ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح دو فوریتی مجلس برای کنترل بازار ارز: «خطر شورش وجود دارد»

اسحاق جهانگیری افزایش نرخ دلار را انکار می‌کند. یک نماینده مجلس اما فاش کرد: کسری بودجه دولت در سال قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان بود. رابطه‌ای میان کسری بودجه و افزایش نرخ دلار وجود دارد؟

نرخ برابری دلار یکشنبه ۱۶ اردیبهشت به بیش از ۷۳۰۰ تومان نیز رسید. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: نمایندگان مجلس در حال تدوین طرح دو فوریتی برای ساماندهی بازار هستند. یک نماینده پیشین مجلس هم هشدار داد: افزایش نرخ دلار خطر شورش را به دنبال دارد.

نرخ برابری دلار در بازار ارز آزاد به بیش از هفت هزار تومان رسید.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت گفت: طرح دو فوریتی کنترل بازار ارز به زودی به مجلس ارائه خواهد شد.

به گفته او ایجاد بازار متشکل با مکانیزم عرضه و تقاضا، نظارت بر منابع و مصارف ارزی براساس یک سامانه اطلاعاتی، ایجاد حساب سپرده‌های ارزی، ساماندهی پرداخت‌ها و همچنین تعهد صادرکنندگان غیرنفتی به ارائه ارز در حوزه صادرات از محورهای اصلی این طرح که به منظور ثبات ارزی به مجلس ارائه خواهد شد، است.

کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی زمستان سال گذشته نیز در نشست مشترک با رئیس بانک مرکزی  و وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی یک کمیته ویژه برای نظارت بر توزیع ارز توسط بانک مرکزی تشکیل داد. تا به حال اما این کمیته گزارشی از وضعیت توزیع ارز ارائه نکرده است.

پورابراهیمی گفت که این کمیته تا به حال چند جلسه برای بررسی اقدامات دولت در بازار ارز انجام داده و معتقد است که «بخشی از برنامه‌ها باید اصلاح شود و بخشی هم تغییر کند».

دولت جمهوری اسلامی ۲۱ فروردین امسال پس از جهش قیمتی دوباره دلار، نرخ رسمی دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام و هرگونه معامله ارزی خارج از سامانه ارزی دولت را ممنوع اعلام کرد.

پیش از این نیز هیئت دولت به بانک‌ها اجازه داد تا نرخ سود سپرده‌های ارزی و ریالی را افزایش دهند. افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اما نتوانست از تقاضا برای دلار بکاهد و تنها دولت را به پرداخت مابه‌تفاوت نرخ سود تسهیلات مکلف کرد.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران گفته است: دولت نرخ سود سپرده‌های ویژه را تضمین و زیان بانک‌ها را جبران می‌کند. به‌رغم این ضمانت اما بر اساس گزارش بانک مرکزی از حساب‌های سپرده ویژه با نرخ سود ۲۰ درصد نیز استقبال نشد.

دولت افزایش نرخ دلار را قبول ندارد

نزدیک به یک‌ماه از دستورالعمل دولت برای کنترل بازار ارز می‌گذرد. فرمانده پلیس تهران گفته است که این نیرو برای دستگیری «دلالان ارزی» همچنان در بازار ارز حضور خواهد داشت. بانک مرکزی خرید و فروش دلار در صرافی‌ها را به نسبت گذشته محدودتر کرده است. در این شرایط خرید و فروش در بازار رسمی و صرافی‌ها به صورت کامل متوقف شده و متقاضیان دلار به بازار «غیررسمی» روی آورده‌اند.

با این حال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری افزایش نرخ دلار را انکار می‌کند. او روز گذشته پس از عبور دلار از مرز ۷۲۰۰ تومان، گفت که نمی‌تواند به اخبار بدون منبع و مبهم در باره نرخ خرید و فروش دلار اتکا کند و از نظر دولت نرخ برابری دلار همچنان ۴۲۰۰ تومان است.

رئیس کل بانک مرکزی هم که از پائیز سال گذشته افزایش نرخ دلار را موقتی و هیجانی خوانده بود، بار دیگر تکرار کرد: افزایش نرخ‌ها «روانی و موقتی» است.

