ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت: اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام، ۴ روز زودتر از موعد

در روزهای گذشته تروئیکای اروپایی، رئیس جمهور آمریکا را برای حفظ توافق هسته‌ای تحت فشار قرار داده بودند. جان کری هم دست روی دست نگذاشته بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر گفته است تصمیمش درباره توافق هسته‌‌ای با ایران را چهار روز زودتر از موعد، سه‌شنبه ۸ مه/  ۱۸ اردیبهشت اعلام می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

رئیس جمهور آمریکا تا ۱۲ مه/ ۲۲ اردیبهشت به سه قدرت اروپایی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) مهلت داده بود با افزودن مکمل‌هایی به برجام درباره تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران در خاورمیانه و نظارت بر برنامه موشکی سپاه پاسداران «نواقص وحشتناک» برجام را برطرف کنند. یکی دیگر از مواردی که اسرائیل و آمریکا از آن به عنوان نقص توافق هسته‌ای با ایراد یاد می‌کنند، بند غروب ( رفع محدودیت غنی‌‌سازی اورانیوم از سال ۲۰۲۵ به بعد) است. تروئیکای اروپایی اعلام کرده است که صرف‌نظر از تصمیم دونالد ترامپ به توافق هسته‌ای با ایران پایبند خواهد ماند.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون ۱۱ بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.

رئیس جمهور آمریکا که در روزهای گذشته از سوی متحدان اروپایی‌اش تحت فشار قرار گرفته بود، اعلام کرده که ساعت ۱۴ سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت به وقت شرق آمریکا ( ۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران) نظرش درباره برجام را اعلام می‌کند. با خروج آمریکا از برجام، نفت ایران مجدداً تحریم می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دوشنبه ۱۷ اردیبهشت تلویحاً به این موضوع اشاره کرد که حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود، احتمال دارد که ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند اما به هیچ عنوان درباره نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه مذاکره نخواهد کرد. پیش از این مقامات جمهوری اسلامی تهدید کرده بودند که با خروج آمریکا از برجام امکان دارد که ایران نه تنها غنی‌سازی اورانیوم را از سربگیرد، بلکه از «ان پی تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) هم خارج شود.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا که به آمریکا سفر کرده دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به نیویورک تایمز گفته بود که بریتانیا و متحدانش همچنان برای ترغیب ترامپ به حفظ توافق هسته‌‌ای تلاش می‌کنند. جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا نیز در روزهای گذشته در پشت پرده برای حفظ برجام فعالیت می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • bijan

    اصول گرایان تندرو ظاهرا مخالف برجام اندو این رهبرشان بود که با " نرمش قهرمانانه ومانور هنرمندانه " ابتدا باب مذاکره را با آمریکا گشود . و بعدش وانمود می کرد که برجام کار مهمی نبوده ! این ها خوب میدانند که خروج آمریکا از برجام ساختار نظام فاسدشان را متزلزل خواهد کرد .

  • سرچشمه

    اما چرا ترامپ تاجرپیشه می گوید برجام توافق بد بوده؟! احتمالا اینهاست: ۱- امریکا بهره ای چندان از منافع اقتصادی برجام نبرده است و برعکس این رقبا هستند دراند سود می برند! ۲- موجب تغییر رفتار خصمانه نظام ولایی نسبت به امریکا و متحدش شماره یکی اش در منطقه اسرائیل نشده است! ۳- بدتر همه اینکه عملا درامدهای ارزی نظام حاصل لغو تحریم ها علیه منافع امریکا بکار برده می شود. اکنون روسیه با پول لغو برجام دارد در سوریه می تازد و نظام توانست خودش از مرگ اقتصادی رهایی یابد! ۴- این مورد خیلی مهم است، امریکایی ها دارند وارد بازر رقابت نفت می شوند، موفقیت برجام موجب می شود ایران که بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است رقیب جدی در دهه های آینده باشد. حقیقت این است ایران تا چه امروز و چه در چند دهه دیگر امید اولش برای رهایی ار عقب ماندگی و فقر همین ذخایر است! فقط این وسط من ماندم، اصول گراهای ولایی پرست دو آتیشه این وسط چرا این قدر علیه برجام فعالیت کردند و در عمل خوشحالند برجام شکست بخورد، در حالی که برجام تمام و کمال یک موفقیت نظام علیه امریکا است؟! براستی خائنین به منافع ملی ایران کیستند؟! البته طبق معمول مردم عادی بازنده همیشگی این ساخت و پاخت ها هستند!

  • سرچشمه

    چهار شرط ماندن در برجام از نظر سخنگوی نفتی نظام (خامنه ای و شرکاء) معاون وزیر نفت: برجام در صنعت نفت تا زمانی که نفتمان رابفروشیم (1) و بازارمان را حفظ کنیم (2)، عواید حاصل از فروش نفت را بدون مشکل دریافت کنیم (3) و بتوانیم برای پروژه‎های که تعریف کردیم تامین مالی کنیم، معتبر است. (4)

  • sattar beheshti

    رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام خود نوشته است:‌‌ «ایالات متحده نیازی به تلاش‌های احیانا غیرقانونی دیپلماسی در سایه جان کری، آن هم در معامله اتمی بسیار بد مورد مذاکره با ایران ندارد. او کسی است که این افتضاح را رقم زد».

  • ارش نيكو

    چرا ممالك اروپايي علاقمند به برجام ميباشند؟؟ چون بيشتر ين منافع را دارند و از ايران براي بازار خودشان استفاده نمرده و بنچال خود را به ايران فرستاده و در عوض نفت و معادن مارا غارت منكايند

  • سعید

    ترامپ:ما از برجام میکشیم بیرون روحانی: نظام برجام ترک خورده ولی ما میمونیم توش خامنه ای: برجام پاره پاره دیگه فاید نداره