروهها از جمله کردها از او حمایت کنند. چون در ترکیه ترک ها 80 درصد هستند، کردها با کاندیای خود شانسی ندارند، بهرتین کار برای کردها و بقیه اقلیتها همین ائتلاف با یک کاندیدای ترک معتدل است.