به‌رغم انکار مسئولان دولتی اما رسانه‌های نزدیک به ارگان‌های حکومتی وضعیت بازار و تولید در ایران را به تبعیت از بازار ارز «راکد» گزارش کردند.

بازگشت به رکود تورمی

هفته آینده، ۲۲ اردیبهشت، مشخص خواهد شد امریکا از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد یا خیر. دولت جمهوری اسلامی در اقدامی که «پیشگیرانه» خواند، یورو را به عنوان ارز رسمی جایگزین دلار کرده و می‌خواهد تبادل تجاری با ترکیه و روسیه را نیز با واحد پولی این دولت‌ها انجام دهد. این تصمیم اما ذخایر ارزی – به ویژه دلار- بانک مرکزی و جمهوری اسلامی را محدود‌تر خواهد کرد.

ایران در حال حاضر نیز برای انتقال درآمدهای نفتی به داخل کشور با محدودیت‌های بانکی روبرو است و در صورت اعمال تحریم‌های جدید بخشی از مشتریان نفتی را نیز از دست خواهد داد.

احمد توکلی اقتصاددان منتقد دولت حسن روحانی گفته است: تداوم این وضعیت موجب افزایش نرخ تورم به دلیل افزایش قیمت تمام شده کالا‌های تولیدی و وارداتی خواهد شد.

به گفته او، افزایش قیمت‌ها و افزایش نرخ تورم، در حالیکه سطح دستمزدها افزایش نیافته است، کاهش تقاضا و سلطه رکود را به دنبال خواهد داشت.

توکلی گفته است: «در این حالت بازار دچار اختلال می‌شود و بیکاری و فقر افزایش می‌یابد و حتی خطر آشوب نیز وجود دارد».

کسری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی

پائیز سال گذشته همزمان با جهش نرخ دلار، گروهی از نمایندگان منتقد، دولت حسن روحانی را به دستکاری بازار ارز برای جبران کسری بودجه متهم کردند. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اما ابتدا هرگونه کسری بودجه را «تکذیب» کرد و بعد نیز گفت: دولت بیشترین زیان را از افزایش نرخ دلار و بی ثباتی بازار ارز خواهد برد.

حال اما محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از کسری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال گذشته پرده برداشته است. این وضعیت می‌تواند گزاره دستکاری بازار ارز توسط دولت را بیش از گذشته تقویت کند. چرا که دولت منبع اصلی درآمدهای ارزی و توزیع کننده دلار در بازار است.

بانک مرکزی سال گذشته پس از بحران ارزی، توزیع دلار را به صرافی‌های مشخصی محدود کرد. همزمان منابع خبری گزارش کردند که میزان دلار توزیع شده در بازار کاهش یافته است.

با این حال مقام‌های دولتی ایران همچنان دستکاری بازار ارز را تکذیب می‌کنند و معتقدند ذخایر ارزی کافی برای مقابله با شرایط خاص پس از خروج امریکا از برجام را در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    با خروج آمریکا از برجام شرایط سخت تر میشود ولی رژیم تا وقتی مردم آلترناتیوی نداشته باشند سرنگون نخواهد شد . هیچ جریان سیاسی منسجمی که مورد قبول اکثر یت باشد نداریم . 100 سال قبل مردم ایران با قحطی و گرسنگی مواجه بودند و چه بسا حال هم با فقر تدریجی بسازند چون چاره ندارند ! ما باشورش و بی نظمی و نا امنی ها ی شدید مواجه خواهیم شد. تا ساختار فعلی نظام در همه ابعاد تغییر نکند عاقبتی جز ویرانی وفلاکت نیست .

  • مهدی

    وقتی شیرین عبادی هم میگه "براندازم" و "دیگه تمومه ماجرا", به قول فرنگی ها, اینجا یک پارادیم شیفت دارد اتفاق می افتد. واقعا اینکه مردم عادی و اقتصاد کشور چگونه میتوانند با این نزول (روزانه) اقتصادی جان سالم بدر ببرند, پرسشی است کلیدی و هنوز مقداری بی پاسخ. برخورد حکومت به اقتصاد کشور عملا مدیریتی "برنامه روزی" و رساندن امروز به فردا است. که یک نتیجه محتمل اش می تواند از هم پاشیدن شیرازهء سیستم مالی و کل اقتصاد کشور در کوتاه مدت یا میان مدت باشد. باید با همین امکانات و ظرفیت های کنونی هر کاری از دستمان برمی آید انجام دهیم. خود خانم عبادی یکی از بهترین کاندیدا ها برای ایجاد همسویی و هماهنگی میان مخالفان رژیم است و باید زود دست به کار شود. سنت ایجاد دولت موقت در تبعید در تاریخ ایران سابقه دارد و شاید اکنون نیز چنین وقتی باشد. بانو عبادی می تواند حداقل در ظرفیت سخنگوی مخالفان رژیم اسلامی فراخوان برای کارزارهای مختلف اعتراضی صلح آمیز, غیر خشونتی صادر کنند, و مقدمه و حرکتی باشد برای ایجاد نوعی هماهنگی بین مخالفان رژیم اسلامی.

  • نقی

    شیرین عبادی: فروپاشی رژیم نزدیک و خطر فروپاشی کشور جدی است ولی چرا از اصلاحات روگردان شده‌اید و راهکار رادیکال تری را پیگیری می‌کنید؟ این سیستم در بیست سال گذشته نشان داده است که غیر قابل اصلاح است. ساختار سیاسی ایران به گونه‌ای است که اجازه اصلاحات نمی دهد. بندبازی با قانون اساسی و دسترسی حکومت به همه امکانات عملا روند اصلاحات را متوقف می‌کند. در دوران خاتمی امید زیادی ایجاد شد که بتوان سیستم را به مسیر درست بازگرداند. حتی من فکر می‌کردم بخش مهمی از راه را رفته‌ایم، اما دیدیم که نتیجه این اصلاحات صفر بود و به رغم اینکه مجلس ششم خیلی تلاش کرد و بهترین مجلس بود، نتیجه ای نداشت. در یک دوران طلایی هر دو قوه مقننه و مجریه دست اصلاح طلبان بود و این یک استثنای تاریخی بود. امروز ما در شرایطی به مراتب بدتر از دورانی هستیم که آقای خاتمی تلاش کردند اصلاحاتی صورت بگیرد. در واقع وقتی الان می‌بینیم که همه چیز در بن بست قرار دارد و آوار روی سر ما و مردم دارد خراب می شود نمی‌شود ساکت بنشینیم. چند بار بودجه و انتخابات برای اصلاحات اختصاص داده شود. ما فرصت را داریم از دست می‌دهیم. چند بار از رژیم بخواهیم تا امور را با نمایندگان مردم تقسیم کند. خطا را آزمودن خطاست.

  • نقی

    شیرین عبادی: فروپاشی رژیم نزدیک و خطر فروپاشی کشور جدی است من منظور شما را از فروپاشی ایران نفهمیدم٬ آیا شما تفکیکی بین فروپاشی ایران و جمهوری اسلامی قائل هستید؟ بله من معتقدم اگر فروپاشی این سیستم خودبه‌خودی و بدون جایگزین و بدون هیچ هماهنگی باشد این می‌تواند منجر به فروپاشی کشور ایران شود. و این یعنی هرج و مرج که در شرایط فعلی خاورمیانه باید از آن اجتناب کرد. وقتی حکومت مرکزی جانشین نداشته باشد این فروپاشی کشور است. دقیقا بر اساس همین نگرانی بود که من و ۱۴ نفر دیگر با نگرانی مشترک از یک آینده هولناک، بیانیه‌ای را منتشر کردیم تا شاید بتوان کشور را نجات داد. این ۱۵ نفر در حقیقت مینیاتور جامعه متکثر ایران و نماینده اقشار، مذاهب و گرایش‌های سیاسی مختلف هستند که در برخی از امور اختلافاتی با هم دارند، اما در یک امر وحدت نظر دارند و آن این است که اصلاحات در ایران جواب نمی‌دهد. ما معتقدیم ساختار سیاسی ایران که بر اساس قانون اساسی چیده شده امکان هر اصلاحی را مسدود می‌کند. بنا براین همه ما بر این نظر هستیم که باید رفراندومی با حضور ناظران بین المللی برگزار شود تا این بن بست سیاسی به شاهراه دمکراسی ختم شود. البته ما به‌شدت نگران این هم هستیم که حکومت با ادامه لجاجت مانع این رفراندوم شود و شاهد فروپاشی باشیم بدون اینکه قدرت به مردم تفویض شده باشد. پس شما مخالف تحولات خود به‌خودی هستید. من ضمن اینکه نگران تحولات خود به‌خودی برنامه‌ریزی نشده هستم به مصلحت هم نمی‌بینم که حکومت از هم بپاشد. به دلیل اینکه در سوریه هم مردم اعتراض کردند، کسی گوش نداد و این جدال منجر به بحرانی شد که در حال حاضر در سوریه با آن مواجه هستیم. در ایران هم به دلیل لج‌بازی حکومت با مردم ممکن است با آتش‌افروزی‌هایی مواجه شویم که این اصلا به نفع کشور نیست.

  • نقی

    شیرین عبادی: فروپاشی رژیم نزدیک و خطر فروپاشی کشور جدی است زیتون - فرزانه روستایی شرایط کشور چنان بحرانی است که بسیاری هشدار می‌دهند، همه چیز با هم در حال فروپاشی است. اما هشدار شیرین عبادی برنده صلح نویل از جنس دیگری است و او معتقد است، فروپاشی خود به خودی رژیم لزوما بدین معنا نیست که همه چیز به انتظام باز می‌گردد. اتفاقا او هشدار می‌دهد که در سقوط خود بخودی نظام همه با هم متضرر می‌شویم و شاید چیزی از کشور باقی نماند. فراخوان فعالان سیاسی برای برگزاری رفراندوم در جهت تغییر نظام را سال گذشته ۱۵ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی داخل و خارج از کشور امضا کردند. خانم عبادی اعتقاد دارد رفراندوم راهکاری است برای اجتناب از چنین آینده هولناکی. گفت‌و‌گوی زیتون را با خانم شیرین عبادی، برنده صلح نوبل، می‌خوانید: ایران شرایط دشواری را طی می‌کند. بحران سیاسی ـ اقتصادی و فساد ساختاری و بی‌هویتی که جمهوری اسلامی به آن دچار شده است شرایطی شبیه سقوط را در ایران رقم زده است. آیا جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است؟ راهی برای خروج از بحران هست یا اینکه همین بحران را باید به عنوان مجرای نجات ملی مورد ارزیابی قرار داد؟ دقیقا همین طور است و البته کمی بدتر. ما شاهدیم که همه نهادها ناکارآمد هستند، گره بحران اقتصادی قابل حل نیست، دولت وعده ارز ۴۲۰۰ تومانی را داده است و عملا امکان تحقق این وعده وحود ندارد، در سیاست خارجی منزوی و دنباله‌رو روسیه هستیم و مسکو هم دارد با کارت ایران در منطقه بازی می‌کند. سیاسی‌ترین و فاسدترین قوه قضائیه تاریخ ایران را داریم. بیکاری هولناک است٬ تولید ثروت سال‌هاست متوقف شده، سفره مردم خالی و شکاف بین حکومت و مردم دیگر غیر قابل ترمیم است. معنای عبارت فوق این است که بله جمهوری اسلامی دارد با سرعت به سمت فروپاشی می‌رود و ما باید بدانیم که این شرایط خاص و ویژه است. اگر نمی‌توان این سیستم را اصلاح کرد، ساده‌اندیش هم نباشیم و فکر نکنیم که بدون جایگزین می‌توان از فروغلطیدن کشور در هرج و مرج و تبدیل شدن به یک عراق یا لیبی جلوگیری کرد. این را همه می‌دانند که در خاورمیانه جا انداختن یک سیستم دمکراتیک کار ساده ای نیست و به همین دلیل باید فکر کنیم خطر فروپاشی ایران به‌قدری نگران کننده است که نباید سکوت کرد.

  • بینهایت

    مرگ يه بار شیون يه بار.بذاريد تا بره تا يه سر بشه.

  • مهدی

    جناب سرچشمه مشاهدات شما پیرامون روابط رفسنجانی و خامنه ای (و نام های اصلی آنها) جالب است, و اینکه چگونه هر دو انتخاب اصلی رفسنجانی, حمایت از خامنه ای و میدان دادن به سپاه در اقتصاد کشور, در پایان هر دو بر علیه خودش تمام شد. که در این مورد شاعر فرموده است: علی اکبر که همه عمر به سپاه حال می داد دیدی که چگونه سپاه حال علی اکبر بگرفت؟! مزاح و شوخی به جای خود, این رژیم اسلامی هیچ وقت ملوک الطوایفی نبوده. اول کار با یک شکلبندی "شیوخ المساجدی" شروع به کار کرد, که سپس تبدیل شد به نوعی "آیت الله البنیادی" و اکنون چیزی است مانند "سپاه الکلمملکتی". تازه سپاه فقط یکی از این دولت در دولت های کشور است و امپراتوری قدس رضوی یکی دیگر. و تمامی اینها از هر چی کم داشته باشن از دزدی و قالتاقی هیچی کم ندارند. هیچ بعید نیست کل این جریان بحران ارزی هم زیر سر خود سپاه باشه, با هدف ساقط کردن روحانی.

  • سرچشمه

    شاید کامنتها و مطالبی خوانده باشید که گفته اند فی المثل اگر سران و عوامل و کارگزاران نظام ولایی ، هزار میلیارد دلار از امول عمومی مردان ایران دزده اند به طرق مختلف، اما چند برابرش زیان به منابع ملی و فرصت ها زده اند! یادآور می شوم طبق برآورد سالهای 1353الی 1356 حدود 6 میلیون بشکه نفت ایران تولید میکرد با قیمت متوسط 12 دلار در هر بشکه/ از آنجا ارزش برابری دلار با هر اونس طلا از آن سال تاکنون به کمتر از چهارم رسیده، در واقع میتوان گفت ارزش هربشکه نفت ایران معادل تقریبا 50 دلار امروز است، که چندان فرقی ندارد با سال 1356 / پس اینجا فقط می ماند میزان کارآمدی نظام-حاکمیت یک کشور مانند ایران، اما متاسفانه دست کم یک سوم از توان تولید نفت خام کم شده است که مهترین منبع درامد ملی است. این نظام حتی نتوانست ظرفیت تولید نظام پیشین حفظ کند؛ یعنی لاقل معادل روزی صد میلیون دلار خسارت زده به منافع ملی ایرانیان! فقط برای درک بهتر از خسارتی که این نظام به مردم اکثر فقیر ایران طی این 40 سال زده متوجه بشویم مقایسه کنیم با یارانه ای که مردم میگرند (که در حقیقت بخش کوچکی از حق ثروت عمومی شان است) هر نفر الان روزی 1500 تومان میگرد در حالی به قیمت دلار 42000 تومان معادل 5250 تومان از کاهش تولید نفت خام به ثروت ملی و عموم مردم ایران خسارت وارد می شود! این هم شاهکارهای ضد ملی این نظام است! اگر صنایع وابسته به نفت مانند پتروشیمی و پالایشی نبود اکنون بخش عمده ان درآمد ارزی غیر نفتی نیز نبود. در فضای مجازی دارند میان پول ایران با کشورهای فقیر مقایسه می شود. مثلا با مقایسه منطقی میان ارزش برابری با دلار نتیجه شده ارزش واحد پول افغانستان 8 برابر واحد پول ایران است! این در حالی است که کشور افغانستان از سال 2001 تاکنون همیشه مقروض و با کسری تراز تجاری روبرو بوده و با کمک خارجی اداره می شود! اما در مقابل ایران بر طبق ادعای مقامات تمام سالهای سه دهه اخیر مازاد ارزی داشته و همیشه متوسط ذخایر ارزی اش بیش صد میلیادر دلار بوده است، یعنی بیش از نیاز وارداتی کشور! حالا می توان فهمید ریشه مشکل بحران ارزی، بیش از آن که به مبانی اقتصادی بستگی داشته باشد، به دلایل های روابط خصمانه خارجی و سیاسی و بحران ناکارآمدی نظام و فساد سیستماتیک است. اگر ایران به سرنوشتش شبیه ونزوئیلا بشود نتیجه مستقیم بی لیاقتی این نظام از راس تا کارگزاران خائن و فاسد و ضد ملی اش است.

  • سرچشمه

    همان طور افراد صاحب نظر در تریبون های رسمی بارها هشدار دادند، اکنون کشور و مردمان ایران را دو خطر جدی تهدید می کند: 1- ونزوئیلایی شدن 2- خطر سوریه ای شدن اما حقیقت این است خطر دوم، بیشتر پروپاگاندا است. امکان سوریه ای شدن ایران در حال حاضر نزدیک به صفر است. به دلایل مختلف، از جمله چنبره اقتدار قوای المنیت و مسلح است. اساس کمترین جنبشی اعتراضی در نطفه سرکوب می شود. اکنون اسنادی در فضای مجاز ی منشتر شده که حتی جنبش مردمی دیماه نیز در واقع با تسامح قوای امنیت و مسلح درگرفت،و حتی اغازنده اش را با هدایت آنها می دانند برای برهم زدن قواعد بازی علیه دولت حسن روحانی! اینکه دائما صاحب نظران چه رد داخل و چه خراج از مسئله حکمرانی خوب سخن می گیوند، به عمق تراژدی نارکارمدی کشورداری اشاره دارد! مسئله فقط غارت نیست! مسئله اتلاف منابع کمیابملی، و سوختن فرصت های ملی اغلب غیر جبران است! متاسفانه سید علی حسنی خامنه مشهور به خامنه ای که از اساس فردی نالایق بود (که اوج استعداد سیاسی اش فرصت طلبی و بی رحمی و البته خوش شانسی!) و اکبر هاشمی مشهور به رفسنجانی او را به همین تصور که ضعیف بودن برگماشت تا خود در سایه حکومت کند، این ستم مضاعف رفسنجانی و طیف او بود که فردی اساس ضعیف را بر سلطنت ولایت مطقه استبداد مذهبی ایران برگمارد! این نظام ملوک الطوائفی که ناشی سطلنت ضعیف خامنه ای است، از ویژگی ضعف حکمرانی او است. اینکه او چنین بزدلانه جرات ندارد مستقیم وارد مسائل اساسی شود و با مسئولیت حتی یک مورد از معضلات کشور حل کند، چیزی جز ترس و ضعف او نیست. او را تا مقام شبه خدایی فرعونیت بردند ولی او حتی یک دهم از این قدرت نامحدود را در جهت اصلاح کشور بکار نبرده! بالغ 700 هزار میلیارد تومان به ادعای احمدی نژاد، منابع ثروت کشور در دست اوست و اما او بخل کرده و با احتکار این منابع، نمی گذارد مردم از فقر نجات یابند!

  • پژمان

    دلار شده هفت تومن سپاه میگه به شخمم

  • مریم بانو

    ایا همچنان باید با این شرایط تو کشورم بمونم.؟...گرچه کشورم رو دوست دارم ولی مجبورم برم

  • bijan

    روحانی و جهانگیری و نوبخت سه تا خالی بند برای شیره مالیدن سر مردم .

  • آزادی

    هیچ راهی جز رفراندوم، اصلاح قانون اساسی و سپردن حکومت به نمایندگان مردم وجود ندارد. حکومت به دشمن نیاز دارد و دشمن تراشی میکند و بر امریکا ستیزی و اسرائیل ستیزی اصرار دارد تا جو را غیرعادی و جنگی و امنیتی کند و به سرکوب مردم بپردازد. فساد سراسر حکومت بیمار را فرا گرفته. اقتصاد ورشکسته است. در این حال هزینه های نجومی نهادهای رهبری و آخوندهای حکومتی و سپاه و بسیج و هزینه های دخالت در خارج مرزها، هزینه های سوریه و جنوب لبنان و ناکارامدی حاکمیت رمقی برای کشور نگذاشته. خامنه ای و سران سپاه و آخوندهای حکومتی و پشتیبانانشان درک نمی کنندکه خود نیز سرانجام قربانی رفتار جنون آمیز خود خواهند شد. بر پوتین تکیه کرده اند و او هم در هنگام خود اینها را فدا خواهد کرد. هشدار ! هشدار !

  • هوشنگ

    خانه از پای بست بی بنیان است، حالا هی طرح دو فوریتی و سه فوریتی و چهار فوریتی صادر کنید این ابتداد ویرانی است